x close

Desant american în Portul Constanţa: terminal petrolier în coasta unei firme de stat 

0
Autor: Cristian Anton 18 Mai 2017 - 13:30
Desant american în Portul Constanţa: terminal petrolier în coasta unei firme de stat 


Americanii de la ADM vor construi un terminal petrolier în Portul Constanţa, care va concura direct cu societatea de stat ce deţine acum monopolul acestor servicii. Investiţia este estimată la 350 de milioane de dolari, iar proiectul se află în faza obţinerii ultimelor autorizaţii. Informaţia vine la scurt timp după ce US Army a anunţat investiţii masive în baza militară de la Mihail Kogălniceanu. Interesant este că statul român nu pare foarte încântat de intenţiile americanilor: nu le-a concesionat direct un teren, iar acum ezită să-şi dea acordul, deşi nu ar avea nici un motiv întemeiat.

Gigantul american ADM „doreşte realizarea şi operarea unui terminal marin pentru desfăşurarea activităţilor de încărcare/descărcare vapoare, barje, vagoane cisternă, încărcare cisterne auto şi depozitare produse petrochimice în unităţi de stocare (20 rezervoare de înmagazinare)”. Informaţia apare în raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului intrat zilele trecute în dezbatere publică, la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa. Beneficiarul proiectului este Minmetal, operator din Portul Constanţa preluat în 2015 de ADM, parte a unei strategii care s-a dovedit destul de anevoioase. Potrivit documentului, obiectivul a primit certificat de urbanism de la Primăria Constanţa încă din iulie 2014, iar ulterior avize pentru sănătatea populaţiei, de securitate la incendiu, autorizaţii de la Regionala CFR, Statul Major General şi acordul vecinilor din port, Comvex şi Chimpex.

Terminalul va fi construit pe un teren de 81.766 metri pătraţi, din care suprafaţa destinată activităţii industriale este de 75.566 metri pătraţi. Viitorul obiectiv va avea 20 de rezervoare de stocare a produselor, fiecare cu o capacitate de 16.000 metri cubi.

Investiţia de 350 de milioane de dolari a fost anunţată tot în 2015 de compania americană de arhitectură Epstein, care spunea că proiectul depinde de obţinerea concesionării unui teren din partea statului român. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat, din moment ce ADM a trebuit să cumpere Minmetal pentru a se folosi de terenurile concesionate de acesta în Portul Constanţa.

Civilii în port, militarii pe aeroport

După obţinerea tuturor autorizaţiilor, terminalul va putea fi utilizat după un an şi jumătate, însă finalizarea acestuia va dura circa trei ani. Investiţia din Portul Constanţa, pentru care americanii de la ADM se zbat de trei ani, vine în completarea celei anunţate de US Army, la baza militară de la Mihail Kogălniceanu. Armata SUA are în buget între 25 şi 100 de milioane de dolari pentru construirea unui nou terminal feroviar şi multimodal, dar şi a mai multor clădiri, inclusiv spaţii de depozitare. Fără doar şi poate, cele două obiective majore, din Portul Constanţa, respectiv Aeroportul Mihail Kogălniceanu, fac parte dintr-o strategie convergentă de implicare a SUA în regiunea Mării Negre.

Oil Terminal se teme să nu-şi piardă clienţii

“Lucrurile s-au mişcat încet în Guvern. Sperăm că vor exista îmbunătăţiri. Am vorbit cu un număr de ministere, al Transporturilor, al Energiei, să încurajeze proiectul. Cautăm susţinere şi la Ambasada americană”, spuneau americanii în 2015. La Transporturi s-a văzut cum a decurs susţinerea, din moment ce ADM a trebuit să cumpere o companie românească pentru a avea acces la teren în port. Iar acum, şi cei de la Energie dau din colţ în colţ. Astfel, Oil Terminal a solicitat mai multe informaţii suplimentare, a formulat observaţii la proiect şi a anunţat, printr-un raport oficial, că “va putea acorda aviz favorabil numai după ce vor fi îndeplinite condiţiile tehnice prevăzute de legislaţia în vigoare”. Un mod diplomatic de a arăta că nu este de acord cu prezenţa americanilor în coasta sa. Oil Terminal este deţinută de Ministerul Energiei şi deţine monopolul vehiculărilor cu produse petroliere în Portul Constanţa, fiind şi cel mai mare terminal petrolier de la Marea Neagră. Depozitele de 320.000 metri cubi ale viitorului obiectiv nu ar însemna, la prima o vedere, o concurenţă serioasă, din moment ce Oil Terminal dezvoltă o capacitate de 1,7 milioane de tone. Un gigant american de talia ADM va şti însă cum să facă rost de clienţi, iar printre aceştia se vor afla, fireşte, şi cei care depindeau până în prezent de Oil Terminal. 

Compania de stat Oil Terminal va concura direct cu un gigant mondial. ADM este cel mai mare producător de etanol din SUA, unul dintre cei mai mari producători de biodiesel din Europa, cel mai mare procesator de porumb, grâu şi cacao din lume şi deţine una dintre cele mai mari reţele de transport şi logistică din lume.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 1850


Mai multe titluri din categorie

Varujan Vosganian: Avem rezerve privind acest procent de 2% al contribuţiei de solidaritate, vom vorbi cu PSD

Varujan Vosganian: Avem rezerve privind acest procent de 2% al contribuţiei de solidaritate, vom vorbi cu PSD
Vicepreşedintele ALDE Varujan Vosganian a declarat sâmbătă, la Oradea, că Partidul Alianţa Liberalilor şi Democraţilor are rezerve în legătură cu procentul de 2% - contribuţie de solidaritate...

Control al ANAF pentru identificarea companiilor care au avut contact cu Omnia Turism

Control al ANAF pentru identificarea companiilor care au avut contact cu Omnia Turism
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va începe în scurt timp un control pentru a identifica toate companiile care au avut contract cu Omnia Turism, control care ar putea să fie finalizat în ma...

Şedinţă operativă la Ministerul Turismului cu şefii ANAT, ANPC şi ANAF, sâmbătă

Şedinţă operativă la Ministerul Turismului cu şefii ANAT, ANPC şi ANAF, sâmbătă
Ministerul Turismului organizează sâmbătă o şedinţă operativă în vederea identificării soluţiilor pentru prevenirea şi evitarea situaţiilor similare cu cea generată de agenţia Omnia...

Banca Mondială: Economia României ar urma să crească peste potenţial în 2017 şi 2018

Banca Mondială: Economia României ar urma să crească peste potenţial în 2017 şi 2018
Economia României ar urma să crească peste potenţial în 2017 şi în 2018, a estimat Banca Mondială (BM), conform celei mai recente actualizări a raportului Economie regională, migraţie şi...

Nota de plată pentru dărnicia Guvernului aruncă la coş predictibilitatea fiscală

 Nota de plată pentru dărnicia Guvernului aruncă la coş predictibilitatea fiscală
Galerie Foto Maşina germană care porneşte la cheie în care promitea PSD să îmbarce România după câştigarea alegerilor dă rateuri din ce în ce mai des. Multe dintre măsurile incluse în...

Imigranţii din Italia generează un PIB mai mare decât al Ungariei 

Imigranţii din Italia generează un PIB mai mare decât al Ungariei 
Raportul anual privind economia imigraţiei prezentat de o organizaţie italiană în baza datelor furnizate de Banca Mondială arată că imigranţii din Italia, dintre care românii formează cea mai mare...

Românii pot să facă banking exclusiv pe mobil

Telekom România şi banca poloneză Alior Bank au lansat, ieri, Telekom Banking, un serviciu financiar care permite clienţilor să-şi deschidă un cont curent direct de pe mobil şi să beneficieze de un card de...

Primii cumpărători ai Oltchim. Chimcomplex, printre câştigători

Primii cumpărători ai Oltchim. Chimcomplex, printre câştigători
Companiile Chimcomplex Borzeşti, Dynamic Selling Group, ambele din România, şi Fondul de investiţii anglo-american White Tiger Wealth Management Ltd. au achiziţionat pachete de active ale Combinatului...

Redevenţe minime pentru zăcămintele din Marea Neagră

Redevenţe minime pentru zăcămintele din Marea Neagră
Companiile care dețin concesiuni de țiței și gaze în Marea Neagră îşi vor păstra actualul regim al redevenţelor pe toată durata contractului stabilit la semnarea acordurilor de concesiune a...

S-a stricat după doi ani! Noul pod de la Agigea, închis pentru reparaţii

S-a stricat după doi ani! Noul pod de la Agigea, închis pentru reparaţii
Noul pod de la Agigea, botezat Apolodor după numele constructorului, a fost închis pentru reparaţii după fix doi ani de la deschiderea sa, în octombrie 2015. Podul a fost un eşec major încă de la &...

Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice cere demisia ministrului sănătăţii

Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice cere demisia ministrului sănătăţii
Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR) îi solicită premierului Mihai Tudose demiterea ministrului sănătăţii, Florian Bodog şi a preşedintelui Casei Naţionale de...

Joaca de-a fiscalitatea alungă investitorii

Joaca de-a fiscalitatea alungă investitorii
Ministerul de Finanţe lucrează din nou la o altă formulă pentru plata defalcată a TVA, după ce premierul Mihai Tudose a anunțat că split TVA va fi obligatorie doar pentru firmele aflate în insolvență sau...

Nu putem trece la euro mai devreme de 10 ani

Nu putem trece la euro mai devreme de 10 ani
România trebuie să aibă o economie sănătoasă pentru a adera la zona euro în condiţii favorabile, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. El a precizat că aderarea la zona euro este o ţintă...

Titularii de autorizaţii vor răspunde. Responsabili de deşeurile din construcţii

Titularii de autorizaţii vor răspunde. Responsabili de deşeurile din construcţii
Titularul unei autorizaţii de construire va fi responsabil de gestionarea deşeurilor, atingerea obiectivelor de reciclare, precum şi valorificarea acestora după ce autorităţile române vor adopta o...

Firma de familie a ministrului Turismului, abonată la programul „Laptele și milioanele”

Firma de familie a ministrului Turismului, abonată la programul „Laptele și milioanele”
Galerie Foto Cinci firme vor asigura programul „Cornul şi lapte­le” în judeţul Ialomiţa pentru următorii patru ani, pe baza unui acord-cadru de peste 22 de milioane de lei, fără TVA. Toate societăţile...
Serviciul de email marketing furnizat de