Românii pot accesa, începând de joi, "Monitorul preţurilor", platforma care oferă posibilitatea cumpărătorilor să compare tarifele la produse alimentare de bază comercializate de către retaileri. Aplicaţia este disponibilă la adresa www.monitorulpreturilor.info şi este destinată într-o primă fază doar consumatorilor din Bucureşti şi judeţul Ilfov, iar ulterior ea va fi lansată şi pentru magazinele din ţară.
Lista de produse este una reprezentativă pentru coşul săptămânal de consum şi a fost stabilită împreună cu compania AC Nielsen România, pe baza expertizei acesteia în studierea pieţei. Datele privind produsele şi preţurile sunt transmise electronic de retailerii participanţi implicaţi în proiect, respectiv: Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi.
128 de produse urmărite
Consiliul Concurenței, care va administra platforma, susține că efectul introducerii acestei platforme se va traduce într-o creștere a concurenței între retaileri și, implicit, într-o scădere a prețurilor. "Lansăm astăzi un sistem de monitorizare a preţurilor la alimente, o variantă-pilot care cuprinde 128 de produse, împărţite în 64 de categorii de produse, câte două produse pe categorie. Instrumentul e gândit să ajute consumatorii să afle preţul corect al coşului de consum la produse de bază”, a subliniat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Brandul propriu, cel mai ieftin
Totuşi, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), Dragoş Frumosu, susţine că reţelele de magazine care au acceptat să intre pe această platformă informaţională nu sunt neapărat şi cele care îi interesează cel mai mult pe români, pentru că ele, cu mici excepţii, vând mai mult produse provenite din import. „Românii au devenit extrem de interesaţi în ultimii ani de produsele româneşti, dar acestea nu prea se găsesc pe rafturile marilor lanţuri de retail. Cele mai ieftine promovate de acestea sunt produsele sub brand propriu, dar ele nu sunt şi cele mai bune calitativ. Aici deschidem deja o altă discuţie vizavi de educaţia consumatorului român”, spune Dragoş Frumosu.
Monitorul preţurilor produselor alimentare ar putea fi urmat de alte iniţiative similare. la nivelul benzinăriilor şi în domeniul serviciilor financiar-bancare.
„Este una dintre cele mai importante iniţiative ale Consiliului Concurenţei şi Protecţiei Consumatorilor. Să vedem şi cum funcţionează platforma, având în vedere experienţa noastră cu platformele online de la APIA, AFIR sau cu cardul de sănătate”, Dragoş Frumosu, preşedintele FSIA