George Maior: Conceptul de securitate naţională este un concept integrator, care vizează toate ameninţările, riscurile şi vulnerabilităţile pe care un stat le poate avea din punct de vedere al securităţii naţionale. Iar acestea sunt multiple şi vizează chestiuni care merg de la securitatea fizică a cetăţenilor, mă refer la ameninţări teroriste până la aspecte de crimă organizată, trafic de droguri, trafic de armament, corupţie sistemică, fenomene care pot afecta factorii fundamentali de pluralism ai unui stat democratic. Asta ca să facem diferenţa faţă de situaţia dinainte de 1989. Mai putem vorbi de securitatea economică a unui stat, adică capacitatea statului de a face faţă unor crize sistemice din acest punct de vedere. Iată o paletă largă de vulnerabilităţi, care au corespondent în diversele legi şi sunt definite precis, pentru care SRI se manifestă ca un sistem imunitar al statului şi societăţii, adică pentru a putea para şi preveni aceste riscuri şi a crea acea stare care să ofere securitate la nivel individual, de cetăţeni, sau de stat.
Teoretic, diferenţa dintre abordarea conceptului de siguranţă naţională într-un climat democratic şi un climat totalitar este foarte clară. Practic, e de presupus că factorul politic şi mai ales puterea vor avea întotdeauna tentaţia de a încălca limitele noţiunii de securitate naţională sau măcar de a se juca cu limitele. Inclusiv de a transforma serviciile de informaţii în instrumente proprii. A existat această tentaţie şi în cazul SRI?
Categoric nu, pentru că pe de o parte există mecanisme legale, şi aici este diferenţa faţă de situaţia de dinainte de 1989. Astăzi aceste mecanisme legale prevăd un control, şi nu e vorba numai de un control la care ne referim de multe ori doar abstract, adică controlul parlamentar. E vorba de un control juridic extern şi intern în servicii, şi aici mă refer, ca o diferenţă netă faţă de situaţia de dinainte de ’89, la faptul că noi nu putem introduce un mandat de siguranţă naţională în practică decât prin decizie judecătorească, ceea ce în trecut nu exista. Înainte de '89 ofiţerul avea el însuşi capacitatea de a lua acea hotărâre şi a de a o pune în practică, chiar la nivel teritorial. Vă daţi seama ce diferenţă majoră. Există şi controlul guvernamental, pentru că orice informaţie pe care o transmite serviciul este verificată, dacă vreţi, în ansamblul serviciului. Ele rămân evidenţiate în arhive, evidenţiate în documente, nimeni nu şi-ar putea permite ca într-o anumită situaţie, peste 5 sau 10 ani să se descopere că asemenea lucruri au fost făcute cumva ilegal. De fapt, legalitatea este singura umbrelă de protecţie a noastră, ca ofiţeri de informaţii. Nu mă refer la mine, ci la serviciu în sens larg. Spre deosebire de magistraţi, de exemplu, care au prevăzută o anumită imunitate în legile ţării, noi nu avem aşa ceva, decât această umbrelă, pe care dacă nu o folosim cu cea mai mare prudenţă şi minuţiozitate, suntem extrem de supuşi rigorilor legii. Acum sau mai târziu.
Care este diferenţa dintre filosofia dumneavoatră de a conduce SRI şi cea a predecesorilor dumneavoastră, cum ar fi Virgil Măgureanu?
Nu aş vrea să fac comparaţii cu foştii directori.
Vorbesc de filosofie, nu de persoane.
Vă pot spune că faptul că anul acesta împlinim 20 de la înfiinţare. Am marcat acest eveniment, mai discret, este adevărat, dar am subliniat atunci un lucru: diferenţa netă între această instituţie nouă şi vechea instituţie a Securităţii, care era o instituţie ce folosea mijloace specifice serviciilor de informaţii, pentru un scop negativ, prezervarea unui regim, şi un serviciu de informaţii ca al României care este membru în UE şi NATO şi care trebuie să acţioneze pentru un scop pozitiv până la urmă, care se referă la securitatea naţională şi prosperitatea, siguranţa cetăţenilor. Deci, o diferenţă netă dintre această instituţie şi o altă instituţie, care exista înainte de 1989. Pe parcursul evoluţiei serviciului, am spus acest lucru, inerent s-au făcut anumite greşeli. Şi chiar mi-am exprimat public regretul că aceste greşeli au existat, dar nu a fost uşor să creezi o nouă instituţie, să o adaptezi unor cerinţe democratice şi în cele din urmă profesionale, mult mai sofisticate decât în perioada anterioară. Pentru că ne confruntăm într-o lume a globalizării cu noi riscuri interdependente, cu noi ameninţări. Toate aceste lucruri au avut un parcurs anevoios în servicu.
De când sunteţi director, au fost multe momente în care SRI a greşit?
Da, pentru că suntem într-o lume în care nu poţi obţine informaţia total şi au fost elemente pe care nu le-am putut detecta din timp şi care, nu neapărat din punct de vedere al materializarii unei ameninţări, dar din punct de vedere al posibilităţii noastre de a fi informat adecvat şi de a transmite cunoaştere pentru decizie au fost pierdute.
O eroare a SRI poate însemna o schimbare de destin pentru cineva. Politic sau fizic.
Da, aici, într-un asemenea serviciu eşti sub acest spectru permanent. Dacă greşeşti, se va vedea imediat. Au fost asemenea greşeli şi ni le asumăm. Bine că nu a fost vorba de chestiuni care să afecteze direct, fizic, cetăţenii. Acest lucru nu s-a întâmplat vreodată.
Într-unul dintre rapoartele anuale recente ale SRI, se vorbeşte despre existenţa unei ameninţări la adresa siguranţei naţionale create de agregarea unor cercuri de afaceri şi grupuri de interese. În presă, imediat a fost asociată această frază cu ostilitatea preşedintelui Băsescu faţă de anumite cercuri de afaceri, desemnate prin sintagma de notorietate "moguli". La ei v-aţi referit şi dumneavoastră?
Nu vreau să particularizez. Vreau să spun că nu are nici o legătură o asemenea interpretare cu realităţile pe care le urmărim strict din punct de vedere al securităţii naţionale. Evident că în orice stat există cercuri de interese sau afaceri care pot afecta securitatea acelui stat: prin acţiuni de corupţie la nivel sistemic, prin crearea de monopoluri care privează statul de anumite beneficii financiare, prin acţiuni de lobby intern şi extern care pot pune într-o lumină negativă statul respectiv. Din acest punct de vedere am menţionat acel lucru în raport. Nu comentez despre moguli.
continuarea interviului în ziarul de mâine
Citește pe Antena3.ro