Organigrama
Un instrument folosit inclusiv de specialiștii în HR este organigrama. Avantajul în a folosi o organigramă este că toate atribuțiile sunt clare și managerul va ști cine și cu ce se ocupă. În plus, ierarhizarea va ușura delegarea atribuțiilor, pentru că va fi clar cine și ce face.
Studii recente arată chiar că micromanagementul este în realitate dăunător, astfel că o bună cunoaștere a liderilor echipelor, spre exemplu, poate conduce la o comunicare mai eficientă și la obținerea de rezultate într-un mod proactiv. O bună cunoaștere a detaliilor din partea managerului conduce automat la un plus de motivație în rândul angajaților, care conștientizează că munca lor este de importanță majoră.
Analiza SWOT
Studiată încă din școală, analiza SWOT, realizată temeinic, are rolul de a oferi o privire extrem de clară asupra firmei ca întreg, din mai multe puncte de vedere. Atunci când vorbim de puncte tari (strengths), fără îndoială că putem lua în calcul ce anume face firma diferită față de concurența directă. Punctele slabe (weaknesses) trebuie să fie legate tot de aspecte interne și tratate cu seriozitate și onestitate, pentru a putea fi eventual corectate. Oportunitățile și amenințările (opportunities, threats) sunt legate de factori externi firmei, precum facilități fiscale noi sau lipsa de predictibilitate în mediul legislativ.
Se recomandă ca managerii să realizeze această analiză în cunoștință de cauză și împreună cu lideri de echipă care își cunosc perfect departamentul.
Fișa postului
Pe cât de simplă, pe atât de concretă, fișa postului conține exact atribuțiile angajatului. În primul rând, managerul trebuie să își cunoască perfect propria sa fișă de post, pentru a nu interfera cu atribuțiile altora. Așa cum și organigrama formează o bună imagine de ansamblu asupra posturilor ocupate și a leadershipului, fișa de post aduce completări suplimentare.
Aceasta este de folos pentru a stabili și delega atribuții mult mai eficient, ținând cont de competențele fiecărui angajat. Sesizarea oportunităților se poate face tot din fișa postului, deoarece se pot identifica angajați cu mai mult potențial, potriviți pentru o promovare, de exemplu.
Balanța contabilă
Câteva cunoștințe de bază din domeniul contabil, care să ajute la descifrarea unei astfel de balanțe, pot conta extrem de mult când vine vorba de analize exacte pe date. Posibile reduceri de costuri sau investiții care s-au amortizat perfect, toate pot reprezenta indicii despre cele mai bune practici de viitor. O planificare corectă ia în considerare și anumite date contabile din trecut pentru a nu transforma o investiție într-o pierdere.
Insights din social media
În business, orice modificare trebuie luată drept oportunitate și studiată pentru a vedea dacă poate fi folosită în avantajul companiei. Exact așa este și când vine vorba de social media. Comunicarea cu publicul și terții prin intermediul rețelelor de socializare aduce în prezent, pe lângă vizibilitate, chiar vânzări directe, deci, o foarte bună rată de conversie. Platformele de socializare se transformă mereu, iar investiția în reclame trebuie făcută corespunzător și direcționată către publicul-țintă. O astfel de reclamă pe rețelele de socializare poate să atragă noi clienți, parteneri sau chiar să surprindă plăcut opinia publică.
Așadar, cu ajutorul unui număr limitat de analize și documente, un manager poate fi la curent cu tot ceea ce se întâmplă în firmă și, în același timp, poate realiza previziuni de succes. Deciziile administrative trebuie să fie mereu bazate pe date concrete, care ajută la un grad mai mare de predictibilitate. Având grijă de mediul intern și de imaginea exterioară, rezultatele potrivite nu vor întârzia să apară.
Sursa foto: Shutterstock