Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Premii de excelenţă pentru astronomii români

Premii de excelenţă pentru astronomii români

de Anca Aldea    |    11 Mar 2010   •   00:00
Premii de excelenţă pentru astronomii români

Astronomii români au câştigat două dintre cele şase premii acordate de UNESCO şi Uniunea Astronomică Internaţională (organizatorii Anului Internaţional al Astronomiei 2009, AIA2009, dedicat celui de-al patrulea centenar al primelor observaţii ştiinţifice ale părintelui astronomiei, Galileo Galilei). Au fost şase echipe câştigătoare din: România, Brazilia şi Portugalia.

"O ALTĂ ROMÂNIE"
Societatea Astronomică Română de Meteori (SARM) a câştigat la categoria "Cel mai impresionant eveniment" organizat cu prilejul ultimului proiect al AIA2009 ­ "Noaptea Galileană". Timp de trei zile (22-24 octombrie ), SARM a organizat o noapte de observaţii asupra curentului de meteori Orionide, activităţi în Piaţa Tricolorului din Târgovişte (standuri de prezentare, proiecţii de imagini şi filme, program de planetariu, observaţii astronomice pentru public, ateliere, expoziţii de desene realizate de copii), observaţii la distanţă prin internet pe telescoape din SUA, o emisiune TV în direct, un spectacol de gală cu filme astronomice, expoziţie de astrofotografie, recital "astrofolk", o seară de poezie galileană internaţională, precum şi o pagină web în memoria lui Galileo Galilei. La eveniment au participat circa 3200 de persoane, ne informează, într-un comunicat, Oana Sandu de la Astroclubul Bucureşti.

Al doilea premiu acordat României a revenit Astroclubului Bucureşti şi Observatorului Astronomic "Amiral Urseanu" pentru categoria "Cel mai bun Plan B" în caz de vreme nefavorabilă. Ei au organizat "Noapte galileană cu ceai şi o călătorie până pe Jupiter", un eveniment care a constat în prezentări despre rolul covârşitor pe care l-a jucat Galileo Galilei pentru astronomie, precum şi în prezentarea unui soft de astronomie, cu ajutorul căruia cei aproximativ 300 de participanţi au putut călători imaginar până pe planeta Jupiter, pe care celebrul astronom îl cerceta în urmă cu patru secole. Curioşii au primit din partea organizatorilor ceai cald şi biscuiţi. "La 400 de ani după ce Galileo a studiat prima dată cerul printr-o lunetă şi a revoluţionat astronomia, peste 600.000 de oameni au răspuns chemării bolţii înstelate şi au participat la cele 1.300 de evenimente organizate în 88 de ţări. (...) România a luat parte (...) cu 31 de evenimente organizate în toată ţara şi înregistrate oficial. Premiile de excelenţă câştigate de cele două evenimente organizate la Târgovişte şi Bucureşti vin să confirme încă o dată că există şi o altă Românie în afara celei pe care o vedem zi de zi. O Românie a valorii şi a competenţei recunoscute şi recompensate de cele mai multe ori, din păcate, doar pe plan internaţional", a declarat Valentin Grigore, coordonator naţional "Nopţi Galileene".

INVENTIVITATE ÎN JURUL GLOBULUI
Câştigătoarea categoriei "Cele mai numeroase evenimente" înscrise de un singur grup la proiectul "Nopţi Galileene" provine din Brazilia. Cele 29 de evenimente ale Centrului de Studii Astronomice din Alagoas au constat, între altele, în expoziţii de fotografie în cele mai mari magazine din oraş, sesiuni ştiinţifice cu public, un program special de planetariu prezentat prin intermediul telefonului mobil etc. "Cea mai mare participare la un singur eveniment public" este categoria la care tot Brazilia s-a remarcat, informează site-ul AIA2009 (http://www.astronomy2009.org) ­ timp de o săptămână, peste 16.000 de curioşi s-au adunat la Clubul de Astronomie din Brasilia pentru a observa planeta Jupiter şi lunile sale. Tot brazilienii, în speţă membrii Centrului de Studii Astronomice din Alagoas, au obţinut premiul pentru "Facilitarea accesului în rândurile publicului". Un grup de pasionaţi de astronomie a străbătut cinci oraşe braziliene pentru a le împărtăşi oamenilor importanţa "Nopţii Galileene". Portugalia s-a remarcat pentru cel mai inovativ proiect: "O cină pe Marte". Organizatorii au prezentat publicului cele mai trăsnite feluri de mâncare care s-ar putea servi pe Planeta Roşie, cum ar fi "raţa olimpiană" sau "peştele-undiţar din canionul marţian Valles Marineris".

Subiecte în articol: observator