x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Toyota Prius, amintiri din viitor

Toyota Prius, amintiri din viitor

de Dragos Stoica    |    11 Sep 2010   •   00:00
Toyota Prius, amintiri din viitor

Cea de-a treia generaţie a modelului Hybrid gândit de japonezi pare să vină din altă eră: una unde consumul redus de carburant şi emisiile scăzute de noxe sunt sinonime cu creşterea performanţelor dinamice. Prin inima lui Prius curg deopotrivă benzină şi impulsuri electrice, cele două motoare care pun în mişcare maşina putând genera împreună 137 CP şi un cuplu de 349 Nm! Iar efectul se vede la buzunar: sub 5 l/100 km parcurşi în mediu urban!

Ca un adevărat Hybrid care se respectă, Prius are sub capotă două motoare. Unul pe benzină, de 1.8 litri, care furnizează 99 CP la 5.200 rpm şi oferă un cuplu de 142 Nm la 4.000 rpm, şi un motor electric, ce oferă un excelent cuplu de 207 Nm, disponibili din prima fracţiune secundă, la zero rotaţii. Acesta este alimentat de nişte acumulatori care susţin o tensiune de 650 V.

Cel mai interesant este modul cum cele două propulsoare lucrează împreună sau, mai bine zis, cum se completează. În momentul pornirii, motorul electric se activează instantaneu, acesta fiind şi cel care pune maşina în mişcare. În cazul în care nu bruscaţi pedala de acceleraţie, deplasarea cu ajutorul energiei electrice poate fi menţinută până la o viteză maximă de 49 km/h, cu precizarea că distanţa maximă ce poate fi parcursă astfel este de 6 kilometri, iar asta numai în modul de deplasare EV, care se poate activa doar dacă bateria este suficient de încărcată. Imediat ce pişcaţi însă mai tare acceleraţia, va intra în funcţiune şi motorul pe benzină. Astfel, există şi alte două moduri de funcţionare, Eco şi Power, disponibile oricând. Aşa cum îi spune şi numele, primul este orientat spre o eficientizare a consumului de carburant, în vreme ce al doilea vine cu o reacţie sporită a motorului pe benzină. Când este activat în modul de funcţionare EV, Prius are motorul pe benzină oprit complet, lucru de care îţi dai seama cel mai bine de afară. Pentru că nu se aude nimic!

Atunci când acumulatorii pierd din energie, maşina schimbă automat în modul de funcţionare Eco, care aduce un mic ajutor din partea motorului pe benzină. Acesta se opreşte periodic şi în acest mod de funcţionare, în funcţie de cum călcaţi pedala de acceleraţie şi cât de încărcate sunt bateriile. Apropo de acestea din urmă, trebuie spus că se încarcă la fiecare frânare, unde energia rezultată este transformată în electricitate.

Prius nu are nici un fel de curele sau lanţuri în motor, toată distribuţia fiind electronică. Coroborat cu cuplul excelent pe care îl cumulează cele două motoare şi cu transmisia automată CVT, maşina se mişcă foarte bine. Are o viteză maximă de 180 km/h, accelerează de la 0 la 100 km în 10,4 secunde şi face aceste lucruri în condiţiile unui consum admirabil. În oraş am înregistrat un excelent 4,8 l/100 km pe eterne bulevarde aglomerate, în timp ce în regim de autostradă, cu limită de viteză la 130 km/h, valoarea atinsă a fost de 7 l/100 km parcurşi.

Am lăsat la urmă interiorul, pentru că ceea ce s-a realizat aici pare desprins din Star Trek. Toate afişajele sunt electronice, pe tehnologie LCD, iar consola centrală te face să te simţi ca făcând parte din altă galaxie. S-au mai văzut încercări de design futurist la interior, dar ce am găsit la Prius a depăşit toate aşteptările. Scaunele sunt extrem de comode, cu Sport lombar pneumatic, iar locul pentru pasagerii din spate este mai mult decât suficient, indiferent de dimensiunile celor din faţă. Ca dotări, Prius punctează total prin sistem de navigaţie, un pachet de parcare semiautomat, cruise control şi sistem audio de mâna întâi. Preţul pentru Toyota Prius este de 31.216 euro (taxe incluse), în versiunea de echipare Sol, cea testată. Nu este o maşină ieftină, dar, datorită consumului, îşi poate amortiza în trei-patru ani diferenţa de preţ. Şi aveţi parte de o navetă spaţială personală!

×
Subiecte în articol: auto