x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Legende pe roţi: Hammond conduce Aston Martin Vanquish S

Legende pe roţi: Hammond conduce Aston Martin Vanquish S

de Richard Hammond    |    01 Iun 2012   •   08:37
Legende pe roţi: Hammond conduce Aston Martin Vanquish S

Situatia e un pic dificila. Vezi tu, iata-ma acum propulsand Aston Vanquish S la statutul de legenda, in timp ce in emisiune am fost cam duri cu ea. Iar atunci cand doi oameni m-au intrebat in ultima vreme daca ar trebui sa-si cumpere un Aston drept "masina de distractie", le-am raspuns ca nu, in mod categoric n-ar trebui sa faca asta. Ambii erau bancheri, asa ca am fost foarte tentat sa le spun da, in mod categoric ar trebui sa luati cate doua, daca se poate. Insa realitatea este ca masina asta e o creatura scumpa, fragila si plina de defecte, si oricine din afara sistemului bancar ar trebui prevenit daca are in plan o achizitie.

Am criticat-o in emisiune pentru cutia de viteze cu padele imprecisa, care a ramas la fel de neindemanatica, de incapatanata si de greu de folosit. Masina e prea grea, cantarind 1.835 kg sau o mie de tone, dupa propriile calcule. Si, la primele modele, franele dispareau rapid spre orizont, ca un tren de mare viteza. Si totusi, costa o avere. Chiar si acum, la 12 ani dupa lansare, Vanquish se vinde de la 50 de mii la 200 de mii de euro. O suma incredibila pentru o masina care, chiar si pe vremea ei, era mai lenta si mai prost lucrata decat colega de grajd, Aston Martin DB9.

Insa in rubrica asta e vorba despre condusul si savuratul unor legende auto si nu despre un indemn de a-ti vinde casa si a-ti cumpara una. Si, crede-ma, gloriosul Vanquish zgomotos si scump este o legenda.

Gratie designerului Ian Callum, e o placere pentru ochi: supla, unduitoare, un pic perversa din loc in loc, plina de muschi pe dedesubt. E Angelina Jolie cu cate o roata in fiecare colt. Cat despre sunet, chiar nu poti sa te plangi. Motorul V12 de 6 litri din S produce 520 CP si, cand e pus la treaba, un urlet glorios, plin de suflet, care-ti zgaltaie pantalonii. Si doar pentru ca a aparut in 2004, sa nu ne imaginam ca e simplitatea in persoana, ajunsa la varsta a treia. Pe dedesubt, are o structura monococa din aluminiu extrudat si fibra de carbon.

A fost proiectata pentru a fi un GT, si asta se simte. Interiorul e special: pielea, scaunele, bordul - toate sunt cum trebuie si par luxoase, ca si cum ar trebui rezervate doar pentru cei mai buni. Stand la volan, nu mi-a dat ghes sa parcurg circuitul intr-un nor de fum de cauciuc si furie dezlantuita, ci am vrut ceva mai sofisticat, ceva mai in ton cu natura masinii. Ceva special. Dar nu mi-a venit nimic in minte, asa ca am alergat-o oricum. Si chiar asa Grand Tourer fiind, e a dracului de rapida.

Va ajunge la 100 km/h in 4 secunde, iar viteza maxima este de 321 km/h. A fost suficient de rapida pentru Bond, care a folosit una in Die Another Day. Si dand la pedale cat de bine m-am priceput pe pista circuitului nostru, am inceput sa caut motive pentru care Bond a ales-o. E clar ca nu e un instrument de superprecizie. Modelele tarzii au primit un upgrade la suspensii si, chiar daca asta le-a facut mai bune, tot nu se puteau compara din punct de vedere dinamic cu mai noul DB9. E lina, totusi, tinuta de drum fiind cel mai corect descrisa drept sportiv-eleganta. Si nu uita ca asta este, in multe feluri si pentru multi oameni, ultimul Aston adevarat. Adica a fost construit de barbati cu ciocane. Chiar daca monococa se lauda cu aluminiu extrudat si materiale compuse, caroseria din aluminiu a fost facuta prin lovirea metalului pana a capatat forma dorita. Si, pentru mine, daca nu si pentru Bond, asta e argumentul final.

Ziua in care productia de Vanquish S a incetat, 19 iulie 2007, a fost ziua in care s-a inchis si fabrica Aston Martin din Newport Pagnell, dupa 50 de ani de activitate. Coincidenta? Nu. N-as zice. Statutul de legenda al lui Vanquish e asigurat. Este, in atat de multe feluri, ultimul din specia sa, ultimul "Aston adevarat". Si atunci, fireste ca are defecte, altfel nu ar fi un "Aston adevarat". Toate au avut defecte. Ai condus vreodata un DB5? E groaznic. Si nu, nu puteai sa cumperi unul si sa-l parchezi pe strada, si sa te astepti sa mai si porneasca. Astea se intamplau inainte ca Aston sa inceapa sa creada ca ar putea produce un rival pentru 911; se intampla pe vremea cand un sofer de Aston Martin care voia o masina cu calitatile dinamice ale unui 911 isi cumpara un Aston si un 911. Asa si trebuie sa fie: scumpa si plina de defecte. Si foarte, foarte speciala. Daca esti unul dintre cei doi oameni pe care i-am sfatuit sa nu-si cumpere una, atunci afla ca m-am razgandit. Cumpar-o. E un pic magica.

×
Subiecte în articol: auto&moto