Numărul înșelătoriilor online și prin telefon a crescut semnificativ în ultimii ani. Hackerii și escrocii și-au dezvoltat metodele astfel că tot mai multe persoane devin victime în fiecare an. Experții au oferit mai multe sfaturi despre cum poți depista și evita astfel de înșelătorii.
68,4 milioane de americani (respectiv 26% din populație) au devenit victimele unor astfel de înșelătorii în ultimul an, potrivit Reader’s Digest. Suma totală pierdută a fost estimată la 39.5 miliarde de dolari.
Cum să te ferești de fraudele prin telefon
Unele înșelătorii au loc pe email sau pe rețelele de socializare iar altele prin SMS-uri sau apeluri telefonice.
Înșelătoria cu criptomonede și coduri QR
Poți primi un apel de la o persoană care spune că sună din partea autorităților sau unei companii de încredere. Indiferent de poveste, îți va cere bani sub forma criptomonedelor.
După ce au convins victima să transfere criptomonede, hackerii trimit un cod QR. Imediat cum acesta e scanat de victimă, banii sunt furați.
Experții recomandă să nu trimiți niciodată bani, sub orice formă, unei persoane pe care nu o cunoști sau pe care nu ai cunoscut-o în realitate. Și nici nu trebuie să scanezi un cod QR necunoscut.
„Mă auzi?”
Una dintre înșelătoriile la telefon este cea în care escrocul sună victima și întreabă: „Mă auzi?”.
Eva Velasquez, CEO-ul Identity Theft Resource Center, recomandă să nu răspunzi la această întrebare.
„Prin faptul că te fac să răspunzi „da” la întrebare, chiar la începutul apelului – spre deosebire de mijlocul conversației, unde duplicarea poate fi mult mai evidentă – hackerii îți pot înregistra răspunsul afirmativ,” susține Velasquez.
Ulterior pot folosi această înregistrare pentru a susține că ai fost de acord cu un program care îți poate goli contul bancar.
Chiar dacă apelul pare să vină de la cineva cunoscut, să nu răspunzi pur și simplu „da”. În schimb, poți încerca „te aud foarte bine”, ca să te protejezi.
Apel de la bancă
Dacă ești contactat de o astfel de instituție, teoretic pentru a verifica anumite tranzacții, nu oferi informații personale.
Hackerii pot folosi aceste date pentru a-ți accesa contul real. Poți încheia apelul și suni la bancă folosind numărul de telefon oficial al acelei instituții. Așa te asiguri că nu ajungi victima unei înșelătorii prin telefon.
Un bip
Dacă ți s-a întâmplat să te grăbești să răspunzi la telefon dar ai observat că un număr necunoscut te-a apelat o singură dată (bip), experții recomandă să nu suni înapoi. Ai putea să suni la un număr special, unde costă zeci de lei pe minut, potrivit useit.ro.