x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi Istoria mall-urilor (7)

Istoria mall-urilor (7)

de Roxana Roseti    |    25 Mar 2011   •   12:33
Istoria mall-urilor (7)

158157-picture11.jpgAnii au trecut, iar mall-ul a început să asimileze din ce în ce mai mult noţiunea de „entertainment architecture”. Acest concept, de „arhitectură a distracţiei”, a fost conştientizat în America în a doua jumătate a anilor '80.

Fuziunea mall-ului cu parcul de distracţii… Mai mult decât îşi dorise arhitectul Victor Gruen, dar exact pe gustul americanilor. Apare o altă generaţie de mall-uri, societatea de consum se îmbină cu „societatea spectacolului”. Astfel, mall-ul devine, de fapt, un spectacol! Fără a-şi ignora, desigur, rolul comercial.
Muncă, joacă, cumpărături, activităţi civice, şi aşa mai departe. Mall-urile au devenit chiar mai mult decât un oraş… Tocmai acest lucru a adus, după anii ’80 şi până în prezent, criticile unora dintre sociologi, care consideră că mall-urile pot fi răspunzătoare de „exagerare urbană, presiune psihică, dezvoltarea unor fobii… Mall-ul poate deveni un tovarăş de viaţă toxic, de care nu mai putem scăpa!”. Poate că au dreptate, deoarece, ca să parafrazăm titlul unui film celebru, unora nu le plac mall-urile!

 

Altă poveste
În 1985 se deschidea la San Diego, statul California, Horton Plaza – un „caz” aparte. Fusese încălcată tradiţia spaţiului complet acoperit, lăsându-se toate căile de acces în aer liber. Horton Plaza mai avea şi alte caracteristici neobişnuite, el fiind de fapt o „colecţie” din mai toate stilurile arhitectonice: egiptean, renascentist, arab, art deco, mediteraneean. Rezultatul? Hollywoodian!

Însă, campionul în materie avea să fie Mall of America. Deschis în 1992, în Bloomington, Minnesota, „a revoluţionat experienţa shopping-ului” – după cum avea să afirme mass-media. Mel Simon este cel care a construit acest mare complex multi-use din SUA. Peste 80 de acri de magazine, restaurante, cluburi de noapte şi distracţii. Mai exact: patru magazine universale, 360 de magazine specializate, peste 40 de restaurante şi „chioşcuri” cu preparate culinare etc. Magazinele grupate în jurul unui enorm spaţiu acope­rit, în care se află un parc de distracţii, două teatre şi alte atracţii. Seara, atmosfera frenetică a unui târg rural… Mall of America a devenit global recunoscut ca cel mai larg centru de vânzări şi distracţii din Statele Unite. Cu peste 42 de milioane de vizitatori anual, Mall of America este considerat atracţia numărul unu pentru vizitatori.

Aşa cum am mai menţionat, nu toată lumea este de accord că mall-urile ar putea deveni… o nouă versiune a vieţii. Dar ele constituie o dovadă a evoluţiei vieţii, pe refrenul „show must go on”. Se spune că felul în care a fost construit Mall of America aminteşte de ceea ce a fost probabil prima clădire din lume care combina cumpărăturile cu distracţia, şi anume Palais Royal din Parisul de secol XVIII – o altă poveste. Cu această altă poveste, precum şi cu alte poveşti ale mall-urilor din alte ţări ale lumii ne vom întâlni cel mai probabil într-un volum cuprinzător. (Sfârşit) 

×
Subiecte în articol: constructii & proprietati