x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Revoluție în recrutare: se caută critici și creativi

Revoluție în recrutare: se caută critici și creativi

de Diana Scarlat    |    23 Mar 2018   •   14:27
Revoluție în recrutare: se caută critici și creativi

Gândirea critică este abilitatea din ce în ce mai căutată pe piața muncii, iar târgul Angajatori de TOP, care se desfășoară în aceste zile la București, se remarcă exact prin această caracteristică a cerințelor din partea expozanților. S-a constatat că persoanele cu un simț critic bine dezvoltat pot să ajute compania să-și îmbunătățească în mod constant produsele și serviciile, astfel încât această trăsătură a ajuns prima pe lista pereferințelor oricărei companii. Persoanele critice analizează cu atenție orice problemă și iau decizii în cunoștință de cauză.

În afară de gândirea critică, a doua abilitate căutată de angajatori este creativitatea. Companiile caută din ce în ce mai mult persoane care pot să vină cu idei bune în orice domeniu. Angajații creativi sunt și curiosi, le place să experimenteze lucruri noi, inovează și aduc plusvaloare companiei. Competenţele profesionale, fie ca sunt hard skills (abilități dobândite prin învățare, ușor măsurabile) sau soft skills (abilitați care țin de trăsăturile personale), joacă un rol foarte important, încă de la primele etape ale procesului de selecție. Pe lângă competențele tehnice sau nivelul de experiență, specialiștii în recrutare acordă o atenție din ce în ce mai mare competențelor soft - cum ar fi capacitatea de comunicare, de a lucra în echipă, răbdarea, adaptabilitatea sau etica muncii.

 

Competențele tehnice nu sunt suficiente

În ultima perioadă s-a produs chiar o răsturnare a criteriilor de evaluare: angajatorii au ajuns la concluzia că nu competențele tehnice sunt cele  mai importante, așa cum s-a crezut în ultimele două decenii, ajungându-se la rezultate negative în foarte multe situații. În general, s-a constatat că nu nivelul IQ-ului este cel mai importat, ci inteligența emoțională și capacitatea de a face analize complexe și corecte, această capacitate bazându-se pe gândire critică foarte dezvoltată, creativitate, intuiție, experiență de viață și expertiză în mai multe domenii. Astfel, portretul robot al angajatului vânat astăzi de cele mai multe companii nu mai este tânărul, eventual student, care caută cu disperare un loc de muncă și acceptă aproape orice condiții. Portretul arată acum o persoană spre vârsta a doua, cu experiență și expertiză, care a dat deja rezultate, care debordează de creativitate și care are gândire critică, fiind canalizată în sens constructiv. Astăzi, în plină criză a forței de muncă, nu candidatul este cel care caută compania, ci angajatorul face eforturi pentru a găsi angajații de care are  nevoie pentru dezvoltarea activității.

Nevoia de adaptare în echipă

Cu toate acestea, nicio companie nu-și permite să afecteze echipa deja formată, atunci când aduce un specialist, iar munca în echipă și adaptabilitatea rămân în topul cerințelor angajatorilor. Un truc pe care-l folosesc cei care recrutează este verificarea datelor care se  pot obține despre fiecare candidat, chiar și dacă acest lucru înseamnă accesarea paginii de Facebook, unde se poate observa dacă o persoană este sau nu conflictuală sau dacă și-a criticat șeful și echipa, înainte de a pleca de la un loca de muncă. Acești candidați nu au mari șanse de a fi acceptați într-o nouă echipă. „În urma datelor primite de la companiile participante la Angajatori de TOP a rezultat că soft skill-urile pe care le urmăresc în etapele de selecție și recrutare sunt: Lucrul în echipă (53%), Orientarea către clienți (50%), Proactivitate (39%), Agilitate și adaptabilitate (34%), Învățare continuă (34%), Modul efectiv de comunicare (29%), Creativitate (26%). În ceea ce privește hard skill-urile pe care angajatorii le urmăresc la candidați în procesul de selecție și recrutare acestea sunt: Computer skills (Outlook, Microsoft Word, Microsoft Excel, PowerPoint) - 74%, Cunoștințele de limbi străine - 58%, Writing skills – 29%, Limbaje de programare (Java, C++, Smalltalk, PHP, .NET) - 16%,  Project Management (Waterfall, Agile, SCRUM Methodology, Business analysis knowledge, certificari PMP, PRINCE etc) - 16% și Design – 16%”, explică organizatorii târgului de joburi Angajatori de Top.

Competențele hard sunt specifice unui domeniu de activitate, iar competențele soft sunt aplicabile în majoritatea industriilor, indiferent de nivelul de experiență, atât profesioniștilor, cât și studenților și absolvenților

 Soft skill-urile specifice românilor

 Anumite competențe sunt foarte importante, iar specialiștii în recrutare spun că deținerea anumitor tipuri de skill-uri pot face diferența între a păstra sau pierde un job. Este necesară o dezvoltare continuă a acestor competențe pentru ca un candidat să rămână competitiv pe piața forței de muncă. Aceste competențe nu pot fi cuantificate, însa ele sunt luate tot mai mult în considerare în procesul de recrutare și selecție. Companiile prezente ediția aceasta la Angajatori de TOP București au realizat un top 10 al competențelor specifice românilor, acele competențe pe care le regăsesc frecvent în comportamentul acestora:

Gândire critică – 39%

Creativitate – 39%

Curiozitatea – 37%

Rezolvarea complexă a problemelor – 32%

Agilitate și adaptabilitate – 29%

Negocierea – 24%

Învățare continuă – 24%

Autonomia – 18%

Abilități de convingere – 16%

Proactivitatea – 16%

 

Ediția aceasta ne propunem, alături de partenerii noștri, să avem și un rol educațional prin care să le oferim candidaților informații și sfaturi utile care îi vor ajuta în obținerea jobului dorit.

 

Dragoș Gheban, Managing Partner Catalyst Solutions

 

 

×
Subiecte în articol: piata muncii