După criticile vehemente din ultimele zile, calificarea lui Cezar Ouatu în finala Eurovision din această seară, din Suedia, a adus o schimbare în relatările presei internaţionale despre el. „Sus, mai sus, Cezar. Cum poate să cânte finalistul Eurovision atât de piţigăiat?”, se întreabă laudativ jurnaliştii cotidianul german Bild. „A fost surpriza semifinalelor de la Eurovision. Contratenorul cu costumaţie de vampir, Cezar Ouatu din România, s-a calificat cu melodia „It’s my life” printre cei 26 de finalişti. Un motiv să fim atenţi: bărbatul de 33 de ani se deosebeşte clar de restul finaliştilor. Nu doar datorită costumaţiei de Dracula, ci mai ales datorită vocii sale de falsetto. Cezar este un artist profesionist. A studiat la renumita „Giuseppe Verdi Music School” din Milano, iar pentru vocea sa a fost deja premiat la nivel internaţional”, notează Bild, care explică cititorilor săi că vocea lui Cezar nu este nicidecum falsă, ci una foarte greu de atins, mai ales când un bărbat încearcă să ajungă la vocea unei soprane. „Atracţia la melodia lui Cezar este atingerea tonurilor înalte, numite şi Falsetto. Primele tentative de a imita vocea înaltă a unei soprane datează din secolul 15. Astăzi vocea de falsetto apare des în Hardrock şi Heavy Metal. Nu e de mirare că Cezar este alintat de fanii săi The Voice (Vocea)”, mai scrie sursa citată.
Spiegel: „Castratul din Carpaţi ar putea câştiga Eurovisionul”
Jurnaliştii de la revista Der Spiegel îl dau pe Cezar Ouatu printre favoriţii la câştigarea finalei Eurovision. “Va câştiga favorita Emmilie din Danemarca sau titlul va fi adjudecat de românul Cezar, un fel de Lady Gaga din Carpaţi. Ţările din Estul Europei vor vota împotriva Germaniei din cauza cancelarului Angela Merkel”. „Între puritanii şi tradiţionaliştii de la Eurovision s-a răspândit zvonul că Cezar va aduce victoria României la Malmo. Tocmai această combinaţie castrată dintre Contele Dracula, Lady Gaga din Carpaţi şi Gloria Gaynor ( I will survive), care timp de 3 minute nu spune altceva decât „It’s my life”? Superbul român ar fi consecinţa estetică a dezvoltării Eurovision, unde reprezentaţiile androgine nu ar fi pedepsite, ci răsplătite pentru gradul înalt de divertisment”, mai scrie sursa citată.
In topul celor mai neobişnuite apariţii
Die Welt prezintă un top al celor mai neobişnuite apariţii de la Eurovisionul din acest an realizat de agenţia de presă spot on news. Primul loc este ocupat de reprezentantul nostru. „Dracula din România”. „Românii trimit un vampir din Carpaţi în ţara secată de sânge a celor de la ABBA. Frumosul contratenor Cezar îmbrăcat într-un costum de Dracula tuna cu vocea sa înfricoşătoare „It’s my life”. Scene desprinse dintr-un film horror”, scrie Welt. „ La Eurovision nu este pe primul plan muzica bună, cât mai ales apariţiile şocante. O atenţie sporită merită contratenorul din România, un fel de Dracula cu mult potenţial de impresionare”, scrie sursa amintită, într-un alt comentariu dedicat finalei. Televiziunea germană de ştiri n-tv este necruţătoare:” Un vampir cântă pentru România. S-au stabilit finaliştii. Printre ei se află şi un bizar român aparent însetat de sânge”.
Frankfurter Rundschau:”Un experiment indrăzneţ”
Expertul german în Eurovision, Elmar Kraushaar, n-a gustat calificarea lui Cezar în finală, dar a încercat din răsputeri să îşi limiteze frustrările. „Contratenorul român Cezar i-a iritat pe toţi încă de la repetiţii, dar vocea sa este de neoprit şi atinge cele mai înalte culmi. Cezar nu este străin de scenele de operă din ţara sa. El cântă la Eurovision un imn disco, care s-ar potrivi în repertoarul oricărui show de travestiţi”, scrie Kraushaar în rubrica sa din Berliner Zeitung şi Frankfurter Rundschau. În articolul destinat şanselor de a lua trofeul Eurovision, Kraushaar îşi dă şi mai mult arama pe faţă „România, Cezar, It’s my life: Un contratenor s-a pierdut pe ringul de dans. Un experiment îndrăzneţ cu prea multă dramă”.
Concurenţă pentru reprezentanta Germaniei
Presa germană se teme că Cezar s-ar putea clasa în faţa reprezentantei Germaniei, reiese dintr-un articol din Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), intitulat „Dracula român vânează regina disco a Germaniei”. „Avem şi un participant neobişnuit în finală. Şansele sale nu sunt chiar slabe. Îl cheamă Cezar şi este un contratenor, adică un tenor care poate cânta ca o soprană. El reprezintă România şi poate de asta este obligat să producă un show neobişnuit. La auzul vocii sale îţi faci griji în faţa televizorului nu cumva să se spargă vesela din dulap. Sună precum un Dracula castrat cu probleme în dragoste, dar are cu certitudine mulţi fani”, scrie Der Westen.
Le Point:”Un mare soap opera”
După ce au preconizat că va eşua cu 0 puncte, austriecii de la Der Standard sunt mai rezervaţi pentru finală. „A venit ca un număr de râs la Malmo, însă între timp tuturor a început să le placă. Eurovisionul are nevoie de astfel de acte trash. Ce ne-am face fără ele? Contratenorul Cezar apare ca Dracula şi cutremură scena. Nebunie totală. Pronosticul pentru finală: o clasare în mijlocul clasamentului”.
Francezii de la Le Point văd in Eurovisionul din acest an un ‘’mare soap opera ‘’, vorbind despre echipa românească în termeni de ‘’poezie experimentală’’. ‘’Candidatul român, care se iubeşte pe sine foarte mult, incarnează un vampir cu voce de castrat, care cântă o arie de operă pe ritmuri dance, acompaniat de dansatori care execută un exerciţiu de gimnastică acrobatică în combinezoane din lycra roşie mulate. O anumită undă de eleganţă’’, scrie Le Point.
Calificarea
Reprezentantul României la Eurovision 2013 s-a calificat în finala concursului cu piesa "It's my life", după ce joi seara a evoluat în cea de a doua semifinală a competiţiei muzicale, organizată la Malmo, în Suedia.
România a fost a patra ţară care a fost anunţată finalistă, însă ordinea ţărilor calificate a fost aleatorie.
În finala Eurovision s-au calificat ByeAlex din Ungaria cu "Kedvesem (Zoohacker Remix)", Farid Mammadov din Azerbaidjan cu "Hold Me", Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani din Georgia cu "Waterfall", Eythor Ingi din Islanda cu "Eg a Lif", Margaret Berger din Norvegia cu "I Feed You My Love", Dorians din Armenia cu "Lonely Planet", Krista Siegfrids din Finlanda cu "Marry Me", Gianluca din Malta cu "Tomorrow" şi Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis din Grecia cu "Alcohol Is Free".
Ei au ratat
PeR din Letonia cu piesa "Here We Go", Valentina Monetta din San Marino cu "Crisalide (Vola)", Esma & Lozano din Macedonia cu "Pred Da Se Razdeni", Elitsa Todorova, Stoyan Yankulov din Bulgaria cu "Samo Shampioni (Only Champions)", Moran Mazor din Israel cu "Rak Bishvilo", Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko din Albania cu "Identitet" şi Takasa din Elveţia cu "You And Me" nu au reuşit să obţină suficiente voturi din partea publicului şi a juriului pentru a trece de cea de-a doua semifinală.
Marţi, în prima semifinală a competiţiei, s-au calificat Aliona Moon din Moldova cu piesa "O Mie", Andrius Pojavis din Lituania cu "Something", Ryan Dolan din Irlanda cu "Only Love Survives", Birgit din Estonia cu piesa "Et Uus Saaks Alguse", Alyona Lanskaya din Belarus cu "Solayoh", Emmelie de Forest din Danemarca cu "Only Teardrops", Dina Garipova din Rusia cu "What If", Roberto Bellarosa din Belgia cu "Love Kills", Zlata Ognevich din Ucraina cu "Gravity" şi Anouk din Olanda cu "Birds".
Istoric
Cele mai bune performanţe ale României în competiţia Eurovision, reaminteşte agerpres.ro, au fost de două ori locul al treilea, obţinut în 2010 de Paula Seling şi Ovi cu piesa "Playing with fire" şi în 2005 de Luminiţa Anghel şi Sistem cu "Let Me Try", şi o dată locul al patrulea, în 2006, prin Mihai Trăistariu cu "Tornero".
Trupa Mandinga a reprezentat România anul trecut în finala competiţiei şi s-a clasat pe locul al 12-lea, cu melodia "Zaleilah".
De la prima ediţie, până azi
Prima ediţie a concursului Eurovision a avut loc în 1956, întrecerea fiind concepută în Monaco de Marcel Bezencon, pornind de la deja celebrul Festival italian de la Sanremo, a cărui primă ediţie a avut loc în 1951. De la prima ediţie câştigată de Elveţia şi până în prezent concursurile Eurovision au dobândit o istorie proprie presărată şi de numeroase recorduri, scrie agenţia Reuters. În ediţiile din 2008 şi 2011 s-a înregistrat recordul de participare la Eurovision prin înscrierea în competiţie a 43 de ţări. Marocul a participat o singură dată la Eurovision, la ediţia din 1980, fără prea mult succes.
Piesa cea mai preluată de alţi interpreţi dintre cele lansate la Eurovision este hitul lui Domenico Mudugno, "Nel Blu Di Pinto Di Blu" cunoscută şi drept "Volare".
În istoria concursurilor Eurovision au fost ascultate peste 1.000 de piese muzicale. În 2006, piesa irlandezului Brian
Kennedy a atins borna 1.000. Cea de-a 100-a piesă ascultată a fost 'T'en Va Pas', interpretată de reprezentanta Elveţiei, Esther Ofarim. Luxemburgul a prezentat cea de-a 500-a piesă în 1986: „L'amour De Ma Vie”.
Majoritatea pieselor câştigătoare au fost interpretate în limba engleză - 24 de victorii. Limba franceză este reprezentată de 14 victorii la Eurovision, iar piese în limbile olandeză şi ebraică au câştigat de câte 3 ori fiecare.