x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bucuroși de haos? Cât câștigă bugetul din greva de la metrou

Bucuroși de haos? Cât câștigă bugetul din greva de la metrou

de Cristian Anton    |    14 Noi 2018   •   09:32
Bucuroși de haos? Cât câștigă bugetul din greva de la metrou

Greva generală a metroului va paraliza Bucureştiul, oricum sufocat de un trafic infernal, dar, paradoxal, convine de minune statului, care ar câştiga bani frumoşi dacă activitatea Metrorex s-ar opri. Explicaţia este foarte simplă: statul subvenţionează jumătate din preţul unei călătorii cu metroul, iar Ministerul Transporturilor economiseşte câte 1,25 lei pentru fiecare din sutele de mii de călători înregistraţi zilnic de companie în cazul unei greve. Rămâne de văzut însă dacă un astfel de calcul este fezabil, în condiţiile în care capitala României este oricum cel mai aglomerat oraş din Europa. Un preambul al acestui scenariu apocaliptic are loc mâine, când sindicaliştii declanşează o grevă de avertisment.

Peste 700.000 de oameni călătoresc în fiecare zi cu metroul bucureştean, cea mai rapidă metodă de transport în comun dintr-o capitală cu un trafic rutier infernal. O eventuală grevă generală a metroului, care pare deja iminentă, ar crea un adevărat haos în Bucureşti, dar pare a conveni statului român. Şi asta din considerente strict financiare. În acest moment, o călătorie cu metroul costă 2,5 lei, dar preţul este subvenţionat de stat cu 50%, după cum a declarat liderul Unităţii Sindicatului Liber Metrou (USLM), Ion Rădoi. Practic, preţul real al unei călătorii ar trebui să fie de 3,75 lei, în absenţa acestui sprijin de la stat. Potrivit liderului de sindicat, Ministerul Transporturilor subvenţionează anual Metrorex cu circa şapte milioane de lei.

875.000 de lei ar fi câştigul net al statului după o singură zi de grevă a metroului

Cu un trafic zilnic de 700.000 de călători, metroul încasează circa 1,5 milioane de lei pe zi, la un calcul sumar (nu luăm în discuţie abonamentele), din care însă jumătate vine direct de la stat, susţine Rădoi. Bani pe care statul îi păstrează în conturi în cazul unei greve, de unde şi inflexibilitatea reprezentanţilor ministerului în negocierile cu sindicaliştii Metrorex, arată liderul USLM. Potrivit acestui raţionament, statul câştigă câte 1,2 5 lei de pe urma fiecărui călător pus în imposibilitatea de a mai merge cu metroul în cazul unei greve de o zi. O grevă generală de trei zile ar aduce statului câştiguri financiare nete de 2.625.000 lei.

O zi de grevă generală a metroului ar aduce statului câştiguri de 48.611 lei pe oră. Pe de altă parte, compania Metrorex ar contabiliza aceeaşi sumă drept pierderi, pentru că sunt bani care nu îi mai intră în conturi. Practic, numai în cazul grevei de avertisment de joi, 15 noiembrie, dintre orele 04.00 şi 06.00, metroul pierde 97.222 lei. Pentru o companie care a raportat în 2017 profit 0, o astfel de sumă nu este deloc de neglijat. Metrorex SA a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 647.373.121 lei, cu 4.399 angajaţi, dar şi datorii totale de 240.106.915. Iar profitul nul este deja o performaţă, din moment ce, pentru anul în curs, Metroex a bugetat pierderi uriaşe, de 95 de milioane de lei.

Dezastru în oraşul dezastrului

Statul pare a fi singurul căruia îi convine o grevă a metroului bucureştean, dar asta doar la prima vedere. Pierderile colaterale sunt incalculabile, întrucât metroul are un impact social major într-un oraş a cărui populaţie depăşeşte, neoficial, trei milioane de locuitori. Rămaşi fără cel mai rapid mijloc de transport în comun, cei 700.000 de călători puşi în situaţia de a nu mai putea folosi metroul au la îndemână puţine alternative şi toate proaste. Una ar fi RATB, care asigură peste două milioane de călătorii pe zi prin intermediul autobuzelor, troleibuzelor şi tramvaielor din dotarea sa, oricum supraaglomerate. Afluxul suplimentar de încă 700.000 de oameni ar bloca total activitatea regiei şi, mai mult ca sigur, ar paraliza tot traficul din Bucureşti. Capitala este oricum primul oraş din Europa şi al treilea din lume în privinţa blocajelor înregistrate în trafic, potrivit ultimului studiu în domeniu. Doar Bangkok şi Mexico City au un trafic rutier mai aglomerat decât Bucureştiul.

Cer 42%, li se oferă 18%

Sindicaliştii de la metrou vor intra în grevă de avertisment joi dimineaţă, timp de două ore, între 04.00 şi 06.00 (circulaţia călătorilor începe la 05.00, prima oră fiind rezervată problemelor tehnice- n.red.), după ce Consiliul General al Uniunii Sindicatului Liber din Metrou a respins luni ultima ofertă de creştere salarială înaintată de conducerea Metrorex. Dacă şi negocierile viitoare vor eşua, sindicaliştii ameninţă cu declanşarea grevei generale.

Sindicaliştii cer majorarea salariilor cu 42%, în timp ce ultima ofertă a conducerii Metrorex a fost de 18%. Angajaţii metroului o consideră inacceptabilă, motiv pentru care vor intra în grevă

„Este foarte importantă greva propriu-zisă, greva generală care, într-adevăr, înseamnă a periclita circulaţia în Bucureşti pentru cei circa 700.000 de călători pe care îi transportăm zilnic. (...) Suntem dispuşi să negociem în continuare, să găsim o soluţie. Este foarte important să fie evitată greva generală. Greva de avertisment nu este atât de dureroasă, este destul de importantă cealaltă”, a declarat Rădoi. 

×
Subiecte în articol: greva metrou