x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Masina nationala, rodul francofoniei

Masina nationala, rodul francofoniei

13 Apr 2004   •   00:00

Primul autoturism national produs vreodata in Romania a fost Dacia 1100. Pretul era la vremea acelui timp de circa 55.000 lei, fiind considerat insa prohibit pentru majoritatea romanilor.

Anul 1965. Fostul dictator Nicolae Ceausescu decide ca trebuie redus efortul valutar facut cu importul de autoturisme. Asa a aparut necesitatea fabricarii unui autoturism romanesc sub licenta straina. Cu ordin de la Comitetul Central la Partidului Comunist Roman, a fost lansata cererea de licenta pentru un autoturism de clasa medie, cu o capacitate de 1000-1300 cmc. S-a vizat in primul rand producerea unei serii de fabricatie de circa 40.000-50.000 de bucati pe an.

Nume grele

La licitatie s-au prezentat cu oferte firme de renume ca Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Austin, care au prezentat modelele: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris. Din considerente tehnice si economice a fost retinuta doar oferta firmei Renault pentru autoturismul Renault 12. Motivat de efortul valutar necesar, s-a revenit asupra optiunii, montajul si integrarea partiala incepand insa cu autoturismul Renault 8.

Dacia de la Colibasi

Prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2004 din 16 septembrie 1966 s-a stabilit amplasarea uzinei de autoturisme la Colibasi, vecina cu Uzina „Vasile Tudose", care era demult furnizorul principal de piese si subansamble pentru autocamioane si tractoare. Construita intr-un timp record de numai un an si jumatate, la 1 iulie 1968 s-a trecut la inceperea probelor de functionare in gol. Primul autoturism de control, dupa parcurgerea celor 217 posturi de lucru ale liniilor de montaj, a fost gata in ziua de 3 august 1968. Dacia 1100 a inceput sa fie produsa in serie (era pentru prima data in istoria Romaniei) la 20 august 1968.

Vuturul ca emblema

A fost nevoie de o emblema care sa reprezinte cat mai bine atat modelul, cat si noua marca in contextul „mandriei nationale". La ordinul direct al fostului dictator, intre farurile modelului 1100 a fost plasata o tija cromata ce continea noua emblema a Uzinei de Autoturisme Pitesti: un vultur. Ulterior, acesta au fost inlocuit de o rigla din plastic ce avea inscriptia Dacia 1100. Autoturismele Dacia 1100 s-au produs pana la sfarsitul anului 1971, pornind pe drumurile patriei un numar de 37.546 de autoturisme.

Catalin Budescu


Masina lui Ceausescu

Primul model de Dacie 1100 a fost facuta cadou lui Nicolae Ceausescu in august 1968. Masina este in stare de functionare si acum. Pe placheta omagiala sta scris: „Primul autoturism de serie fabricat in Republica Socialista Romania. Muncitorii, Inginerii si Tehnicienii Constructori de Masini va aduc Dumneavoastra Tovarase Nicolae Ceausescu prinosul de Recunostinta pentru Initierea Productiei de Autoturisme in Romania si pentru grija Permanenta ce o Purtam Dezvoltarii industriei noastre Socialiste".

ISTORIC

Dacia 1100

An de aparitie: 1968

  • Produsa intre 1968 si 1972 in aproape 38.000 de exemplare.
  • In afara de modelul clasic a mai existat si un model derivat care s-a numit Dacia 1100 Sport.
  • Varianta Sport nu a fost scoasa niciodata la vanzare putand fi gasita doar in dotarea militiei si la diversele competitiile sportive de raliuri.
  • Numele marcii a fost ales dupa numele teritoriului pe care au trait stramosii nostri daci.
  • Din anul 1972, modelul 1100 a fost scos din productie, fiind inlocuit cu modelul 1300.

    CONTINUARE: Auto pentru romanii rebeli

  • ×
    Subiecte în articol: special