x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Obiectul de artizanat si concurenta industriala

Obiectul de artizanat si concurenta industriala

08 Feb 2007   •   00:00
ARTE SI MESERII
Micile obiecte decorative produse de artizani, ce pot trezi reactii estetice interesante, vor ramane in atentia cumparatorilor de pretutindeni inca multa vreme de aici inainte

Pretutindeni in lume, indiferent de emisfera si de gradul de civilizatie sau dezvoltare industriala a tarii respective, mesterii artizani isi duc mai departe tradita in a fauri obiecte decorative sau functionale. Arte stravechi, precum olaritul, impletitul paielor, cioplitul lemnului sau modelarea sticlei isi tin rangul folosind metode si tehnici vechi de sute sau chiar mii de ani intr-o apriga concurenta cu productiile industriale de serie mare.

LA VALOAREA MUNCII INGLOBATE

Valoarea de piata a acestor obiecte este de cele mai multe ori una modesta si reprezinta de fapt numai valoarea muncii inglobate, la care se adauga factori de corectie, cum sunt originalitatea creatorului, puterea de cumparare medie in zona, interesul turistic etc. Materia prima utilizata este de obicei de extractie naturala, ea reprezentand un cuantum insignifiant in calculul valorii totale. Foarte rar, si numai in atelierele de mare traditie sau patronate de somitati din domeniul artei ori designului, sunt folosite metale valoroase, cum ar fi aurul, argintul, precum si pietrele pretioase.

In ultimii ani s-a dezvoltat un fenomen interesant, menit pe de o parte sa incurajeze pastrarea unor traditii considerate esentiale pentru dezvoltarea omenirii si, pe de alta parte, avand drept scop un real sprijin economic acordat locuitorilor unor zone foarte sarace sau defavorizate. Este vorba despre implicarea unor firme puternice, din domenii diverse, in comanda si achizitionarea unor produse artizanale ce intra ulterior in circuitul mondial, fiind puse la vanzare sub sigla unor branduri consacrate. De astfel de programe beneficiaza segmente de populatie din India, China, unele tari africane sau sud-americane.

CITITI CU ATENTIE ETICHETELE

Mestesugul impletiturilor bine dezvoltat in mai multe zone traditionale de pe glob, din Asia pana in Africa sau America Latina, o impresionanta gama de produse bine expuse si foarte cautate de cumparatori
In toate marile magazine de decoratiuni aflate in ceea ce ne-am obisnuit sa numim "lumea civilizata" veti putea gasi obiecte de artizanat, lucrate manual dupa traditii stravechi, produse in cele mai indepartate colturi ale lumii. Reglementari recente obliga vanzatorul sa indice pe eticheta sau sa inscriptioneze produsul cu numele tarii de origine, asa incat a devenit interesant sa citesti cu atentie orice text care insoteste produsul pe care intentionezi sa-l cumperi. Concurenta produsului industrializat are avantajul unui sistem de creatie si conceptie extrem de eficient, metode de prospectare si prognozare a pietelor, putere de promovare si, desigur, asigurarea unor stocuri suficiente la marfurile vandabile. Mai mult decat atat, designeri europeni familiarizati cu tehnologiile artizanilor vin si propun noi modele, surprinzatoare prin forma sau coloristica, provocand diversificarea ofertei, dar si modernizarea acesteia.

AVANTAJE ORI DEZAVANTAJE?

O seama de producatori si mai ales unii comercianti sustin ca unul din dezavantajele majore ale obiectului artizanal este fragilitatea lui, durata scurta de viata, mai ales in cazul obiectelor utilitare. Tehnologiile moderne, sustin ei, asigura, pe langa avantajele ergonomice, un grad inalt de fiabilitate. Aparatorii produsului manufacturat, de serie mica, aduc argumentul spectaculozitatii si unicitatii, dar si o formula vizionara a unui viitor in care va trebui sa ne intoarcem la valorile traditionale, sa diminuam consumurile si noxele industriale.
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul