Atât dispozitivele medicale, cât și promovarea acestor produse vor fi supuse unui proces mai riguros de verificare și avizare de către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), potrivit unui proiect de Ordin al ministrului Sănătății, ce stabilește noi norme metodologice privind publicitatea în acest domeniu.
În general, întreaga activitate de publicitate şi promovare a dispozitivelor medicale „trebuie să se facă în mod responsabil, etic şi la cel mai înalt standard, pentru a asigura utilizarea în siguranţă a dispozitivelor medicale” și „nu trebuie să includă nimic care ar putea fi ofensator sau înşelător pentru utilizator”, se arată în referatul care însoțește proiectul.
De asemenea, documentul face distincția între publicitatea destinată profesioniştilor din domeniul sănătăţii și cea pentru publicul larg, precizând că „se interzice publicitatea către publicul larg pentru dispozitivele medicale care, prin scopul propus declarat de către producător, sunt destinate a fi utilizate doar de către profesioniști”.
Evaluarea și avizarea reclamelor de către ANMDMR
Firmele care oferă servicii de publicitate pentru dispozitive medicale vor avea obligaţia de a depune la ANMDMR spre avizare toate materialele publicitare, precum şi materialele educaţionale destinate publicului larg/profesioniștilor şi să le pună pe piaţă numai după obţinerea vizei de publicitate. Acestea vor fi însoțite și de documente care să susțină informațiile prezentate în materialul publicitar și vor fi evaluate contra cost de către specialiștii din ANMDMR, numai după confirmarea încasării tarifului aferent. „Tarifarea evaluării se face pentru fiecare dispozitiv medical care apare în materialul publicitar şi pentru fiecare canal de comunicare a publicităţii respective”, se menționează în document. Niciun material publicitar nu trebuie să promoveze utilizarea unui dispozitiv medical în afara indicaţiilor enumerate în instrucţiunile, manualul de utilizare și declarația de conformitate UE emise de producător pentru acel dispozitiv medical.
Totodată, companiile sunt obligate să păstreze materialele publicitare (atât cele tipărite, cât şi cele în format electronic) cel puțin 3 ani, iar în cazul participării la manifestările medicale trebuie să notifice ANMDMR cu minimum 10 zile înaintea desfăşurării evenimentului.
Mostre, doar profesioniștilor
Mostrele nu vor mai putea fi oferite publicului larg. „Mostrele se oferă, în mod excepţional, numai persoanelor calificate să prescrie sau să distribuie astfel de produse”, iar furnizarea, oferirea sau promiterea vreunui cadou, avantaj pecuniar sau beneficiu în natură profesioniştilor din domeniul sănătăţii în scopul prescrierii, achiziţionării, furnizării, vânzării sau administrării unui dispozitiv medical este interzisă.
Și publicitatea comparativă pentru publicul larg este interzisă. „Sunt interzise afirmaţiile care sugerează că produsul este cel mai eficace sau mai eficient decât altele, deoarece pot induce în eroare utilizatorii în ceea ce priveşte beneficiile utilizării dispozitivului medical, în comparaţie cu cele asociate altor dispozitive medicale din aceeaşi categorie. Sunt interzise afirmaţiile referitoare la faptul că dispozitivul medical este de calitate superioară faţă de un alt produs. Materialele publicitare nu trebuie să sugereze că utilizarea dispozitivului medical nu prezintă niciun risc dacă aceasta nu rezultă din instrucțiunile de utilizare și dosarul tehnic al produsului”, se subliniază în document.
Conform proiectului, noile norme includ toate metodele de promovare (respectiv: reclame, informare prin sistemul door-to-door, furnizarea de mostre, sponsorizarea congreselor științifice), precum şi vizitele reprezentanţilor medicali însoţite de înmânarea de materiale publicitare, publicitatea din jurnale sau reviste, publicaţii ştiinţifice, publicitatea directă prin e-mail şi alte modalităţi de comunicare electronică, respectiv site-uri, pagini web, bloguri, forumuri, utilizarea de produse audiovizuale cum ar fi filmele, înregistrările video, serviciile de stocare a datelor.
Cataloagele comerciale din farmacii pot prezenta dispozitive medicale și pot include preţul acestora, însă fără a conţine oferte promoţionale sau referiri la discounturi, reduceri de preţ, preţuri speciale.
Promovarea la radio și televiziune
În privința promovării dispozitivelor medicale în cadrul programelor de radiodifuziune şi televiziune, documentul precizează că aceasta se supune prevederilor legale referitoare la publicitatea în domeniul audiovizualului.
În primul rând, publicitatea va fi permisă doar în cazul dispozitivelor medicale ce nu sunt destinate utilizării de către profesioniștii din sănătate. Pentru cele destinate publicului larg, publicitatea „trebuie să încurajeze folosirea raţională a acestora, să le prezinte în mod obiectiv, fără a le exagera calităţile terapeutice”.
Însă, vor fi interzise „difuzarea de materiale publicitare pentru dispozitive medicale în emisiuni pentru copii sau în pauzele publicitare care preced ori urmează unor astfel de emisiuni” și „sponsorizarea programelor sau emisiunilor destinate copiilor de către companii producătoare sau distribuitoare de dispozitive medicale”.
De asemenea, se interzice difuzarea de materiale publicitare pentru dispozitive medicale sau tratamente prezentate sau recomandate de profesionişti în domeniul sănătăţii, organizaţii academice, ştiinţifice, fundaţii, de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja utilizarea dispozitivelor medicale.
Nici materiale publicitare sau teleshopping care înfăţişează profesionişti din sănătate recomandând sau avizând astfel de dispozitive nu vor mai putea fi difuzate.