România nu mai este aşa de ieftină în privinţa costurilor cu forţa de muncă şi începe să îşi piardă din avantaje în faţa statelor din nordul Africii. Sectorul automotive, care a atras foarte mulţi investitori străini până la sosirea crizei, se zbate acum să supravieţuiască, după ce comenzile au scăzut considerabil.
Mai mulţi furnizori de componente auto îşi relochează fabricile din România în această zonă, în vreme ce alte companii din Occident prezente în ţara noastră se văd nevoite să crească salariile.
Criza face ca sectorul automotive să fie într-o permutare continuă în strădania de a reduce costurile, iar primele sunt cele cu salariile. "Leoni AG, cel mai mare producător german de cabluri electrice pentru autoturisme, se reorientează din Estul Europei pentru a beneficia de avantajul costului mai redus cu mâna de lucru din Africa", notează Bloomberg. Compania a anunţat la 13 ianuarie că va închide fabrica amplasată pe platforma de la Mioveni, una dintre cele patru unităţi deţinute în ţara noastră. Astfel, peste 230 de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă, în vreme ce statul pierde un contribuitor la buget.
"Procesul de închidere a fabricii din Mioveni ar urma să fie finalizat cel târziu în iunie 2009. O dată cu închiderea fabricii, cei aproximativ 230 angajaţi ar urma să fie disponibilizaţi conform planului de concediere colectivă", preciza Leoni în comunicat. "Creşterile de salarii în anumite state est-europene sunt clar peste 10% în fiecare an", a spus Uwe Lamann, membru în Consiliul de Administraţie al Leoni. Fără să numească exact, Lamann se referea la România.
SALARII INSTABILE
În primăvara anului trecut, Sindicatul Automobile Dacia a declanşat o grevă generală de 19 zile la Dacia. Angajaţii au obţinut o creştere eşalonată, de 300 lei brut de la 1 ianuarie 2008 şi de 60 lei brut din septembrie, precum şi acordarea unei prime pentru rezultatele din 2007, echivalentă cu un salariu brut, dar nu mai mică de 900 lei. Firmele Leoni şi Cortubi sunt şi ele prezente tot pe platforma de la Mioveni. Majoritatea angajaţilor de la aceşti doi furnizori sunt şi membri ai Sindicatului Automobile Dacia şi au declanşat şi ei greva. Ulterior, salariaţii ambelor firme au obţinut atunci majorări. "Ne mutăm în state cu multă forţă de muncă şi salarii stabile", a completat Lamann, citat de Bloomberg.
Conform datelor prezentate, compania germană are deja mai mulţi salariaţi în nordul Africii decât în estul Europei. Grupul angajează 17.100 de oameni în Maroc, Tunisia şi Egipt, în vreme ce în cele 16 fabrici din Polonia, Slovacia, Ungaria, Cehia, Rusia, Ucraina şi România totalizează 16.800 de angajaţi.
Tot la Leoni, dar la fabrica din Arad, salariaţii au organizat un protest spontan în luna decembrie faţă de măsurile luate de companie pentru a combate criza. Angajaţii au prezentat jurnaliştilor un document intern prin care conducerea îi înştiinţează pe salariaţi de desfiinţarea rutelor de transport gratuite pentru angajaţi Lipova - Arad, Sântana - Arad şi Şimand - Zimand - Arad. Leoni Wiring Systems Arad are circa 2.700 de salariaţi.
RELOCARE JAPONEZĂ
Cotidianul japonez Nikkei relata recent şi că japonezii de la Fujikura vor reloca începând din acest an patru fabrici de componente auto din România în Maroc. Conform sursei citate, motivul relocării ar fi necesitatea reducerii costului cu forţa de muncă şi reducerea activităţii de pe plan local. Ulterior, compania a confirmat construcţia în Maroc, dar a precizat că nu intenţionează să relocheze întreaga producţie. "Această decizie nu implică în absolut închiderea fabricilor de producţie de cablaje din România. Fujikura nu intenţionează să-şi relocheze întreaga producţie din România în Maroc, nici să renunţe la afacerile din România", se arată în comunicat. Cele patru fabrici din ţara noastră sunt localizate la Dej, Turda, Câmpeni şi Jibou şi au 3.000 de angajaţi.
CONCEDIERI PE BANDĂ
Dacă nu se relochează, alţi furnizori automotive din ţară dau afară oameni. Producătorul de cablaje Sumitomo Electric Wiring Systems România urmează să concedieze 550 de salariaţi în luna aprilie, respectiv 12% din total, în urma scăderii comenzilor. La noi, Sumitomo deţine trei fabrici, la Deva - unde produce pentru Renault, la Orăştie - pentru Honda şi la Alba Iulia - care e furnizor al Toyota. Cele trei uzine contorizează 4.500 de oameni. Rolem Codlea, parte a grupului german Draexlmaier, care are în România 17.500 angajaţi, a anunţat şi ea în urmă cu câteva luni concedierea a 1.000 din cei 1.800 de angajaţi în perioada februarie-aprilie 2009. INA Schaeffler a decis şi ea în urmă cu câteva luni că nu mai prelungeşte contractele a 600 de muncitori care erau angajaţi pe o perioadă determinată. INA Schaeffler are la Braşov peste 2.000 de angajaţi.
UNII PLEACĂ, ALŢII VIN
Producătorul german de pneuri Continental recrutează angajaţi pentru uzina din Timişoara, potrivit France Info. Continental angajează la fabrica de la Timişoara muncitori operatori pentru producţie, ingineri în departamentul tehnic, şefi de echipă şi muncitori pentru întreţinerea pieselor metalice, potrivit unui anunţ într-un ziar local. Aceasta vine în contextul în care Continental va închide două fabrici în Europa, cea de la Clairoix, Franţa, unde lucrează 1.120 de persoane, şi una de la Hanovra, în nordul Germaniei, cu 780 de angajaţi. Compania a explicat angajările prin necesitatea fabricării în România a cauciucurilor pentru Dacia.
Citește pe Antena3.ro