Incredibil, dar adevărat. Nu doar românii găsesc tot felul de portiţe legislative pentru a fenta statul. Reţeta de succes a companiilor româneşti cu cifre de afaceri de miliarde de lei cu un singur angajat a fost aplicată şi de acţionarii francezi de la societatea Renault Industrie Roumanie (RIR), care au raportat pentru anul 2009 un profit de 7.806.851 de lei la o cifră de afaceri de 1,49 miliarde de lei, potrivit unei anchete publicată de cotidianul de business Financiarul.
Acţionarul majoritar este firma franceză Renault SAS din Franţa, iar compania are ca obiect de activitate "comerţul cu ridicata de piese şi accesorii pentru autovehicule". Mai precis, RIR gestionează expediţia colecţiilor de piese necesare asamblării modelelor Logan în celelalte uzine Renault din lume, respectiv în Maroc, Columbia, Rusia, Iran, Brazilia, India şi Africa de Sud.
Interesant este că valoarea totală a exporturilor Renault din România a totalizat anul trecut 2,1 miliarde de euro, după ce grupul a vândut 270.000 de autovehicule, 223.000 de CKD-uri, 256.000 de cutii de viteze şi 92.000 de motoare produse pe plan local, din care aproape un sfert se regăseşte pe RIR, firma cu un singur angajat.
"În treacăt fie spus, compania RIR nu reuşeşte să depăşească pragul psihologic de un angajat încă de la înfiinţare, iar pentru anul 2008 a avut o cifră de afaceri netă de 1.816.700.373 de lei, fiind în pierdere cu 65.296 de lei", potrivit Financiarul. Nici în anul de graţie al industriei de automobile, 2007, cifra de afaceri nu a fost semnificativ mai mare, ajungând la 1.813.474.871 de lei.
Profitul de 7,8 milioane de lei realizat de Renault Industrie Roumanie (RIR), care gestionează activitatea centrului de export CKD al Automobile Dacia, a fost în scădere cu 17% în 2009 faţă de anul precedent, de la 1,81 miliarde de lei la 1,5 miliarde de lei. Specialiştii pun acest procent pe fondul crizei care a accentuat profiturile exportatorilor avantajaţi de creşterea monedei europene în faţa leului. Având în vedere că toată producţia din România este derulată în moneda locală, iar exporturile se realizează în moneda europeană, a făcut ca din start compania românească a francezilor de la Renault să înregistreze profituri mai mari la o cifră de afaceri mai mică.
Situaţia companiei franceze este comparabilă cu a societăţii American European Marketing&Enterprises, care a reuşit performanţa de a obţine o cifră de afaceri de 15.474.732.000 de lei cu numai 20 de angajaţi, profitul fiind cât cifra de afaceri, mai scrie Financiarul. În prezent, societatea franceză "mamă" Renault SAS mai este acţionar la companiile Renault Mecanique Roumanie SRL, Automobile-Dacia SA, Renault Nissan Romania SRL şi Renault Technologie Roumanie SRL.
Dacia: "Totul este legal"
Comentând materialul apărut în numărul de ieri al cotidianului Financiarul, Silviu Sepciu, unul dintre directorii departamentului de comunicare din cadrul Dacia Groupe Renault, a declarat pentru Jurnalul Naţional: "Totul este perfect legal. Este o mare diferenţă între societatea care are personalitate juridică şi firma care efectiv lucrează pe platforma de la Mioveni. Toată logistica şi toţi angajaţii cu care lucrează Renault Industrie Roumanie aparţin de Dacia. Repet, este ceva cât se poate de legal", a spus oficialul. Aceasta a fost singură precizare pe care a avut-o de făcut reprezentantul Dacia, Silviu Sepciu.