x close

Desant american în Portul Constanţa: terminal petrolier în coasta unei firme de stat 

0
Autor: Cristian Anton 18 Mai 2017 - 13:30
Desant american în Portul Constanţa: terminal petrolier în coasta unei firme de stat 


Americanii de la ADM vor construi un terminal petrolier în Portul Constanţa, care va concura direct cu societatea de stat ce deţine acum monopolul acestor servicii. Investiţia este estimată la 350 de milioane de dolari, iar proiectul se află în faza obţinerii ultimelor autorizaţii. Informaţia vine la scurt timp după ce US Army a anunţat investiţii masive în baza militară de la Mihail Kogălniceanu. Interesant este că statul român nu pare foarte încântat de intenţiile americanilor: nu le-a concesionat direct un teren, iar acum ezită să-şi dea acordul, deşi nu ar avea nici un motiv întemeiat.

Gigantul american ADM „doreşte realizarea şi operarea unui terminal marin pentru desfăşurarea activităţilor de încărcare/descărcare vapoare, barje, vagoane cisternă, încărcare cisterne auto şi depozitare produse petrochimice în unităţi de stocare (20 rezervoare de înmagazinare)”. Informaţia apare în raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului intrat zilele trecute în dezbatere publică, la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa. Beneficiarul proiectului este Minmetal, operator din Portul Constanţa preluat în 2015 de ADM, parte a unei strategii care s-a dovedit destul de anevoioase. Potrivit documentului, obiectivul a primit certificat de urbanism de la Primăria Constanţa încă din iulie 2014, iar ulterior avize pentru sănătatea populaţiei, de securitate la incendiu, autorizaţii de la Regionala CFR, Statul Major General şi acordul vecinilor din port, Comvex şi Chimpex.

Terminalul va fi construit pe un teren de 81.766 metri pătraţi, din care suprafaţa destinată activităţii industriale este de 75.566 metri pătraţi. Viitorul obiectiv va avea 20 de rezervoare de stocare a produselor, fiecare cu o capacitate de 16.000 metri cubi.

Investiţia de 350 de milioane de dolari a fost anunţată tot în 2015 de compania americană de arhitectură Epstein, care spunea că proiectul depinde de obţinerea concesionării unui teren din partea statului român. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat, din moment ce ADM a trebuit să cumpere Minmetal pentru a se folosi de terenurile concesionate de acesta în Portul Constanţa.

Civilii în port, militarii pe aeroport

După obţinerea tuturor autorizaţiilor, terminalul va putea fi utilizat după un an şi jumătate, însă finalizarea acestuia va dura circa trei ani. Investiţia din Portul Constanţa, pentru care americanii de la ADM se zbat de trei ani, vine în completarea celei anunţate de US Army, la baza militară de la Mihail Kogălniceanu. Armata SUA are în buget între 25 şi 100 de milioane de dolari pentru construirea unui nou terminal feroviar şi multimodal, dar şi a mai multor clădiri, inclusiv spaţii de depozitare. Fără doar şi poate, cele două obiective majore, din Portul Constanţa, respectiv Aeroportul Mihail Kogălniceanu, fac parte dintr-o strategie convergentă de implicare a SUA în regiunea Mării Negre.

Oil Terminal se teme să nu-şi piardă clienţii

“Lucrurile s-au mişcat încet în Guvern. Sperăm că vor exista îmbunătăţiri. Am vorbit cu un număr de ministere, al Transporturilor, al Energiei, să încurajeze proiectul. Cautăm susţinere şi la Ambasada americană”, spuneau americanii în 2015. La Transporturi s-a văzut cum a decurs susţinerea, din moment ce ADM a trebuit să cumpere o companie românească pentru a avea acces la teren în port. Iar acum, şi cei de la Energie dau din colţ în colţ. Astfel, Oil Terminal a solicitat mai multe informaţii suplimentare, a formulat observaţii la proiect şi a anunţat, printr-un raport oficial, că “va putea acorda aviz favorabil numai după ce vor fi îndeplinite condiţiile tehnice prevăzute de legislaţia în vigoare”. Un mod diplomatic de a arăta că nu este de acord cu prezenţa americanilor în coasta sa. Oil Terminal este deţinută de Ministerul Energiei şi deţine monopolul vehiculărilor cu produse petroliere în Portul Constanţa, fiind şi cel mai mare terminal petrolier de la Marea Neagră. Depozitele de 320.000 metri cubi ale viitorului obiectiv nu ar însemna, la prima o vedere, o concurenţă serioasă, din moment ce Oil Terminal dezvoltă o capacitate de 1,7 milioane de tone. Un gigant american de talia ADM va şti însă cum să facă rost de clienţi, iar printre aceştia se vor afla, fireşte, şi cei care depindeau până în prezent de Oil Terminal. 

Compania de stat Oil Terminal va concura direct cu un gigant mondial. ADM este cel mai mare producător de etanol din SUA, unul dintre cei mai mari producători de biodiesel din Europa, cel mai mare procesator de porumb, grâu şi cacao din lume şi deţine una dintre cele mai mari reţele de transport şi logistică din lume.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Datoria externă a României a crescut în 2017

Datoria externă a României a crescut în 2017
Datoria externă totală a crescut cu 1,39 miliarde de euro în perioada ianuarie-octombrie, iar datoria pe termen lung a însumat 69,5 miliarde de euro la 31 octombrie (73,8 la sută din totalul datoriei...

Parlament: Sumele pentru Monumentul Marii Uniri de la Alba Iulia, incluse în proiectul bugetului de stat

Parlament: Sumele pentru Monumentul Marii Uniri de la Alba Iulia, incluse în proiectul bugetului de stat
Comisiile de buget-finanţe ale Parlamentului au inclus, prin amendamente, în proiectul legii bugetului de stat sumele alocate pentru realizarea Monumentului Marii Uniri de la Alba Iulia. "E o...

Bugetul Ministerului Finanţelor Publice, redus cu 5,8 milioane lei în Comisiile reunite de buget-finanţe din Parlament

Bugetul Ministerului Finanţelor Publice, redus cu 5,8 milioane lei în Comisiile reunite de buget-finanţe din Parlament
Bugetul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) a fost adoptat, vineri, în Comisiile reunite de buget-finanţe din Parlament cu o diminuare de 5,8 milioane lei de la cheltuieli de personal. Această scădere ...

Iuliana Andronache, revocată din funcţia de director financiar al Electrica. Mihai Darie numit pe o perioadă de 4 ani

Iuliana Andronache, revocată din funcţia de director financiar al Electrica. Mihai Darie numit pe o perioadă de 4 ani
Consiliul de Administraţie al Electrica SA a aprobat vineri revocarea Iulianei Andronache din funcţia de director financiar al Electrica SA, în locul acesteia fiind numit Mihai Darie, potrivit unui anunţ postat...

De ce nu poate receptiona CNAIR loturile de autostradă aflate in lucru

De ce nu poate receptiona CNAIR loturile de autostradă aflate in lucru
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va recepţiona lucrările numai dacă proiectele şi rigorile standardelor de calitate sunt respectate de antreprenori, însă...

CEZ isi vinde aproape toate activele din Bulgaria

CEZ isi vinde aproape toate activele din Bulgaria
CEZ AS, cel mai mare producător de energie din fostele state comuniste, astazi membre UE, a primit aprobarea Comisiei antimonopol din Bulgaria pentru a-şi vinde termocentrala din Varna companiei bulgare Sigda....

Tranzacţia anului în Europa valoreaza opt miliarde de dolari

Tranzacţia anului în Europa valoreaza opt miliarde de dolari
Firma americană de private equity KKR & Co a achiziţionat divizia de margarină şi produse tartinabile a grupului anglo-olandez Unilever, pentru 8,1 miliarde de dolari (6,83 miliarde de euro), au anunţat cele...

Falimentele Astra, Forte, Carpatica au înghiţit 370 mil. lei

 Falimentele Astra, Forte, Carpatica au înghiţit 370 mil. lei
Până la începutul lunii decembrie, falimentele celor trei companii de asigurări, Astra Asigurări, Forte Asigurări şi Carpatica Asig, au costat 368,9 milioane de lei. Potrivit Fondului de Garantare a...

Rămânem primitivii Europei, deşi economia duduie

Rămânem primitivii Europei, deşi economia duduie
România poate avea economia cu cel mai rapid ritm de creştere din Uniunea Europeană, dar de asemenea nu are rival la cel mai puţin flatant indicator: deprivarea socială, se arată într-o analiză...

Fondul de rezervă al Guvernului a rămas pe ZERO

Fondul de rezervă al Guvernului a rămas pe ZERO
Fondul de rezervă al Guvernului a rămas fără fonduri după ce bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni şi cel al Societăţii Române de Radiodifuziune (SRR) au primit cât trei milioane...

Ungaria vrea să atragă compania Tesla cu reduceri de taxe şi facilităţi

Ungaria vrea să atragă compania Tesla cu reduceri de taxe şi facilităţi
Aflat in vizita prin Silicon Valey, ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto, s-a întâlnit cu mai mulţi directori ai producătorului american de vehicule electrice Tesla, carora le-a prezentat reducerile...

Aproximativ 15.700 de medici români lucrează în străinătate

Aproximativ 15.700 de medici români lucrează în străinătate
Aproximativ 15.700 de medici români lucrează în străinătate, conform un studiu realizat de Asociaţia Română pentru Promovarea Sănătăţii (ARPS).   "În sistemul medical,...

Contracte de milioane fără licitaţie pentru firma fostului senator Ion Toma

Contracte de milioane fără licitaţie pentru firma fostului senator Ion Toma
Firma fostului senator Ion Toma a câştigat fără licitaţie un contract de şase milioane de lei pentru modernizarea unor uliţe dintr-o comună teleormăneană. SC SCADT SA din Slatina s-a remarcat în...

Ministerul pentru Mediul de Afaceri lucrează la Legea Lobby-ului

Ministerul pentru Mediul de Afaceri lucrează la Legea Lobby-ului
Ministerul pentru Mediul de Afaceri lucrează la un proiect pentru o lege a lobby-ului, care ar putea fi finalizat în prima perioadă a anului următor, a anunțat Darius Vodă, director adjunct în minister....

Statele Unite marcheaza sfarsitul „neutralitatii internetului”!

Statele Unite marcheaza sfarsitul „neutralitatii internetului”!
Comisia federala americana a comunicatiilor (FCC) a pus capat principiului "neutralitatii internetului", pe motiv ca franeaza investiile si inovatia, decizie care amplifica temerile aparitiei unui...
Serviciul de email marketing furnizat de