Autostrada Piteşti - Sibiu, cerută insistent de francezii de la Dacia-Renault în ultimii ani, şi-a dublat preţul înainte ca muncitorii să apuce să toarne primul metrul de asfalt. Inclusă în Master Planul General de Transport (MPGT), intrat în vigoare în octombrie 2016, autostrada trebuia să fie gata în 2020, costurile fiind de circa 8 miliarde de lei. În 2020, autostrada a ajuns să coste peste 18 miliarde de lei.
Ministerul Finanţelor a pregătit o listă cu 160 de proiecte de investiţii în vederea includerii ei în proiectul de buget pentru anul 2021. Cele mai multe, 130 proiecte cu o valoare actualizată totală de peste 197 miliarde de lei, aparţin Ministerului Transporturilor, iar dintre acestea doar 11 sunt proiecte noi, restul fiind proiecte în derulare, dar cele mai multe ar fi trebuit să fie deja gata, conform MPGT.
12 ani, pierduţi
Dacă în 2016, în MPGT costul autostrăzii Piteşti – Sibiu era estimat la 8,12 miliarde de lei (la un curs mediu în 2016 de 4,4908 lei pentru un euro), conform noii liste de proiecte a guvernului, valoarea sa actualizată a ajuns la 18,59 miliarde de lei. Cu o lungime de 122 de kilometri, după ultima variantă, primele discuţii despre construirea acestei şosele de mare viteză au apărut după aderarea României la UE, iar în 2008 se făcea primul studiu de fezabilitate care indica un cost estimat de 3,2 miliarde de euro. Prea mult, au zis autorităţile de la acea vreme, drept pentru care au îngropat proiectul, pasându-l pentru exerciţiul financiar al Comisiei Europene din 2014-2020. În 2012, fosta Companie Naţională de Autostrăzi lansa o licitaţie pentru actualizarea studiului de fezabilitate, dar care era rapid anulată, tot în 2012. Aşa s-au mai pierdut doi ani, o nouă licitaţie fiind lansată abia în 2014.
Stadiul actual al lucrărilor
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va lansa în cursul lunii august licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii 3, Cornetu – Tigveni din autostradă. Cu o valoare estimată de 4,78 miliarde de lei, secțiunea va avea o lungime de 37,4 kilometri. Alături de secțiunea 2, acest lot este unul dintre cele mai dificile din autostrada care va uni Muntenia de Ardeal, pentru că el va traversa zona de munte. Autostrada Sibiu – Piteşti este împărţită în cinci loturi, Sibiu - Boiţa, Boiţa - Cornetu, Cornetu - Tigveni, Tigveni - Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş - Piteşti, va avea opt noduri rutiere şi nouă tuneluri. Pe secţiunea 1, Sibiu - Boița, constructorul Porr a deschis abia în primăvară şantierul, pe secţiunea 5, Curtea de Argeş – Piteşti, adjudecată de italienii de la Astaldi, lucrările sunt în faza de proiectare, iar pentru secţiunea 4, Curtea de Argeș - Tigveni, încă nu s-a desemnat constructorul, deşi licitaţia a fost organizată. Pentru Secțiunea 2, Boița – Cornetu, în lungime de 31,33 km sunt în curs investigații geotehnice suplimentare.
Şi Craiova - Piteşti s-a scumpit
Drumul expres Craiova - Piteşti, cunoscut şi ca Autostrada Ford, apare în noua listă a guvernului la un cost actualizat de 4,972 miliarde de lei. În urmă cu patru ani, în Master Plan, acest drum figura ca autostradă şi avea un preţ estimat de 4 miliarde de lei. Pe acest şantier, tronsoanele 1 şi 2 sunt deja în execuție, iar pentru tronsoanele 3 şi 4 au fost desemnaţi la sfârşitul lunii iulie constructorii. Conform Master Planului, finalizarea construcţiei acestei şosele cu o lungime de 121 kilometri era prevăzută pentru anul 2020.