x close

Gheorghe Caranda, primul erou aviator român

0
Autor: Simona Lazar 19 Iun 2012 - 20:38
Gheorghe Caranda, primul erou aviator român
Vezi galeria foto




Zburase alaturi de printul George Valentin Bibescu, alaturi de Aurel Vlaicu si de alti cativa pionieri ai aviatiei romanesti. Tanarul locotenent Gheorghe Caranda era iubit de bucuresteni, si nu numai de catre ei, datorita zborurilor demonstrative la care participase, spre deliciul publicului. Era deja unul dintre cei mai buni aviatori romani, fiind considerat de presa franceza, de exemplu, unul dintre cei mai agili aviatori ai Europei... Destinul lui s-a frant brusc intr-o zi de vara, acum exact o suta de ani.

20 iunie 1912. Zi neagra pentru Romania. Doua grave accidente, in care sunt implicate un avion, un tren si un automobil, au loc aproape in acelasi timp, la distanta de peste 200 de kilometri unul de celalalt. In Dolj, un automobil in care se aflau un fost deputat roman, sotia lui, un senator in functie, un avocat si un conferentiar conferentiar francez, Chilot, care tocmai isi incheiase in Romania turneul de conferinte, este lovit din plin de trenul de persoane 164, langa cantonul dintre localitatile Pielesti si Circea. Franta asaza steagul in berna. La fel si Romania. Tara noastra era insa de doua ori indoliata. A doua oara pentru pierderea bravului aviator Gheorghe Caranda, intr-un accident aviatic pe campul de la Cotroceni.

Vestea mortii tanarului locotenent a socat o tara intreaga. "Oricat ar fi de stabilit lucru ca nu se poate progresa uman fara jertfe, am fi dorit ca, dupa atatea jertfe aduse stiintei aviatice de bravii aviatori straini, cel putin analele aviatiei romane sa nu fie insangerate de catastrofe asemenea celei intamplate azi", scria ziarul "Dimineata". Nimeni n-ar fi gandit insa, atunci, ca acesta va fi doar inceputul unui sir de jertfe pentru aviatia romaneasca, din care una dintre cele mai mari, mai dureroase, va veni peste numai un an, cand va muri, intr-un accident, chiar Aurel Vlaicu, "creatorul" de aeroplane.

Iata cum descrie ce s-a intamplat locotenentul Constantin Fotescu, un martor al evenimentului groaznicul accident de pe campul de aviatie de la Cotroceni, din 20 iunie 1912: "Urmarisemm cu atentiune zborul locotenentului Gheorghe Carada si, mai ales, imi era intiparita in minte prabusirea aparatului. Cu aceasta impresie grozava alergam sa ajung la sfaramaturile biplanului. Cum se facuse caderea, eram sigur ca locotenentul trebuia sa fie mort, totusi alergam parca spre a-l salva. Ajuns aici, in fata acestor sfaramaturi, corpul locotenentului imi aparu imediat. Motorul era deasupra fetei lui si in frunte era adanc infipta pana in creier o aripa a masinii. (...) Noua, tovarasilor lui, trebuie ca aceasta scena sa ne ramana pe veci in fata ochilor si de aceea l-am fotografiat". S-a dat imediat alarma, s-a cerut sprijinul Societatii Romane de Salvare (administrata de dr. N. Minovici) si a fost dus la spitalul militar.

Cine era locotenentul Gheorghe Caranda? S-a nascut pe 11 aprilie 1884 la Iasi. Avea 28 de ani. In septembrie 1906 intrase in scoala militara, iar in 1908 fusese avansat locotenent in arma infanterie. In toamna lui 1911, fusese detasat la scoala de aviatie militara de la Cotroceni si in scurt timp isi luase brevetul. Cu ocazia zilei de 10 mai, Regele Carol I semnase decretul prin care era avansat locotenent.

In ce priveste aparatul de zbor implicat in accident, ancheta a stabilit ca locotenentul zburase pe un biplan "Farman", acelasi pe care, cu cateva saptamani mai inainte, facuse un raid aviatic Bucuresti-Barlad sublocotenentul Negrescu. Aparatul ii facuse probleme lui Negrescu, manifestand o tendinta de cabrare, ceea ce l-a facut pe acesta sa renunte sa se mai intoarca pe calea aerului, trimitandu-si biplanul la Bucuresti cu trenul si el venind cu un automobil. In dimineata zilei nefaste, cu acelasi aparat zburase locotenentul Pirvulescu, care constatase ca motorul functiona neregulat, slabind randamentul si puterea de tractiune a elicei. El afirmase, chiar, ca nu ar mai trebui sa se zboare cu acel biplan. Locotenentul Caranda a tratat insa biplanul ca pe un cal naravas, spunandu-si ca el va fi in masura sa il stapaneasca. A urcat la bord si a pornit in zbor. Cei care au fost de fata au povestit ca, vazand cat de cabrat inainta in vazduh aeroplanul, locotenentul Pirvulescu s-ar fi retras in hangar, spunand ca nu vrea sa vada ce se va intampla. Dupa care s-a intamplat nenorocirea...


Funeralii nationale pentru eroul aviator
Gheorghe Caranda a avut parte de funeralii nationale, in Iasi, orasul sau natal, unde a fost transportat pe 21 iunie 1912. Victima groaznicului accident fusese depusa la Capela spitalului militar, iar tatal sau s-a deplasat in Bucuresti ca "sa-l duca acasa". Acolo camarazii lui, Ministerul de Razboi, Regele Carol, Principele Ferdinand, Principele Valentin Bibescu s.a. depusesera coroane de flori. Cand tatal si-a revazut fiul, "norii, pe care cel asezat pe catafalcul din capela i-a strabatut adesea, incepura sa intunce cerul albastru, de parea ca si neantul tine sa se indolieze si sa planga impreuna cu noi toti pe disparutul copil al vazduhului". S-a tinut o slujba, in capela militara, dupa care trupul locotenentului a fost depus in vagonul mortuar, care s-a pus in miscare, catre Iasi.

Considerat un adevarat erou, locotenentul Gheorghe Caranda a fost decorat, post-mortem, cu ordinul "Virtutea Militara". Ordinul de decorare a fost intocmit chiar de catre generalul Argetoianu, ministrul de raboi, si inaintat Regelui Carol. Motivatia fusese ca locotenentul isi gasise moarte "la postul de onoare". Regele a semnat imediat decretul, iar decoratia i-a fost pusa pe piept, eroului-aviator, chiar inainte de plecarea sa spre Iasi.

In capitala Moldovei, prima victima a aviatiei noastre a avut parte de funeralii impozante.

Dintre discursurile emotionante, care s-au tinut atat la Iasi, cat si la Bucuresti, retinem cate fraze rostite de maiorul Zizi Cantacuzino: "Sa privim in victima triumful si in triumf gloria tarii. Iar voi, camarazi aviatori, care purtati astazi pe maini pe cel zdrobit fiindca, in dorul lui, a cautat sa strabata tot mai sus, sfarsitul lui sa nu va infioare. Voi veti strabate maine, fara teama, inaltimi mai mari decat acelea la care a catat Caranda si prin abnegatia voastra veti cimenta solid flota viitorului. Iar tie, camard disparut, care ai cautat sa cimentezi chiar prin sangele tau baza acestei opere, tie-ti va fi memoria nestearsa in fiii scumpei noastre tari".


Cauzele accidentului
Ancheta militara s-a desfasurat pe parcursul mai multor zile. In ce fel s-a produs caderea? Care au fost imprejurarile care au provocat-o? Acestea au fost principalele intrebari la care s-a cautat raspuns. Despre locotenentul Caranda s-a spus ca avea "apucaturi de virtuozitate in cariera ce imbratisase", dar ca tocmai aceasta calitate a lui avea sa se dovedeasca si marele lui defect. Ancheta a aratat ca doua lucruri s-ar fi putut intampla: "a) Sau ca pilotul nu a mai avut prezenta de spirit de a cauta, intr-o manevra a carmei de adancime, redresarea aparatului si atunci accidentul se explica de la sine; b) Sau ca a facut aceasta manevra, dar aparatul neavand viteza indestulatoare pentru a prinde comanda - din cauza insuficientei motorului - a luat pozitiunea de cadere si carma nu a mai raspuns la manevra de indreptare". In oricare dintre aceste situatii legate de pilotaj, cauzele tehnice sunt foarte clare: aparatul avea din constructie tendinta de cabrare, motorul nu functiona cu tata puterea si nu avea taria de a imprima elicei puterea de tractiune suficienta pentru a restabili orizontalitatea aparatului si nici chiar pe aceea de a realiza viteza de 40 km pe ora - viteza absolut necesara, in epoca, date fiind performantele aparatelor de zbor, pentru a realiza puterea de sustinere in aer a unui asemenea aeroplan. "In consecinta, aparatul a pornit, cu toata viteza data si de gravitatie, catre pamant". Impactul cu solul nu a putut fi evitat.

O ipoteza
O scrisoare semnata P. Stoicescu, primita la redactia ziarului "Dimineata", arata ca era inevitabila producerea unui accident, la scoala de aviatie de la Cotroceni, pentru ca, in afara unor monoplane, avatorii aveau la dispozitie patru biplane care nu erau originale, ci construite in hangarele scolii, de catre ofiteri, avand drept model un avion "Farman" vechi. In atelierele aflate la Chitila ofiterii construiau avioane dupa planurile copiate de un oarecare Nikita Paceff, care si supraveghea constructia. Despre Paceff nu se stiau prea multe date, se presupune ca ar fi lucrat, ca sef mecanic, in fabrica "Farman", de unde ar fi luat si plansele. Numai ca, de la momentul in care el fusese angajatul fabricii de la Mourmelon, Henry Farman adusese o serie de ameliorari modelului sau, la care Paceff nu a mai avut acces. In ce-i priveste pe aviatorii romani, semnatarul scrisorii notase ca exista "mult entuziasm si putina prudenta". Ca era sau nu reala dezvaluirea din scrisoare e o alta problema. Cert este ca, in vara lui 1912, Liga pentru Aviatiunea Romana, condusa de Principele Bibescu, a pornit o actiune de strangere de fonduri din care, in acelasi an, se va achizitiona un prim aeroplan Bristol-Coanda, iar in 1913 cel de al doilea.

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 
Afisari: 3510


Mai multe titluri din categorie

Buna vestire a venit în timpul torturilor suferite în închisori. De la medicină, la preoție, după întâlnirea cu Arsenie Papacioc

 Buna vestire a venit în timpul torturilor suferite în închisori. De la medicină, la preoție, după întâlnirea cu Arsenie Papacioc
Galerie Foto Vom aminti aici despre suferințele de neimaginat ale studentului la medicină ce a devenit preot după chinurile îndurate în închisori și după o întâlnire cu marele duhovnic Arsenie...

Antonio Momoc: „Tinerii din generația Millennials pot influența alegerile”

Antonio Momoc: „Tinerii din generația Millennials pot influența alegerile”
Specialist în comunicare politică şi marketing electoral, politologul Antonio Momoc a analizat pentru Jurnalul Naţional campania electorală pentru alegerile locale din 2016 şi influenţa reţelelor sociale...

Demisionarul nehotărât de la Cultură și „cadoul” de 230.000 de euro

Demisionarul nehotărât de la Cultură și „cadoul” de 230.000 de euro
Galerie Foto Ultima ispravă a ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, înainte de a demisiona din guvernul tehnocrat, a fost aceea de a-i condiţiona premierului plecarea din funcţie de numirea, ca moştenitoare a...

VIDEO - 16 ani de când România şi-a vândut cel mai luxos iaht la preţ de fier vechi. Nicio autoritate nu a cercetat tranzacţia

VIDEO - 16 ani de când România şi-a vândut cel mai luxos iaht la preţ de fier vechi. Nicio autoritate nu a cercetat tranzacţia
Video Ca multe alte obiecte de patrimoniu, iahtul Libertatea, care a aparţinut familiei regale române, a fost dat pe nimic, în urmă cu 16 ani, unei firme din Marea Britanie. Istoria iahtului Iahtul a fost...

Câţi bani investeşte statul român în anchetele penale

Câţi bani investeşte statul român în anchetele penale
Galerie Foto Cât costă anchetele penale în România şi cine suportă aceste cheltuieli? Evident, bugetul de stat. Indiferent dacă aceste anchete se finalizează cu hotărâri definitive de condamnare sau nu,...

Afaceristul de casă al lui Emil Boc, 157 milioane de lei contracte cu statul

Afaceristul de casă al lui Emil Boc, 157 milioane de lei contracte cu statul
Galerie Foto Autoritatea Electorală Permanentă a atribuit, în ultimele sase luni,  unei firme din Cluj Napoca, două contracte în valoare de 42 de milioane de lei pentru mentenanţa sistemului informatic al...

Seminarii de 125.000 de euro pentru agenţii de la “Doi şi un sfert”

Seminarii de 125.000 de euro pentru agenţii de la “Doi şi un sfert”
Direcţia de Informaţii şi Protecţie Internă (DIPI), fostul “Doi şi un sfert” lucrează cu o companie din Marea Britanie pentru instruirea ofiţerilor din subordine în domeniul crimei organizate....

Palatul “Coolturii”, noul loc pentru “selfie”. De la 11.200 de vizitatori “moca” ieri, la 300 cu plata biletului, azi (Galerie Foto cool)

Palatul “Coolturii”, noul loc pentru “selfie”. De la 11.200 de vizitatori “moca” ieri, la 300 cu plata biletului, azi (Galerie Foto cool)
Galerie Foto Iesenii sunt celebri. Nu este saptamana sa nu vezi o stire cu pedofili, crime, interlopi, ori cu imbulzeala la promotiile pentru tigai de pe la malluri. Ori cu bucuria la primirea “mitei electorale” constand...

Reţeta de succes care l-a dus pe Cristian Burci în faţa anchetatorilor

Reţeta de succes care l-a dus pe Cristian Burci în faţa anchetatorilor
Galerie Foto După ani de zile în care a prăduit patrimoniul căilor ferate, fără ca nicio instituţie a statului să îl oprească, afaceristul Cristian Burci a fost săltat, ieri-dimineaţă, de către procurorii...

De la Tărâmul Făgăduinţei la Oraşul Pierzaniei

De la Tărâmul Făgăduinţei la Oraşul Pierzaniei
Galerie Foto Anina este un fost orășel minier care la începutul anilor 80 devenise un fel de Tărâm al Făgăduinței în Banat. Veneau aici tineri din toate colțurile țării pentru un trai mai bun, pentru un loc...

Hei, TAXI, du-mă la catedrală!

Hei, TAXI, du-mă la catedrală!
Galerie Foto Scriitorul Cornel Constantin Ciomâzgă, autorul a două dintre cele mai apreciate romane ale ultimilor douăzeci de ani, „Lucrarea” şi „Se Întorc Morţii Acasă”, unul dintre cei mai...

Un nou tun imobiliar: cum să transformi 3.200 mp teren în 32.000 mp

Un nou tun imobiliar: cum să transformi 3.200 mp teren în 32.000 mp
Un simplu zero. Și mult tupeu. Cât pentru o avere uriașă pe care să pui mâna folosindu-te de o venerabilă doamnă și de un pix cu care să adaugi un zero pe o foaie. Foaia este un act vechi de...

Povestea de afaceri din spatele palatului de pe Lacul Snagov

Povestea de afaceri din spatele palatului de pe Lacul Snagov
Galerie Foto În spatele domeniului Truică, Lacul Snagov o cotește discret printre hectare de pădure. Câteva vile luxoase, poziționate răzleț, apoi minute în șir în care barca se pierde pe un canal...

Avocatul cărților

Avocatul cărților
Este cititorul “bolnav” după cărți. Și-a tapetat apartamentul cu volume, stă ziua întreagă în librării și s-a certat cu familia din cauza dragostei sale exagerate pentru...

Cum putem proteja peșterile României de vandali, dar și de factorii de decizie

Cum putem proteja peșterile României de vandali, dar și de factorii de decizie
Cristian Lascu, unul dintre cei mai apreciați speologi din Europa, consideră că peșterile României sunt sunt într-o stare relativ bună, omparativ cu alte segmente ale naturii din țata noastră, pentru...