x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gheorghe Caranda, primul erou aviator român

0
Autor: Simona Lazar 19 Iun 2012 - 20:38
Gheorghe Caranda, primul erou aviator român
Vezi galeria foto


Zburase alaturi de printul George Valentin Bibescu, alaturi de Aurel Vlaicu si de alti cativa pionieri ai aviatiei romanesti. Tanarul locotenent Gheorghe Caranda era iubit de bucuresteni, si nu numai de catre ei, datorita zborurilor demonstrative la care participase, spre deliciul publicului. Era deja unul dintre cei mai buni aviatori romani, fiind considerat de presa franceza, de exemplu, unul dintre cei mai agili aviatori ai Europei... Destinul lui s-a frant brusc intr-o zi de vara, acum exact o suta de ani.

20 iunie 1912. Zi neagra pentru Romania. Doua grave accidente, in care sunt implicate un avion, un tren si un automobil, au loc aproape in acelasi timp, la distanta de peste 200 de kilometri unul de celalalt. In Dolj, un automobil in care se aflau un fost deputat roman, sotia lui, un senator in functie, un avocat si un conferentiar conferentiar francez, Chilot, care tocmai isi incheiase in Romania turneul de conferinte, este lovit din plin de trenul de persoane 164, langa cantonul dintre localitatile Pielesti si Circea. Franta asaza steagul in berna. La fel si Romania. Tara noastra era insa de doua ori indoliata. A doua oara pentru pierderea bravului aviator Gheorghe Caranda, intr-un accident aviatic pe campul de la Cotroceni.

Vestea mortii tanarului locotenent a socat o tara intreaga. "Oricat ar fi de stabilit lucru ca nu se poate progresa uman fara jertfe, am fi dorit ca, dupa atatea jertfe aduse stiintei aviatice de bravii aviatori straini, cel putin analele aviatiei romane sa nu fie insangerate de catastrofe asemenea celei intamplate azi", scria ziarul "Dimineata". Nimeni n-ar fi gandit insa, atunci, ca acesta va fi doar inceputul unui sir de jertfe pentru aviatia romaneasca, din care una dintre cele mai mari, mai dureroase, va veni peste numai un an, cand va muri, intr-un accident, chiar Aurel Vlaicu, "creatorul" de aeroplane.

Iata cum descrie ce s-a intamplat locotenentul Constantin Fotescu, un martor al evenimentului groaznicul accident de pe campul de aviatie de la Cotroceni, din 20 iunie 1912: "Urmarisemm cu atentiune zborul locotenentului Gheorghe Carada si, mai ales, imi era intiparita in minte prabusirea aparatului. Cu aceasta impresie grozava alergam sa ajung la sfaramaturile biplanului. Cum se facuse caderea, eram sigur ca locotenentul trebuia sa fie mort, totusi alergam parca spre a-l salva. Ajuns aici, in fata acestor sfaramaturi, corpul locotenentului imi aparu imediat. Motorul era deasupra fetei lui si in frunte era adanc infipta pana in creier o aripa a masinii. (...) Noua, tovarasilor lui, trebuie ca aceasta scena sa ne ramana pe veci in fata ochilor si de aceea l-am fotografiat". S-a dat imediat alarma, s-a cerut sprijinul Societatii Romane de Salvare (administrata de dr. N. Minovici) si a fost dus la spitalul militar.

Cine era locotenentul Gheorghe Caranda? S-a nascut pe 11 aprilie 1884 la Iasi. Avea 28 de ani. In septembrie 1906 intrase in scoala militara, iar in 1908 fusese avansat locotenent in arma infanterie. In toamna lui 1911, fusese detasat la scoala de aviatie militara de la Cotroceni si in scurt timp isi luase brevetul. Cu ocazia zilei de 10 mai, Regele Carol I semnase decretul prin care era avansat locotenent.

In ce priveste aparatul de zbor implicat in accident, ancheta a stabilit ca locotenentul zburase pe un biplan "Farman", acelasi pe care, cu cateva saptamani mai inainte, facuse un raid aviatic Bucuresti-Barlad sublocotenentul Negrescu. Aparatul ii facuse probleme lui Negrescu, manifestand o tendinta de cabrare, ceea ce l-a facut pe acesta sa renunte sa se mai intoarca pe calea aerului, trimitandu-si biplanul la Bucuresti cu trenul si el venind cu un automobil. In dimineata zilei nefaste, cu acelasi aparat zburase locotenentul Pirvulescu, care constatase ca motorul functiona neregulat, slabind randamentul si puterea de tractiune a elicei. El afirmase, chiar, ca nu ar mai trebui sa se zboare cu acel biplan. Locotenentul Caranda a tratat insa biplanul ca pe un cal naravas, spunandu-si ca el va fi in masura sa il stapaneasca. A urcat la bord si a pornit in zbor. Cei care au fost de fata au povestit ca, vazand cat de cabrat inainta in vazduh aeroplanul, locotenentul Pirvulescu s-ar fi retras in hangar, spunand ca nu vrea sa vada ce se va intampla. Dupa care s-a intamplat nenorocirea...


Funeralii nationale pentru eroul aviator
Gheorghe Caranda a avut parte de funeralii nationale, in Iasi, orasul sau natal, unde a fost transportat pe 21 iunie 1912. Victima groaznicului accident fusese depusa la Capela spitalului militar, iar tatal sau s-a deplasat in Bucuresti ca "sa-l duca acasa". Acolo camarazii lui, Ministerul de Razboi, Regele Carol, Principele Ferdinand, Principele Valentin Bibescu s.a. depusesera coroane de flori. Cand tatal si-a revazut fiul, "norii, pe care cel asezat pe catafalcul din capela i-a strabatut adesea, incepura sa intunce cerul albastru, de parea ca si neantul tine sa se indolieze si sa planga impreuna cu noi toti pe disparutul copil al vazduhului". S-a tinut o slujba, in capela militara, dupa care trupul locotenentului a fost depus in vagonul mortuar, care s-a pus in miscare, catre Iasi.

Considerat un adevarat erou, locotenentul Gheorghe Caranda a fost decorat, post-mortem, cu ordinul "Virtutea Militara". Ordinul de decorare a fost intocmit chiar de catre generalul Argetoianu, ministrul de raboi, si inaintat Regelui Carol. Motivatia fusese ca locotenentul isi gasise moarte "la postul de onoare". Regele a semnat imediat decretul, iar decoratia i-a fost pusa pe piept, eroului-aviator, chiar inainte de plecarea sa spre Iasi.

In capitala Moldovei, prima victima a aviatiei noastre a avut parte de funeralii impozante.

Dintre discursurile emotionante, care s-au tinut atat la Iasi, cat si la Bucuresti, retinem cate fraze rostite de maiorul Zizi Cantacuzino: "Sa privim in victima triumful si in triumf gloria tarii. Iar voi, camarazi aviatori, care purtati astazi pe maini pe cel zdrobit fiindca, in dorul lui, a cautat sa strabata tot mai sus, sfarsitul lui sa nu va infioare. Voi veti strabate maine, fara teama, inaltimi mai mari decat acelea la care a catat Caranda si prin abnegatia voastra veti cimenta solid flota viitorului. Iar tie, camard disparut, care ai cautat sa cimentezi chiar prin sangele tau baza acestei opere, tie-ti va fi memoria nestearsa in fiii scumpei noastre tari".


Cauzele accidentului
Ancheta militara s-a desfasurat pe parcursul mai multor zile. In ce fel s-a produs caderea? Care au fost imprejurarile care au provocat-o? Acestea au fost principalele intrebari la care s-a cautat raspuns. Despre locotenentul Caranda s-a spus ca avea "apucaturi de virtuozitate in cariera ce imbratisase", dar ca tocmai aceasta calitate a lui avea sa se dovedeasca si marele lui defect. Ancheta a aratat ca doua lucruri s-ar fi putut intampla: "a) Sau ca pilotul nu a mai avut prezenta de spirit de a cauta, intr-o manevra a carmei de adancime, redresarea aparatului si atunci accidentul se explica de la sine; b) Sau ca a facut aceasta manevra, dar aparatul neavand viteza indestulatoare pentru a prinde comanda - din cauza insuficientei motorului - a luat pozitiunea de cadere si carma nu a mai raspuns la manevra de indreptare". In oricare dintre aceste situatii legate de pilotaj, cauzele tehnice sunt foarte clare: aparatul avea din constructie tendinta de cabrare, motorul nu functiona cu tata puterea si nu avea taria de a imprima elicei puterea de tractiune suficienta pentru a restabili orizontalitatea aparatului si nici chiar pe aceea de a realiza viteza de 40 km pe ora - viteza absolut necesara, in epoca, date fiind performantele aparatelor de zbor, pentru a realiza puterea de sustinere in aer a unui asemenea aeroplan. "In consecinta, aparatul a pornit, cu toata viteza data si de gravitatie, catre pamant". Impactul cu solul nu a putut fi evitat.

O ipoteza
O scrisoare semnata P. Stoicescu, primita la redactia ziarului "Dimineata", arata ca era inevitabila producerea unui accident, la scoala de aviatie de la Cotroceni, pentru ca, in afara unor monoplane, avatorii aveau la dispozitie patru biplane care nu erau originale, ci construite in hangarele scolii, de catre ofiteri, avand drept model un avion "Farman" vechi. In atelierele aflate la Chitila ofiterii construiau avioane dupa planurile copiate de un oarecare Nikita Paceff, care si supraveghea constructia. Despre Paceff nu se stiau prea multe date, se presupune ca ar fi lucrat, ca sef mecanic, in fabrica "Farman", de unde ar fi luat si plansele. Numai ca, de la momentul in care el fusese angajatul fabricii de la Mourmelon, Henry Farman adusese o serie de ameliorari modelului sau, la care Paceff nu a mai avut acces. In ce-i priveste pe aviatorii romani, semnatarul scrisorii notase ca exista "mult entuziasm si putina prudenta". Ca era sau nu reala dezvaluirea din scrisoare e o alta problema. Cert este ca, in vara lui 1912, Liga pentru Aviatiunea Romana, condusa de Principele Bibescu, a pornit o actiune de strangere de fonduri din care, in acelasi an, se va achizitiona un prim aeroplan Bristol-Coanda, iar in 1913 cel de al doilea.

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 5555


Mai multe titluri din categorie

Copiii fac primii paşi din instinct

Copiii fac primii paşi din instinct
(De ce e greşit să forţezi mersul copiilor) Iubirea de copii îi îndeamnă pe părinţi să fie foarte atenţi cu dezvoltarea micuţilor, apar chiar îngrijorări privind eventuale întârzieri în primii paşi,...

Premierul Italiei care a rupt alianţa cu Hitler

Premierul Italiei care a rupt alianţa cu Hitler
Majoritatea presei s-a mirat că Jurnalul a făcut un interviu cu prinţul Badoglio, în exclusivitate. Cine era frumosul italian de circa 45 de ani, interlocutorul nostru în interviu? Am profitat că prinţul Badoglio...

1993: Anul în care s-a născut Jurnalul. Tu ce făceai acum 25 de ani? (6)

1993: Anul în care s-a născut Jurnalul. Tu ce făceai acum 25 de ani? (6)
Galerie Foto La începutul vieții. Sau la începutul carierei. La școală sau aproape de examenele de maturitate. Sunt doar câteva dintre răspunsurile oferite de oamenii care au schimbat fața României în ultimii 25 de ani....

“Irlandezul din Carpaţi”, din Guvernul lui Cioloş, în afaceri cu statul lui Dăncilă

“Irlandezul din Carpaţi”, din Guvernul lui Cioloş, în afaceri cu statul lui Dăncilă
Galerie Foto Un fost consilier din Guvernul Cioloş derulează, printr-una dintre companiile la care este asociat, contracte cu statul. Şi nu este vorba despre un simplu consilier, ci despre celebrul personaj cunoscut sub numele de ...

Președintele, făcut KO de CCR. O nouă decizie devastatoare

Președintele, făcut KO de CCR. O nouă decizie devastatoare
Galerie Foto Opinia Comisiei de la Veneția, cerută de președintele Klaus Iohannis asupra legilor de modificare a legilor Justiției, nu poate fi valorificată în cadrul examenului de constituționalitate a legislației adoptate d...

Fidelitatea poate reprezenta uneori adevărata victorie asupra timpului

Fidelitatea poate reprezenta uneori adevărata victorie asupra timpului
Galerie Foto Continuăm astăzi seria de interviuri-document cu cei care au împlinit sau împlinesc în 2018 venerabila vârstă de 100 de ani, români care s-au născut odată cu România Mare şi care sunt martorii vii ai...

Cât câştigau românii acum un sfert de secol

Cât câştigau românii acum un sfert de secol
Valoarea salariilor s-a prăbuşit încă din primul an al tranziţiei, atingând în 1993 58,9% din valoarea din 1990, iar în anii 1997-1998 nivelul cel mai scăzut: 56-58% din nivelul din 1990. Căderea a fost...

Andreea Marin a destăinuit prima dată cum i-a murit mama în braţe la Jurnal

Andreea Marin a destăinuit prima dată cum i-a murit mama în braţe la Jurnal
O altă invenţie de succes a Jurnalului a fost ediţia de colecţie. La momentul în care cariera în televiziune a Andreei Marin  urca ameţitor ,Jurnalul a scris “Jurnalul Andreei Marin”, prima scriitură...

1993. Anul în care s-a născut Jurnalul. Tu ce făceai acum 25 de ani? (5)

1993. Anul în care s-a născut Jurnalul. Tu ce făceai acum 25 de ani? (5)
La începutul vieții. Sau la începutul carierei. La școală sau aproape de examenele de maturitate. Sunt doar câteva dintre răspunsurile oferite de oamenii care au schimbat fața României în ultimii 25 de ani....

Teatrul pentru copii – o lecție timpurie despre bucurie

Teatrul pentru copii – o lecție timpurie despre bucurie
Galerie Foto Actrița Gabriela Ioniță consideră că teatrul îi ajută pe copii să se dezvolte armonios și frumos în procesul lor de maturizare artistică și umană. ”Fără copii teatrul ar pierde din bucurie, din emoția...

De ce vor secuii autonomia

De ce vor secuii autonomia
Galerie Foto România împlinește un veac de la Marea Unire, dar evenimentul nu e un motiv de bucurie pentru toți cetățenii ei. Comunitatea maghiară se simte din ce în ce mai puțin reprezentată de București și cere...

1993. Anul în care s-a născut Jurnalul. Tu ce făceai acum 25 de ani? (4)

1993. Anul în care s-a născut Jurnalul. Tu ce făceai acum 25 de ani? (4)
Galerie Foto La începutul vieții. Sau la începutul carierei. La școală sau aproape de examenele de maturitate. Sunt doar câteva dintre răspunsurile oferite de oamenii care au schimbat fața României în ultimii 25 de ani....

Puştiul Mutu i-a strecurat mingea printre picioare veteranului Zanetti

Puştiul Mutu i-a strecurat mingea printre picioare veteranului Zanetti
Succes spectaculos la fotbal, succes incontestabil la femei frumoase coz. Adi Mutu. Abia cucerise primele aplauze în România, era un tinerel doldora însă de talent şi Mutu este achiziţionat de Inter. Prima...

Iohannis schimbă Constituția, nu pe Kovesi

Iohannis schimbă Constituția, nu pe Kovesi
Galerie Foto La şase zile de la publicarea în Monitorul Ofical a Deciziei CCR, prin care preşedintele este obligat să semneze decretul de revocare din funcţia de procuror-şef al DNA a Laurei Kovesi, Klaus Iohannis a declarat...

„A mai trecut România prin vremuri grele şi oamenii s-au descurcat”

„A mai trecut România prin vremuri grele şi oamenii s-au descurcat”
Galerie Foto Seria de interviuri-document cu români care au împlinit 100 de ani în anul Centenarului continuă cu a cincea poveste de viaţă a unui român simplu. În episodul de astăzi, care face parte şi el din Programul Cult...
Rezultate EVALUARE NAȚIONALĂ 2018. Cum se calculează media de admitere în clasa a IX-a
Serviciul de email marketing furnizat de