Declaraţia trebuie depusă de către firmele care vor să obţină codul de TVA sau de către firmele deja înregistrate, dar care în ultimii doi ani şi-au modificat acţionariatul, administratorii sau sediul social. În cazul firmelor care deja funcţionează, multe dintre informaţiile cerute acum se află deja în posesia ANAF, astfel că evaluarea comportamentului fiscal în vederea înregistrării ca plătitor de TVA se poate face foarte uşor. Pe de altă parte, criteriile după care ANAF decide că o firmă poate sau nu să obţină acest drept nu sunt publice, ele nefiind cunoscute nici măcar de firmele solicitante. Multe dintre cele 20 de întrebări ţin mai degrabă de viaţa personală a administratorilor sau intră în sfera de activitate a sectoristului de pe vremuri.
Ca la secţia de Poliţie
În trecut, sectoristul te veri-fica și cu ajutorul vecinilor. Venea, şi discret se interesa pe la aceştia ce fel de om eşti. Bei, faci scandal în bloc, îţi neglijezi familia sau ai datorii la întreţinere, erau principalele aspecte vizate. Vremurile s-au schimbat, dar unii nu pot renunţa la obiceiurile din trecut. Aşa se face că la poziţia 10 din declaraţie li se cere acționarilor să indice „datele de contact a trei persoane din România care, la solicitarea organului fiscal, pot da relaţii despre administratorul/ administratorii persoanei impozabile”. Relaţii despre orientarea sexuală, dacă merge la biserică sau nu, ori dacă îşi cheltuieşte banii cu amantele? Te poţi gândi la orice pentru că nu se specifică nimic despre aria de interes a acestor relaţii. Iar dacă una din cele trei persoane are chef să-ţi joace o farsă, devii o pradă sigură pentru Fisc.
Ce ai făcut în ultimele 12 luni?
Ce relevanţă au pentru Fisc studiile patronilor? Sunt nenumărate exemple, în lumea largă, de oameni ajunşi milionari sau miliardari pentru că au avut o ideea genială fără a termina nicio facultate. După revoluţie, întrebarea „Ce ai făcut în ultimii cinci ani”, a făcut carieră. Acum, inspectorii fiscali vor să ştie ce profesii au aceştia şi cu ce s-au ocupat în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune prezenta declaraţie. Sună mai degrabă a lucruri caz, un inspector fiscal. La poziţia nr. 15 din declaraţie li se cere asociaţilor şi administratorilor să declare veniturile brute realizate ca persoane fizice în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune prezenta declaraţia. Fiscul are deja acces la aceste informaţii, dar ce contează? Dacă le poate complica viaţa antreprenorilor, de ce să nu o facă? Doar tocmai s-a transformat în poliţie fiscală.