Problema podurilor și a podețelor care stau să cadă a fost amintită, de mai multe ori, de specialiști, dar aproape ignorată de autorități și de companiile care le au în administrare. Doar anul acesta au fost deja trei accidente care ar trebui să ridice semne de întrebare și să schimbe lucrurile, toate având legătură cu trenurile. O pasarelă s-a prăbușit peste calea ferată, la Ploiești, în februarie, un tren de marfă a deraiat, lângă Constanța, în martie, după ce un podeț s-a rupt, iar ieri a mai căzut un pod, sub greutatea unui tren de marfă, în apropiere de Craiova.
Prima oară când s-a discutat problema liniilor de cale ferată administrate de companii private a fost în februarie, anul acesta, când o pasarelă veche de 50 de ani s-a prăbușit, la intrarea în Ploiești, cu doar câteva minute după ce a trecut prin acea zonă un tren de călători. Pasarela nu este administrată de CFR Infrastructură, așa cum nici o parte dintre poduri și podețe nu sunt în grija companiei de căi ferate a statului. Ieri, un pod despre care se știa că are probleme s-a rupt, sub greutatea unui tren de marfă al companiei GFR, fiind al doilea incident de acest fel din acest an în care este implicată compania. În localitatea Cârcea, foarte aproape de Craiova, șase vagoane ale trenului au căzut într-o râpă, după ce podul s-a rupt. Din fericire, și de această dată au fost doar pagube materiale, nefiind victime, însă această situație pare a deveni obișnuință.
Construcții expirate de zeci de ani
Problema construcțiilor care au ieșit din perioada de valabilitate, din punct de vedere tehnic, este gravă, spun specialiștii în Construcții, nu doar în privința pasarelelor și a podurilor care sunt traversate de căile ferate. „Probabil sunt zeci de mii de poduri și podețe cu probleme, în toată țara. Unele sunt deja verificate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și vor intra în procedură urgentă pentru reabilitare, dar altele sunt județene sau comunale și ar trebui să fie verificate de cei care le administrează. În acest moment, sunt verificate șapte-opt poduri săptămânal și se caută soluții pentru repararea lor. Probabil, va dura câteva luni verificarea. Apoi se deschid licitațiile și lucrările depind de contestații. Avem nevoie de sume foarte mari, probabil de ordinul sutelor de milioane de euro, pentru a face reparații în toată țara”, a declarat, pentru Jurnalul, Nicolae Boțu, profesor universitar la Facultatea de Construcții din Iași. Specialistul mai atrage atenția și asupra pericolului reprezentat de podurile și podețele care au fost afectate de inundații, acestea fiind cele mai expuse degradării. Perioada de viață a unui pod este de circa 50 de ani, iar în acest moment, toate construcțiile făcute înainte de 1990 reprezintă un pericol, pentru că nu s-au mai făcut reparații, în ultimii aproape 30 de ani.
Nimeni nu știe cine e responsabil
După primul incident din acest an, s-a pus problema nevoii de intervenție din partea Inspectoratului de Stat în Construcții, pentru verificarea tuturor pasarelelor, podurilor și podețelor care pot afecta calea ferată și, implicit, circulația trenurilor. CFR SA a arătat, în luna februarie, că există un contract semnat între compania statului și compania privată care administrează alimentarea cu apă și termoficarea orașului Ploiești, prin care toate atribuțiile pentru verificare și reparații îi revin companiei private. Cel de-al doilea incident s-a produs, în luna martie, când un tren de marfă al companiei GFR a deraiat, în apropiere de Constanța, pe secția Palas - Cap Midia, linie de cale ferată pe care circulă doar trenurile de marfă ale companiei private. Incidentul s-a produs după ce s-a rupt un podeț peste care trecea trenul, iar în acel caz, infrastructura ar fi trebuit să fie întreținută de operatorul privat. În cazul podului căzut ieri, situația este alta, deoarece infrastructura este administrată de stat, la nivel județean. Cătălin Cotoc, prim-adjunct din cadrul ISU Dolj, a declarat, după incident, că podul era în reparație deja, iar greșeala ar putea fi a mecanicului de locomotivă.