Săptămâna trecută, Guvernul a anunţat că are ofertanţi pentru a da în concesiune proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov, "S-au depus oferte, e primul pas. Aici avem de spart un tabu - faptul că niciodată nu s-a încheiat un contract prin concesiune pentru o autostradă. Doar din resurse bugetare nu vom reuşi să spargerea această barieră", a declarat premierul Victor Ponta. Tot pe lista concesiunilor se află şi autostrada Bucureşti – Craiova. în ciudda dorinţei premierului de a da drumul la cât mai multe lucrări de infrastructură, lucrurile se mişcă foarte greu.
"Le reproşez tuturor miniştrilor - şi i-am reproşat şi domnului Vosganian - că suntem la două luni şi ceva de la preluarea mandatului în noul Guvern şi încă suntem sclavii - începând cu mine - că suntem sclavii unui aparat birocratic din ministere, care lucrează foarte prost, care lucrează foarte neprofesionist şi că îi sprijin să facă din acele ministere nu nişte aparate birocratice care întotdeauna spun 'nu' şi eventual generează tot felul de neînţelegeri, ci să facă un sprijin pentru miniştri", a afirmat Victor Ponta, într-o emisiune la televizată.
Tot în ministere, tot în birocraţii sunt blocate şI licitaţiile Coridorului IV Pan – European. De 7 luni de zile, trei loturi de autostradă stau în analiză. Blocajul, spun surse din Ministerul Transporturilor, se datorează atât CNADNr cât şi funcţionarilor din Ministerul de Finanţe, respectiv Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice (UCVAP), department care trebuie să verifice toate etapele procedurilor de achiziţie publică. Criteriul de selecţie al celor trei loturi de autostradă este simplu – preţul cel mai mic. Tot surse din Ministerul Transporturilor susţin că bătaia se dă pe alegerea câştigătorului, deşi criteriul este foarte clar. Interesant este faptul că, soluţia pare destul de simplă. Asta pentru că, diferenţa dintre ofertele de pe locul 1 şI celelalte oferte poate ajunge şI la 200 de milioane de euro. Dacă statul îşI permite, în vreme de criză, autostrăzi mai scumpe, rămâne de văzut. Nerespectarea condiţiilor impuse în caietul de sarcini, respectiv preţul cel mai mic, înseamnă, în bani 200 de milioane de euro în plus la aceste lucrări. “Niciodată nu am avut un astfel de caz. O simplă analiză de dosare să dureze 7 luni! De obicei, cu tot cu contestaţii, în maxim 3 luni, lucrările erau atribuite. Fără contestaţii, procedura ar trebui să dureze maxim 40 de zile. Situaţia de pe cele 3 loturi ale autostrăzii Lugoj- Deva ridică numeroase semne de întrebare. Sunt favorizate firmele care au oferte mai scumpe?”, a explicat o sursă din Ministerul Transporturilor.
Dacă lucrurile se mişcă în acest ritm, în acest an nu vom deschide nici un şantier nou pe Coridorul IV Pan – European. Aceasta pentru că, potrivit contractului, 6 luni durează numai faza de proiectare. Iar iarna, pe şantierele din România nu se poate munci.
Blocaj pe coridorul IV
La finalul anului 2011 au fost demarate luicrările pe 9 tornsoane de autostradă, parte a Coridorului IV Pan – European. Anul acesta, în luna aprilie ar trebui finalizate. {ansele ca acest lucru să se întâmple sunt practic zero. Lotul Romstrade a fost reziliat, şi vorbim practic de capătul de autostradă de la intrarea în ţară, respectiv lotul 1 Nădlac – Arad. Pe tronsonul Oraştie – Sibiu, constructorii au avut probleme cu descărcările arheologice sau cu terenul care fuge de sub autostradă. Plăţi întârziate, bani blocaţi. Din cele 9 sectoare atribuite în 2011, unul singur a fost predat. Este vorba despre lotul 1 Timişoara-Lugoj, în lungime de 10 kilometri, predat cu 8 luni înainte de termen. Astfel, din cei aproximativ 150 de kilometri de autostradă din Coridorul IV , sunt gata 10.
Citește pe Antena3.ro