Pentru deblocarea finanţărilor europene în domeniul transporturilor autorităţile de la Bucureşti au fost obligate să adopte Master Planul General de Transport. Până în 2032, în baza acestui plan, ar urma să avem 6.800 de kilometri de drum, dintre care 1.500 de kilometri de autostradă şi 1.300 de kilometri de drumuri expres. Cum însă în 26 de ani am reuşit să construim circa 570 de kilometri de autostradă, termenele asumate prin MPGT vor fi imposibil de respectat.
România a pierdut 3,2 miliarde de euro din banii europene alocaţi pentru perioada de programare 2007-2013. Cei mai mulţi bani au fost pierduţi prin Programul Operaţional Sectorial Transport, respectiv peste 973,1 milioane de euro, potrivit datelor guvernului publicate pe site-ul fonduri-ue.ro. Deşi vorbim de aproape un miliard de euro, această pierdere ar putea fi mică în comparaţie cu ce vom rata dacă nu reuşim să respectăm Master Planul.
În perioada 2016-2020, România ar urma să construiască 824,77 de kilometri de autostradă şi drumuri expres în care vor fi investiţi aproape 5,2 miliarde de euro, fără TVA. Asta înseamnă că trebuie puşi pe hartă aproape 165 de kilometri de şosea rapidă în fiecare an. Deocamdată ştim sigur că anul 2016 a fost ratat, pentru niciunul dintre proiectele cuprinse în această fază nefiind organizate licitaţiile pentru execuţia studiilor de fezabilitate. Excepţie fac proiectele Focşani-Bacău şi Buzău-Focşani, pentru care au fust lansate licitaţiile pentru SF la sfârşitul anului trecut. Dacă ţinem cont şi de contestaţiile care vor urma, ar trebui să fim mulţumiţi dacă până la sfârşitul lui 2017 va începe elaborarea acestora. Pe de altă parte, în această perioadă este inclusă şi realizarea tronsoanelor Comarnic-Braşov şi Sibiu-Braşov, care traversează zone montane. Construcţiile celor două porţiuni includ viaducte de mare înălţime şi tuneluri de mare lăţime. De exemplu, Autostrada Comarnic-Braşov va avea 20 de kilometri de tuneluri (câte 10 kilometri pentru fiecare sens de circulaţie) şi 20 de kilometri de poduri şi viaducte.
Proiecte care ar trebui finalizate în perioada 2016-2020
Autostradă/Drum expres km Valoare (mil. euro)
Comarnic-Braşov 58 997,75
Sibiu-Brasov 105,77 737,22
Piteşti-Craiova 124,3 645,47
Ploieşti-Buzău 65 254,8
Găieşti-Ploieşti 74,2 355,61
Bacău-Paşcani 81,2 388,95
Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni 135 1.059,7
Focşani-Bacău 109,3 428,3
Buzău-Focşani 72 282,36
Pentru intervalul 2021-2026, Master Planul prevede realizarea a 604,2 km de autostradă şi drumuri expres în care se vor investi aproape 5,9 miliarde de euro, fără TVA. Astfel, constructorii vor trebui să realizeze teoretic 100 de kilometri de şosea anual. Dacă însă vom scădea timpul alocat realizării studiilor de fezabilitate, perioada de execuţie propriu-zisă se va diminua semnificativ. Singurii ani în care am pus pe hartă mai mult de 100 de km de autostradă au fost 2012 şi 2013, când s-au finalizat 164, respectiv 116 km.
Proiecte care ar trebui finalizate în perioada 2021-2026
Autostradă/Drum expres km Valoare (mil. euro)
Tg. Mureş-Tg. Neamţ 183,8 2.942,5
Buzău-Brăila 98 384,46
Focşani-Galaţi 102 399,84
Braşov-Bacău 159,9 1.845,46
Paşcani-Suceava 60,5 289,99
Numărului de kilometri de autostradă inauguraţi în România:
1972: 98
1987: 18
2004: 97
2007: 50
2009: 42
2010: 10
2011: 50
2012: 164
2013: 116
2014: 22
2015: 12 km, închişi 22 km
2016: 15 km (nu sunt recepţionaţi din cauza unor probleme tehnice)