x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Boema: Tănase (I)

Boema: Tănase (I)

de Rodica Mandache    |    27 Apr 2012   •   21:00
Boema: Tănase (I)

A fost om mare. Si la fapta, si la stat.

S-a nascut la Vaslui, in dulcea Moldova. Pe Strada Husului. Familie civilizata de farmacist.

Primele intalniri cu teatrul le-a avut de baietandru, “pentru ca de cate ori veneau trupele de teatru in Vaslui cautam prin toate mijloacele posibile sa trag eu cortina'. Tot in copilarie, “in beciul lui Ion Tanase', se jucau piese sub conducerea tanarului Constantin Tanase.

Ce se juca?

1. Legenda Mesterului Manole

2. Capitanul Valter Maracineanu

3. Constantin Brancoveanu

Pe urma, a mers la gimnaziu tot in Vaslui si a debutat ca actor. Pai, cu asa un fizic.

In 1896, cauta sa intre la Liceul Militar din Iasi, dar este respins.

Se duce la liceu la Braila. Bun liceu si un bun invatator, scriitorul talentat Ion Adam.

Devinde si el profesor (dupa liceu imediat) intr-un catun, tot in judetul Vaslui. Are 19 ani si, fara stirea parintilor, se-nscrie voluntar intr-un regiment de cale ferata. Face o impresie minunata si e inaintat foarte repede la gradul de sergent – Regimentul 11 Cai ferate. Face spectacole pentru Crucea Rosie si canta la Biserica Popa Tatu in cor. Peste tot, lumea e indragostita de energia si optimismul sau. Vede Curcanii de Grigore Ventura si e marcat.

In 1901 joaca cu un alt actor popular, specializat in monoloage, intr-o comedie. Ofiterul si ordonanta. Pleaca apoi din serviciul militar si se inscrie la Conservator, in 1902, unde va fi admis la sectiunea Comedie, dupa ce a naucit cu recitarea unei fabule cu care a avut un succes grandios: “Naiul, cobza si vioara'.

In Conservator va juca in “O noapte furtunoasa' de I.L. Caragiale pe Jupan Dumitrache, chiar pe scena Teatrului National. O duce greu cu banii si, paralel cu orele la Conservator, este corist la Biserica Popa Tatu, figurant la Teatrul National si se reangajeaza la cazarma regimentului de unde a plecat cu serviciul militar satisfacut. Se imprieteneste cu actorul Cazimir Belcot, si teatrul ii intra in sange, foarte marcat si influentat de acest actor. Il gasim in distributiile Teatrului National, intre anii 1903 si 1905 – pana cand absolva Conservatorul.

Primele roluri: “Conu’ Leonida fata cu reactiunea' si “D’ale Carnavalului' de I.L. Caragiale, “Sanziana si Pepelea' de Vasile Alecsandri si “Ruy Blas' de Victor Hugo. A urmat si cursurile de canto ale Conservatorului si si-a dat examenul cu Don Basilio din “Barbierul din Sevilla' de Rossini.

Se insoara cu Josephina Reitman, actrita, si colinda tara cu trupa Poenaru. Joaca teatru peste tot. Il inlocuieste pe V. Maximilian in “Vaduva vesela'. Marele Petre Liciu organizeaza o noua trupa de teatru, in care intra si Constantin Tanase, si incepe si ea sa colinde tara, dar cand ajunge la Pitesti afla ca in “Moldova e jale. A izbucnit rascoala. Era anul 1907'.

Se intoarce si joaca intr-o trupa la Gradina Ambasador.

In 1912 devine asociat contractual la Asociatia lirica-Opereta. Si pentru prima data sunt introduse tente actuale in operete clasice. Tente scrise de Cazimir Belcot. Textele au caracter de actualitate si sunt foarte gustate de public. Cu Opereta va pleca in turneu in Orientul Apropiat.

Iar in 1914 face o calatorie de studii in Austria, Germania si Franta.

Incepe imediat munca de teatru de revista si ajunge unul dintre cei mai populari actori.

(continuarea in numarul urmator)

×