Scandalul de la Ministerul Turismului scoate în continuare la iveală încrengăturile şi interesele ţesute în jurul banilor de către colegii de partid ai duduiei Udrea.
Una dintre atribuirile făcute de Ministerul Turismului şi scoasă la lumină de scandalul risipirii banilor de către Elena Udrea este aceea a unei sponsorizări făcută de instituţie pentru pilotul de Formula 3 Mihai Marinescu. La două săptămâni după declanşarea scandalului, ministerul a publicat un anunţ de atribuire care trebuia să fie public de două luni. Este vorba despre contractul semnat la 10 iunie 2009 de Ministerul Turismului cu societatea District SRL din Braşov pentru "Servicii de publicitate out-door pe parcursul campionatului automobilistic World Series by Renault". Valoarea contractului este de 210.000 de lei, aproximativ 50.000 de euro, şi se referă la promovarea campaniei MT de atragere a turiştilor străini prin "împodobirea" unei maşini de curse. Pentru suma de 50.000 de euro Udrea a obţinut imagine constând în afişarea unui banner de 1,4 metri în padocul monopostului, două bannere de 1 metru afişate pe monopost, precum şi un banner de 40 cm pe piciorul stâng al costumului lui Marinescu şi logo-ul "Land of choice" brodat pe şapca de concurs. Toate acestea urmau să apară în cele cinci curse care au mai rămas din sezonul Formulei Renault.
Dar de ce s-a recurs la metoda negocierii cu o singură sursă? Mihai Marinescu nu este în nici un caz singurul pilot de Formula 3 din România, Doru Sechelariu fiind doar un alt exemplu. Sechelariu junior participă la Formula BMW, o competiţie similară ca valoare Formulei Renault. De altfel, cei doi piloţi au fost colegi anul trecut, luptând pentru aceeaşi echipă în formula BMW.
BANI PUBLICI PENTRU PASIUNEA UNEI BEIZADELE
Mihai Marinescu este fiul lui Bogdan-Gabriel Marinescu, un potent afacerist braşovean şi patron de presă - Transilvania Expres fiind ziarul pe care îl controlează. Din dorinţa băiatului şi ambiţia tatălui, în octombrie 2004 a luat naştere Asociaţia Sportivă Club District Racing, iar în noiembrie 2008, Mihai Marinescu a obţinut o victorie de prestigiu câştigând cursa de la Macau, în circuitul organizat de BMW. Cum însă automobilismul nu stârneşte mari pasiuni în România, tânărul nu s-a bucurat de atenţia sponsorilor, astfel încât politicienii braşoveni s-au grăbit să-i întindă o mână de ajutor. Primii au trecut la fapte, consilierii judeţeni braşoveni, aşa cum reiese dintr-un material de presă din Transilvania Expres, care au decis în octombrie anul trecut să îi acorde tânărului, în urma unei asocieri cu Asociaţia Sportivă fondată de familia Marinescu, un sprijin financiar de 100.000 de lei. Nici consilierii locali de la Braşov nu au stat cu mâna în sân. Ei au aprobat în şedinţa de la 15 decembrie 2008 proiectul unei asocieri cu Asociaţia Sportivă Club District Racing, punând la bătaie 120.000 de lei. Numai că, potrivit Hotărârii Consiliului Local cu numărul 995 de la 15 decembrie 2008, sprijinul financiar este acordat pentru participarea la cursele BMW din chiar anul care tocmai urma să se încheie în două săptămâni. Un adevărat semn care nu se poate explica decât prin faptul că şedinţa Consiliului Local a fost condusă de Vasile Krăilă, un asociat în mai multe afaceri cu Bogdan Marinescu, tatăl pilotului de Formula 3.
SPONSORI ŞI CONTRACTE
Krăilă şi-a publicat declaraţia de avere fără să menţioneze societăţile în care se întâlneşte cu Bogdan Marinescu. Exemplul lui este urmat de alt asociat al lui Marinescu, Mircea Raţă, care a devenit şi el anul trecut consilier local. Nici o surpriză deci că cei doi parteneri de afaceri ai lui Bogdan Marinescu se regăsesc pe lista donatorilor Partidului Democrat Liberal (PD-L) de anul trecut. Krăilă a contribuit la bugetul partidului cu 13.900 de lei, iar Mircea Raţă cu 6.000 de lei. Este vorba despre bugetul partidului care a nominalizat-o pe Elena Udrea la Ministerul Turismului şi care apoi i-a atribuit cu generozitate tânărului Mihai Marinescu cei 50.000 de euro.
De data aceasta, contractul este semnat însă de District SRL, proprietatea lui Bogdan Marinescu, tatăl, şi nu de Asociaţia Sportivă Club District Racing. Aspect interesant fie şi pentru că societatea respectivă se ocupă cu transporturi rutiere de mărfuri şi nu cu servicii de publicitate cum s-ar înţelege din obiectul contractului.
În acelaşi timp, justificarea ministerului pentru atribuirea directă făcută este "protejarea unor drepturi de exclusivitate". Mihai Marinescu nu este însă nici singurul pilot care participă în cele cinci curse pentru care ministerul şi-a arătat interesul, şi care fac obiectul contractului, şi nici singurul driver român care ar fi putut plimba autocolantul "România - land of choice" pe o pistă de curse.
Marea surpriză este dată însă de faptul că potrivit fotografiilor de la curse publicate de echipa austriacă Interwetten Racing pe site-ul oficial, Mihai Marinescu a apărut pe pistă branduit şi în luna aprilie, la prima cursă Renault a sezonului de la Barcelona, şi în mai, în cursa de la Monaco, deşi contractul cu ministerul i-a fost încredinţat abia la 10 iunie 2009. Potrivit anunţului de atribuire, pilotul ar urma să poarte însemnele campaniei vreme de cinci curse, ulterioare semnării contractului. Numai că, la cursa de la Silverstone, de la 4-5 iulie, Mihai Marinescu nu a mai participat. Potrivit celor publicate de el pe blogul personal, cauza ar fi fost lipsa banilor necesari pentru achitarea taxei de participare.
Conctractul este păstrat secret
Rezultatul contractului prin care Udrea a cumpărat publicitate pentru cursele de Formula 3 desfăşurate în Ungaria, Marea Britanie, Franţa, Portugalia, Germania, Spania a fost transmis către SEAP de abia la data de 11 august, deşi a fost încheiat la data de 6 iunie. Şi în acest caz, Ministerul Turismului, cea mai transparentă instituţie a statului, a depăşit termenul legal de 48 de zile în care trebuia să trimită datele către www.e-licitatie.ro. Ca şi în cazul celorlalte şapte contracte trimise cu întârziere, Udrea riscă o amendă cuprinsă între 70.000 de lei şi 100.000 de lei. Penalizarea va fi aplicată doar după ce ancheta Agenţiei Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP) va ajunge la final.
Contractul încheiat cu District SRL nu a fost publicat nici pe site-ul Ministerului Turismului.
Citește pe Antena3.ro