x close

Desant american în Portul Constanţa: terminal petrolier în coasta unei firme de stat 

0
Autor: Cristian Anton 18 Mai 2017 - 13:30
Desant american în Portul Constanţa: terminal petrolier în coasta unei firme de stat 


Americanii de la ADM vor construi un terminal petrolier în Portul Constanţa, care va concura direct cu societatea de stat ce deţine acum monopolul acestor servicii. Investiţia este estimată la 350 de milioane de dolari, iar proiectul se află în faza obţinerii ultimelor autorizaţii. Informaţia vine la scurt timp după ce US Army a anunţat investiţii masive în baza militară de la Mihail Kogălniceanu. Interesant este că statul român nu pare foarte încântat de intenţiile americanilor: nu le-a concesionat direct un teren, iar acum ezită să-şi dea acordul, deşi nu ar avea nici un motiv întemeiat.

Gigantul american ADM „doreşte realizarea şi operarea unui terminal marin pentru desfăşurarea activităţilor de încărcare/descărcare vapoare, barje, vagoane cisternă, încărcare cisterne auto şi depozitare produse petrochimice în unităţi de stocare (20 rezervoare de înmagazinare)”. Informaţia apare în raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului intrat zilele trecute în dezbatere publică, la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa. Beneficiarul proiectului este Minmetal, operator din Portul Constanţa preluat în 2015 de ADM, parte a unei strategii care s-a dovedit destul de anevoioase. Potrivit documentului, obiectivul a primit certificat de urbanism de la Primăria Constanţa încă din iulie 2014, iar ulterior avize pentru sănătatea populaţiei, de securitate la incendiu, autorizaţii de la Regionala CFR, Statul Major General şi acordul vecinilor din port, Comvex şi Chimpex.

Terminalul va fi construit pe un teren de 81.766 metri pătraţi, din care suprafaţa destinată activităţii industriale este de 75.566 metri pătraţi. Viitorul obiectiv va avea 20 de rezervoare de stocare a produselor, fiecare cu o capacitate de 16.000 metri cubi.

Investiţia de 350 de milioane de dolari a fost anunţată tot în 2015 de compania americană de arhitectură Epstein, care spunea că proiectul depinde de obţinerea concesionării unui teren din partea statului român. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat, din moment ce ADM a trebuit să cumpere Minmetal pentru a se folosi de terenurile concesionate de acesta în Portul Constanţa.

Civilii în port, militarii pe aeroport

După obţinerea tuturor autorizaţiilor, terminalul va putea fi utilizat după un an şi jumătate, însă finalizarea acestuia va dura circa trei ani. Investiţia din Portul Constanţa, pentru care americanii de la ADM se zbat de trei ani, vine în completarea celei anunţate de US Army, la baza militară de la Mihail Kogălniceanu. Armata SUA are în buget între 25 şi 100 de milioane de dolari pentru construirea unui nou terminal feroviar şi multimodal, dar şi a mai multor clădiri, inclusiv spaţii de depozitare. Fără doar şi poate, cele două obiective majore, din Portul Constanţa, respectiv Aeroportul Mihail Kogălniceanu, fac parte dintr-o strategie convergentă de implicare a SUA în regiunea Mării Negre.

Oil Terminal se teme să nu-şi piardă clienţii

“Lucrurile s-au mişcat încet în Guvern. Sperăm că vor exista îmbunătăţiri. Am vorbit cu un număr de ministere, al Transporturilor, al Energiei, să încurajeze proiectul. Cautăm susţinere şi la Ambasada americană”, spuneau americanii în 2015. La Transporturi s-a văzut cum a decurs susţinerea, din moment ce ADM a trebuit să cumpere o companie românească pentru a avea acces la teren în port. Iar acum, şi cei de la Energie dau din colţ în colţ. Astfel, Oil Terminal a solicitat mai multe informaţii suplimentare, a formulat observaţii la proiect şi a anunţat, printr-un raport oficial, că “va putea acorda aviz favorabil numai după ce vor fi îndeplinite condiţiile tehnice prevăzute de legislaţia în vigoare”. Un mod diplomatic de a arăta că nu este de acord cu prezenţa americanilor în coasta sa. Oil Terminal este deţinută de Ministerul Energiei şi deţine monopolul vehiculărilor cu produse petroliere în Portul Constanţa, fiind şi cel mai mare terminal petrolier de la Marea Neagră. Depozitele de 320.000 metri cubi ale viitorului obiectiv nu ar însemna, la prima o vedere, o concurenţă serioasă, din moment ce Oil Terminal dezvoltă o capacitate de 1,7 milioane de tone. Un gigant american de talia ADM va şti însă cum să facă rost de clienţi, iar printre aceştia se vor afla, fireşte, şi cei care depindeau până în prezent de Oil Terminal. 

Compania de stat Oil Terminal va concura direct cu un gigant mondial. ADM este cel mai mare producător de etanol din SUA, unul dintre cei mai mari producători de biodiesel din Europa, cel mai mare procesator de porumb, grâu şi cacao din lume şi deţine una dintre cele mai mari reţele de transport şi logistică din lume.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 1617


Mai multe titluri din categorie

Brânza topită de atâta sare şi E-uri

Deşi se numără printre alimentele preferate ale românilor, brânza topită reprezintă o adevărată otravă pentru organismul nostru. Un studiu realizat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor...

Corina Creţu a aprobat alocarea a 66,5 milioane de euro pentru continuarea a două mari proiecte de infrastructură a apei în România

Corina Creţu a aprobat alocarea a 66,5 milioane de euro pentru continuarea a două mari proiecte de infrastructură a apei în România
Aproximativ 66,5 milioane de euro din Fondul de coeziune vor fi investite în două mari proiecte de infrastructură a apei în România. Cofinanţarea pentru faza a doua a proiectelor ...

Atenţie la comisioanele zero la carduri şi conturi bancare! Nu se aplică în orice situaţie

Atenţie la comisioanele zero la carduri şi conturi bancare! Nu se aplică în orice situaţie
Băncile comerciale se întrec în comisioane zero aferente contului current, cu sau fără virarea salariului. Sunt cazuri când banca începe totuşi să aplice comisioane conturilor curente fără...

Minerul, pensionara şi veterinarul, specialiştii Guvernului la Tarom

Minerul, pensionara şi veterinarul, specialiştii Guvernului la Tarom
Tarom este exemplul de manual al unei companii publice cu un potenţial economic uriaş, dar pe care managerii numiţi strict pe criterii politice de către stat o îngroapă în datorii. Pe o piaţă a...

Taxele mici, un mit? Salariatul român, pe picior de egalitate cu cel german

Taxele mici, un mit? Salariatul român, pe picior de egalitate cu cel german
Ţara noastră are printre cele mai mici taxe şi impozite din Uniunea Europeană, atât pe consum, cât şi pe venit şi afaceri. Mai prost stăm la contribuţiile sociale, respectiv la CAS (contribuţia...

Cât costă chiria pentru o garsonieră în marile centre universitare 

Cât costă chiria pentru o garsonieră în marile centre universitare 
În luna septembrie, înainte de începerea noului an universitar, cererea și, implicit, activitatea de tranzacțio­nare ajunge la apogeu pe piața închirierilor de garsonie­re....

Ce date sunt secrete la locul de muncă

Ce date sunt secrete la locul de muncă
Firmele care procesează date cu caracter personal vor fi obligate să aibă o persoană responsabilă cu protecția acestora, începând cu luna mai din 2018. Mai puţin cunoscut este că orice companie care...

Mobilierul românesc, preferat de nemţi şi francezi

Mobilierul românesc, preferat de nemţi şi francezi
Fabricile de mobilă din România au vândut mobilier în valoare de 2,5 miliarde de euro în 2016. Apropae 90% din producţie a fost exportată în special în Germania, Franţa sau...

Directorul general al TAROM și-a dat demisia (surse)

Directorul general al TAROM și-a dat demisia (surse)
Directorul general al TAROM, Eugen Davidoiu, și-a dat demisia din funcție, au declarat luni, pentru AGERPRES, surse guvernamentale. Conform surselor citate, premierul Tudose a discutat despre situația TAROM cu...

BNR ne linişteşte: oaspeţii plătesc icrele negre

BNR ne linişteşte: oaspeţii plătesc icrele negre
Banca Naţională a României (BNR) consideră „nefiresc” accentul pus de „Jurnalul Naţional” pe achiziţia de icre negre, „deoarece acest produs reprezintă mai puţin de 7 la sută...

Guvernul vrea să facă ordine pe piaţa apelor îmbuteliate

Guvernul vrea să facă ordine pe piaţa apelor îmbuteliate
Ministerul Economiei a elaborat un proiect de lege privind resursele hidrominerale prin care îşi propune să facă ordine pe piaţa apelor îmbuteliate, adică atât a apelor minerale naturale,...

Şeful fondului pentru IMM-uri nu are încredere în bănci

Şeful fondului pentru IMM-uri nu are încredere în bănci
Galerie Foto Administratorii Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) câştigă sute de mii de lei pe an, au case şi terenuri, iar cumulul de funcţii bine plătite...

Stabilirea modelul cererii pentru restituirea taxei auto, pe ultima 100 de metri

Stabilirea modelul cererii pentru restituirea taxei auto, pe ultima 100 de metri
Ministerul Finanţelor are termen până marţi, 22 august, să  stabilească modelul cererii pe care vor trebui să o completeze şoferii pentru recuperarea taxei de poluare sau a taxei privind emisiile...

MFP: Obligativitatea plăţii defalcate a TVA se amână cu trei luni

MFP: Obligativitatea plăţii defalcate a TVA se amână cu trei luni
Obligativitatea plăţii defalcate a TVA se amână cu trei luni, respectiv până la 1 ianuarie 2018, însă persoanele care optează pentru aplicarea acestui sistem în perioada 1 octombrie - 31...

Scumpirea traiului ne dă frisoane

Scumpirea traiului ne dă frisoane
Posibilitatea creşterii costului de trai în următorul an reprezintă o îngrijorare pentru 29% dintre români, iar 15% dintre cei chestionaţi sunt îngrijoraţi că şi-ar putea pierde locul de mu...
Serviciul de email marketing furnizat de