x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Cum comunici mai bine cu cei din jur

Cum comunici mai bine cu cei din jur

de Magda Bucur    |    01 Dec 2016   •   20:40
Cum comunici mai bine cu cei din jur
Sursa foto: Voyagerix/Getty Images/iStockphoto

Stilul de viață contemporan, într-o veșnică mișcare, cu muncă până la ore târzii sau departe de familie ne îndepărtează tot mai mult de cei dragi. Cuplurile din ziua de azi își împart timpul între sarcinile de serviciu și viața de familie și aleg de multe ori să își petreacă puținul timp liber rămas în activități departe de casă sau în fața calculatorului, uitând de comunicarea față în față, care stă la baza unei relații sănătoase. Chiar dacă munca și viața de zi cu zi nu ar trebui să fie, în mod normal în competiție, faptul că tot mai mulți tineri aleg cariere care necesită timp și dedicație face ca timpul alocat celor dragi să fie din ce în ce mai puțin. De aceea, spun psihlogii, trebuie să nu uităm că timpul calitativ este mai important decât cel cantitativ și că momentele reale de conectare sunt mult mai prețioase decât timpul petrecut doar fizic împreună.

Familiile secolului 21 trăiesc sub semnul vitezei, un factor de stres care se adaugă celor care crează în mod tradițional probleme într-o familie: diferența de opinii despre gestionarea cheltuielilor, despre creșterea copiilor, despre petrecerea timpului liber, despre împărțirea treburilor în casa sau atitudinea față de alte persoane din familie sau chiar despre lucruri mărunte.

Psihoterapeutul Alina Ciupercovici și psiholog ul Loredana Bălan de la Clinica Aliat din Suceava au creionat pentru Jurnalul Național un ghid al măsurilor pe care le putem lua pentru a contracara efectele acestor factori asupra vieții de familie. Cuvântul cheie, în opinia specialiștilor este comunicarea.

Modalități de a face față provocărilor de zi cu zi

Vorbiți față în față. Ritmul de viață alert din ultimii ani ne îngreunează uneori conectarea cu ceilalți membri ai familiei și de cele mai multe ori cu partenerul de cuplu. Este important ca discuțiile să fie purtate personal și  nu prin intermediul mesajelor scrise, fiindcă astfel se pierde semnificația limbajului corporal și a tonului vocii, este redusă capacitatea empatetică iar mesajele pot ajunge la celălalt distorsionat.

Păstrează un limbaj pozitiv, când îi vorbești partenerului  și evită să-l blamezi. Blamându-l îl faci să fie în defensivă sau să atace la randul său, ceea ce duce la escaladarea conflictului. Încearcă să-ți explici punctul de vedere, nu să-l impui, punându-te în locul celuilalt. Îi poți spune: “Îți înțeleg punctul de vedere”.

Poți fi prima persoana care își cere scuze, chiar dacă nu consideri că ai făcut ceva totalmente greșit. Poți spune: “Văd că ești supărat și vreau să știi că a fost dificil și pentru mine. Îmi pare rău – chiar vreau să rezolvăm problema și mi-aș dori să știu cum crezi că putem face asta”.

Identifica problema reală. De multe ori în spatele unei probleme de moment se află alte motive pentru care te-ai simțit furios. Poate că gestionarea problemelor financiare este mai dificilă sau stresul de la locul de muncă te face mai irascibil și îți este greu să te detașezi etc; astfel că un moment tensionat capătă amploare nejustificată de problema în discuție.

 Pune întrebări - astfel celălalt consideră că părerea și neliniștea lui contează. Asigură-te că întrebările sunt deschise și-l provoacă pe celălalt să elaboreze și ascultă-l cu atenție. Poți întreba astfel: “Am remarcat că ne vedem mai rar în ultimul timp. De ce crezi că se întâmplă asta?” sau “Am remarcat că ți-ai cumpărat mai multe lucruri în ultimul timp. Consideri că gestionezi responsabil banii?”.

Deschide o linie de comunicare -  pentru că a ignora o problemă, de obicei, o face și mai mare și răceala va crește între voi. Alege un moment neutru și un ton respectuos și evită să consumi alcool înainte de o conversație dificilă.

Încearcă să ajungi la un compromis -  adică să ajungeți la o soluție cu care să vă simțiți ok, chiar dacă niciunul nu obține ce vrea. O tehnică pentru a dezvolta soluții de compromis este tehnica cercurilor – deseneză două cercuri, în primul scrie tot ce nu ești dispus să schimbi sau să faci iar în celălalt ce ești dispus să schimbi sau să faci; apoi împărțiți foile unul altuia.

Discutați față în față într-un mediu neutru ori de câte ori este posibil. Ieșiți la prânz sau doar la o cafea și discutați fără să fiți distrași de alte activități (așa cum se întamplă acasa sau la serviciu).

Întrunire de familie. Cand nu reușiți să gestionați o situație  ca pierderea unui serviciu sau probleme cu banii, este bine să adunați întreaga familie pentru a căuta soluții.Toți membrii fiind astfel implicați, simt că fac ceva folositor. Asigurați-vă că nimeni nu domină discuția și toți sunt ascultați. Multe soluții pot apărea astfel.

Scrie o scrisoare atunci când nu reușești să verbalizezi tot ce ți-ai dori. A scrie cu mâna ta este mai personal și arată că îți pasă, e mai cald și-l poate face pe celălalt să realizeze că te străduiești. Este bine să folosești mai des “eu” și mai rar ”tu” astfel încât exprimi propria perspectivă  fără să dai vina sau să vorbești în locul celuilalt. Explică cum te afectează problema și cum ți-ar plăcea să fie rezolvată și de ce.

Când problemele te copleșesc și nu găsești modalități de a le face față poți apela la ajutorul unui profesionist care să te ajute să găsești noi modalități de a face față provocărilor. Un specialist (psiholog, terapeut de famile) poate fi de ajutor prin privirea obiectivă asupra problemei și poate să vă facă să gândiți dintr-o altă perspectivă  pe care nu ață văzut-o pentru că erați prea aproape de problemă.

×