x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Unde au disparut mesterii de altadata

Unde au disparut mesterii de altadata

25 Ian 2007   •   00:00
Arte si meserii

Mobilierul lucrat manual, unicat sau in serie mica, a ajuns o raritate. Si in mod paradoxal, americanii, adica cei ce au contribuit decisiv la tehnologizarea industriilor moderne, sunt poate cei mai importanti pastratori ai acestui mestesug

Nici o suta de ani nu au trecut de cand o anumita categorie de tamplari, cei specializati in prelucrarea lemnului, de la taiere pana la operatii sofisticate cum sunt sculptura pentru producerea de mobilier, isi ziceau cu indreptatita mandrie ebenisti. Inlaturati aproape brutal de societatea industrializata si computerizata, de superproductie si consumerism, ei mai rezista numai in mici ateliere, organizati de obicei in asociatii lucrative cu personal redus sau in societati familiale unde se transmit din tata in fiu un mestesug de care aparent nu mai avem nevoie.

Calitate superioara. Cu toate acestea, mobila "hand made" isi pastreaza nestirbit prestigiul mai cu seama datorita unui avantaj insurmontabil: calitatea sa exceptionala. Arta de a produce mobilier lucrat de mana, in serie mica sau la comanda unicat, incepe cu selectarea materialului brut si a esentelor consacrate acestui tip de prelucrare. Urmeaza apoi un indelungat proces de uscare naturala pana cand lemnul verde poate fi gaterit, cioplit, slefuit, transformat in furniruri de calitate si asamblat in piese de inegalabila frumusete si valoare. In atelierele ebenistilor nu veti gasi decat lemn natural, in cea mai mare parte de esente exotice sau rare, precum abanosul, teckul, trandafirul, nucul ori salcamul, unele specii de fag sau stejar.

Talentul contra simulatoare. Si marii producatori executa mobila sculptata, dar folosind masinarii sofisticate care reproduc mecanic programele instalate in memoria computerului. Ele simuleaza actul artistic, reproducand identic si in nenumarate copii acelasi model. Unicitatea si valoarea pieselor lucrate manual sunt date tocmai de talentul ebenistului, de faptul ca repetitia unui motiv, indiferent de forma si complexitatea sa, nu va fi niciodata identica (deci monotona), ci numai asemanatoare. Un alt mare avantaj al prelucrarii manuale este acela ca mesterul are posibilitatea sa observe la timp si sa speculeze sau sa estompeze traiectoria si accidentele fibrei lemnoase, ceea ce nici o masina, oricat de performanta ar fi ea, nu poate face.

Diferente pe meridian. Traditiile prelucrarii manuale in confectionarea pieselor de mobilier sau a obiectelor din lemn decorative se afla in diverse stadii pe glob. Africa, datorita dezvoltarii industriale precare, a ramas consecventa modalitatilor de exprimare mostenite de sute de ani. Asiaticii, beneficiind de materii prime traditionale (bambusul, trandafirul de apa, ciresul), dar si de o cultura bazata pe respectul traditiei, propun solutii uimitoare.

Si americanii, mult mai conservatori in esenta decat sunt catalogati astazi, pastreaza, mai cu seama in statele ce au materie prima din abundenta, mestesugul adus din Europa de ebenistii italieni sau francezi. In sfarsit, batrana Europa mai dispune doar de mici enclave ce pastreaza traditiile prelucrarii manuale mai degraba ca o manifestare de identitate sau in scopuri turistice decat ca pe o afacere infloritoare.

Restauratorii. Mestesugul ebenistilor este inca valorificat (si foarte bine platit...) in atelierele de reconditionare si restaurare a mobilierului clasic. Iubitorii acestui stil, care detin sau achizitioneaza mobila produsa cu mai mult de o suta de ani in urma, apeleaza la specialisti incepand cu procesele de evaluare si terminand cu interventii directe asupra pieselor de mobilier. Si multe ateliere de creatie folosesc arta ebenistilor pentru a crea prototipuri, pentru noi forme de exprimare sau directii inovatoare.
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul