Transporturile au probleme cel puțin la fel de grave ca turismul, de la declanșarea epidemiei de Corona virus. Avioanele au fost oprite la sol, în prima etapă, apoi s-au anulat din ce în ce mai multe rute, până la închiderea unor destinații. Pierderile sunt uriașe și imposibil de recuperat, iar în acest moment nu știe nimeni cum va evolua situația, la nivel mondial. Și transportatorii rutieri sunt într-o situație fără precedent, atât în transportul de mărfuri, cât și în cel de persoane. Abia acum încep să se discute posibile măsuri pe care guvernul le poate lua pentru a-i sprijini pe transportatori.
În privința transporturilor aeriene se discută măsuri de sprijin în mai multe țări, iar partenerii companiilor aeriene, din turism, îi sprijină direct pe aceștia. Zonele în care se poate înregistra câștigul, în perioada de criză, sunt charterele către destinațiile încă neafectate de Corona virus, iar marile speranțe sunt legate de venirea verii, când este osibil să se oprească răspândirea COVID-19. Transportatorii rutieri au probleme mai mari, din cauza întârzierii măsurilor care ar puta să-i ajute să u intre în faliment. Măsurile pe care le cer transportatorii rutieri sunt aproape aceleași ca în cazul celor din turism: eliminarea unor taxe și impozite pe următoarele trei, pânăla șase luni, eliminarea oblligativității de a opera pe rutele aflate în zone de risc sau pe cele unde numărul de călători a scăzut cu peste 80%, în ultimele două săptămâni, și scăderea TVA-ului. Pentru întărirea companiilor care au înregistrat deja pierderi foarte mari, s-ar putea propune acordarea de subvenții pe kilometru, la transportul de persoane pe rutele care trebuie să fie menținute, în țară, astfel încât să nu se ajungă la situații și mai grave, în care zonele rurale să rămână izolate, ceea ce ar pune în pericol un număr foarte mare de oameni. Și pentru transporturile de marfă este nevoie de un sprijin imediat, astfel încât să nu fie blocată activitatea.
Reducerea numărului de curse și a impozitelor
Guvernul României a reacționat, după ce transportatorii au cerut ajutor. „După ce luni am luat legătura cu ministrul Trasporturilor, a doua zi ne-au solicitat o informare completă, o situație în care suntem la transporturile de marfă și de pasageri și soluțiile pe care le cerem noi. Ne-au solicitat printr-o adresă în limba engleză, venită de la atașatul ministerului pe lângă Comisia Europeană, să prezentăm situația și soluțiile. Ne-au trimis la ora zece și jumătate, pentru a le da răspunsul până la ora 12.00, când era ședința de guvern. A trebuit să centralizăm datele la nivel național într-o oră și jumătate. Pe transportul de marfă, procentulde scădere a volumelor este de 20% în două săptămâni și jumătate, iar la transportul de pasageri fluxul a scăzut pe Italia cu 80%, pe Europa cu 60%-70%, la cursele regulate, iar la cursele turistice este o scdădere de 80%. la transportul intern județean, scăderile sunt de 25%, iar la interjudețean, spre 50%. Am propus un set de măsuri: stoparea plăților la stat, aferente salariilor, aplicarea unui TVA de 9%, de asemenea, eliminarea rutelor care merg pe gol. Transportatorii trebuie să fie lăsați să-și reducă numărul de curse, pentru a nu înregistra pierderi și mai mari. Bine ar fi să ne plătească urgent returnarea accizelor, care au întârziat mai multe luni”, a explicat, pentru Jurnalul, Augustin Hagiu, reprezentantul FORT. Acesta a mai spus că urmează să se întânească și cu reprezentanții guvernului, pentru a stabili măsurile de sprijin.
Lipsă de predictibilitate pentru zboruri
companiile aeriene se confruntă cu o situație fără precedent în care trebuie să aplice un set de măsuri, pentru a supraviețui pe piață, dar nu mai au niciun fel de predictibilitate. nu se știe nici cât timp ar putea dura această situație, nici ce rute s-ar mai putea închide, nici când s-ar putea zbura dinn nou către anumite destinații și nici în ce condiții. nimeni nu le poate spune companiilor aeriene la ce să se așteptgte de la ceea ce deja pare a fi o pandemie. „În acest moment, mulți turiști ai agențiilor sau pasageri ai companiilor aeriene așteaptă să vadă cum va evolua situația, așa că nu cumpără bilete de avion, cel puțin nu pentru următoarele două luni. Se vând în continuare vacanțe pentru la toamnă și chiar agențiile au început să vândă vacanțe pentru revelionul 2021”, explică răzvan Pascu, specialist în turism și companii aeriene. Până în prezent, se vând doar zborurile care au legătură cu vacanțele pentru anul viitor, cumpărate în regim „early booking”, dar nu se știe ce s-ar putea întâmpla până atunci.
Luna februarie a anului trecut, la doar 8.800 de unități înscrise. Cea mai afectată a fost marca Dacia, care a înregistrat o contracție de 46% față de anul trecut. “La momentul acesta este prematur să discutăm despre impactul virusului asupra industriei auto din România, depinde de cum vor evolua lucrurile în perioada imediat următoare. Există riscul unui scenariu în care evoluția răspândirii virusului în discuție să amprenteze negativ evoluția industriei, la momentul acesta nu putem comensura însă acest recul”, a declarat pentru Cristian Milea, președinte APIA, pentru Jurnalul
Media contracției la nivel european este de circa 7%, iar cea mai grea situație în privința numărul efectiv de mașini este cea a Italiei. Înainte de declararea carantinei se estima o contracție cauzată de coronavirus de circa 15% pentru 2020. „Fără măsuri rapide, piața auto din Italia riscă să piardă aproximativ 300.000 de înmatriculări în acest an de la nivelul de 1,92 milioane în 2019”, se arăta într-un comunicat al Uniunii Naționale a producătorilor italieni de automobile.
N-ai chinezi, n-ai baterii
Piața auto depinde foarte mult de industria dezvoltată pe orizontală de piese și subansamble auto. În România există mulți producători al acestor sisteme, iar industria de profil este un jucător mai important decât Dacia și Ford la un loc. Această industrie depinde nu doar de cererea de pe piață, în scădere din cauza coronavirusului și debusolată după Brexit, dar și de materiile prime și componentele furnizate de China. Și cum în ultima lună carantina extinsă din statul comunist a oprit aproape orice tip de transport, stocurile pentru industria de subansamble și accesorii, vitală la rândul ei pentru industria auto, sunt în pericol. Deja producătorii de acumulatori de pe continentul european au mari probleme pentru că depind de materiile prime chinezești, fapt care a produs amânarea lansării unor noi modele, cum e noul Audi electric.
Tușește și Formula 1
Și peste Ocean se înregistrează o situație grea, GM avea în plan să lanseze crossoverul electric Cadillac Lyriq, care ar fi fost vârf de lance în competiția pe care o duce cu Tesla. Însă coronavirusul a prăbușit acțiunile companiei până la un nivel care a mai fost atins la sfârșitul anului 2012. GM s-a văzut nevoită să renunțe și la evenimentul care trebuia să se desfășoare pe 2 aprilie la Los Angeles pentru noul proiect Lyriq. După anularea Salonului auto de la Geneva, sunt afecate și alte evenimente care ar putea aduna la un loc mai multe mii de persoane. Marele Premiu de Formula 1 din Bahrain a anunțat că întrecerea va avea loc între 20 și 22 martie, dar fără spectatori. Coronavirusul a amânat și Marele Premiu de pe circuitul Albert Park din Australia, precum și cursa din Shanghai, programată pentru 19 aprilie.