Elena Udrea aruncă pe apa Sâmbetei peste 1,3 milioane de euro din bugetul statului pentru promovarea României pe două posturi internaţionale de televiziune. Campania începe târziu, după ce toată lumea şi-a făcut deja planuri de vacanţă, iar bugetele turiştilor sunt serios afectate de criza economică mondială.
Udrea se aşteaptă ca spotul de promovare a României pe cele mai mari posturi internaţionale de televiziune să stârnească curiozitatea turiştilor străini.„Spotul de promovare a României va fi difuzat până la sfârşitul acestui an pe două mari posturi de televiziune internaţionale, unul de sport şi celălalt de ştiri. Ministerul se află în prezent în proces de selecţie a acestora. Sper ca numărul turiştilor străini care vor veni în România anul acesta să crească cu cel puţin 10% în urma campaniilor de promovare pe care le vom face", declara la 5 iunie Elena Udrea, la Paris, cu ocazia lansării campaniei externe de promovare a României.
Cu toate acestea, anunţul cu privire la organizarea licitaţiei pentru alegerea posturilor tv care vor derula campania de publicitate pe piaţa internaţională a fost lansat abia ieri, la trei săptămâni după anunţul ministrului Udrea.
Utilitatea campaniei de promovare ridică un mare semn de întrebare, deoarece majoritatea tour-operatorilor au contracte deja încheiate, aceste aranjamente realizându-se încă de la sfârşitul anului trecut, nu în plin sezon estival.
Astfel, dacă acţiunile de promovare nu vor continua şi în 2010, cele 1,3 milioane de euro vor fi doar bani cheltuiţi degeaba. Rămâne de văzut cine va profita de pe urma bugetului generos alocat de Ministerul Turismului.
CERINŢE
Posturile care vor difuza spoturile de promovare vor fi desemnate printr-o licitaţie organizată în luna iulie, valoarea estimată a contractelor de publicitate fiind de 5,6 milioane de lei (1,3 milioane de euro), fără TVA.
Potrivit Ministerului Turismului, contractele vor viza servicii de campanie publicitară tv pe piaţa internaţională în perioada 15 iulie-31 decembrie 2009.
Instituţia va selecta un post paneuropean de sport şi un canal internaţional de ştiri. Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 6 iulie.
La noi în ţară nu există companii de publicitate care să fi angajat contracte cu posturile de televiziune vizate de Udrea, respectiv Eurosport şi Euronews şi care să îndeplinească cerinţele specificate în caietul de sarcini.
La licitaţie pot participa maxim şapte agenţi economici care trebuie să depună o garanţie de 84.700 de lei pentru canalele sportive şi de 28.230 de lei pentru canalele de ştiri. Totodată, agenţiile care intermediază campania pentru posturile de sport trebuie să fi obţinut în ultimii trei ani o cifră de afaceri anuală de minimum trei milioane de euro şi să fi încheiat un contract de publicitate de minimum 300.000 de euro sau trei contracte de minimum 500.000 de euro. În ceea ce priveşte publicitatea difuzată pe posturile de ştiri, valoarea cifrei de afaceri a intermediarilor trebuie să fie de minimum un milion de euro, iar contractul de publicitate încheiat anterior să fie de cel puţin 100.000 de euro, respectiv 160.000 de euro pentru trei contracte.
TURISMUL, ÎN RECESIUNE
Deşi se aruncă cu bani pentru promovarea României pe plan internaţional, se pare că rezultatele nu sunt chiar îmbucurătoare, potrivit specialiştilor în domeniu. „Estimez pentru acest an o scădere a numărului de turişti străini care vor sosi în România în ciuda sumelor alocate pentru promovarea internaţională. Circa 70% din turiştii occidentali au bugetul de vacanţă afectat de criza economică. Nemulţumirile manifestate de marii tour-operatori, care aduceau turişti la noi în ţară, şi faptul că faţă de anul trecut nu s-au făcut schimbări majore în ceea ce priveşte condiţiile din structurile de cazare de la noi din ţară sunt factori care nu pot duce la o creştere a numărului de turişti străini sosiţi la noi în ţară", ne-a declarat Ciprian Enea, consultant al agenţiei Bestturism.