Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are în acest moment proiecte aflate în faza de licitaţie a căror valoare estimată se ridică la peste 1,6 miliarde de lei, dar şi proiecte restante a căror valoare sare de 4,4 miliarde lei. Deşi în dreptul guvernării tehnocrate abia dacă vor figura circa 17 km. de autostradă realizată, ea însă stă foarte bine la capitolul achiziţii pe final de mandat.
Pe final de an toată lumea este pusă pe treabă la CNAIR şi doar în această lunmă au fost scoase la licitaţie cinci proiect. Astfel, la mijlocul lui decembrie, CNAIR a publicat pe SEAP noi licitaţii pentru studiile şi proiectarea drumulului de mare viteză - autostradă sau drum expres - pe ruta Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani. Cele patru contracte licitate au o valoarea maximă estimată de 29 milioane de euro şi o durată de 24 de luni. Tot luna aceasta a fost lansată şi licitaţia pentru noul studiu de fezabilitate al autostrăzii Craiova-Piteşti care are o lungime de 121 de kilometri. CNAIR promite că cei 17 kilometri de autostradă din lotul 2 Lugoj-Deva vor fi daţi în folosinţă la sfârşitul anului, dar punea o condiţie. Să primească acordul de mediu revizuit. În total, CNAIR are în derulare doar şapte licitaţii pentru achiyiţionarea de studii de fezabilitate şi prefezabilitate cu o valoare estimată de 170 de milioane de lei, şi patru proiecte pentru proiectarea şi execuţia de autostrăzii cu o valoare de 650 de milioane de euro. Restul licitaţiilor vizează drumurile naţionale şi variantele de ocolire
În urmă cu câţiva ani premierul de atunci, Victor Ponta, anunţa că dacă guvernul său nu va finaliza autostrada Comarnic-Braşov nu va mai candida pentru un nou mandat de parlamentar. Spusele sale erau întărite de ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova, care declara că se va muta cu cortul la Comarnic şi tot va finaliza această autostradă. Construcţia ei nu a început nici la această oră.
Proiecte vechi, promisiuni noi
Potrivit programului de guvernare al PSD, vor fi construite cinci autostrăzi şi un drum expres: Coridor IV: Constanţa-Nădlac (Lugoj-Deva;Sibiu-Pitești; Inel 0 București), Autostrada Moldovei: Bucureşti-Iaşi, Autostrada Transilvaniei: Ploieşti-Braşov-Târgu Mureş-Gilău-Borş, Autostrada Piteşti-Craiova, Drum expres: Bucureşti- Craiova-Timişoara, cu extensie la Calafat şi Autostrada Târgu Mureş-Iaşi. Dacă pentru autostrada Bucureşti-Iaşi încă nu există o evaluare a costurilor, celelate proiecte însumează o valoare de 13,9 miliarde de euro. De departe cel mai ambiţios proiect, evaluat la cinci miliarde de euro, este cel care vizează autostrada Ploieşti-Braşov-Târgu Mureş-Gilău-Borş.
În general, programul PSD referitor la infrastructura rutieră urmăreşte Master Planul General de Transport.
Istoria nu ţine cu Dragnea
Pariul PSD cu infrastructura rutieră nu este nouă, de fapt. Ea a figurat şi în oferta USL la alegerile parlamentare din 2012, dar a rămas o simplă promisiune. Autostrada Bucureşti-Ploieşti-Braşov, care include şi tronsonul Brașov-Predeal-Comarnic), a figurat şi în oferta din 2012, nu are nici acum desemnaţi constructorii după ce au eşuat mai multe licitaţii. Finalizarea celebrei Autostradăzi Transilvania, începută tot sub mandatul unui guvern PSD, a fost asumată în 2012 de Guvernul Ponta, iar acum a fost preluată de Liviu Dragnea. Nici construcţia autostrăzii Târgu Mureș – Iași nu a avut o soartă mai bună. Aici lucrările nici măcar nu au demarat şi în cel mai fericit caz vor începe abia în 2020. Proiectul s-a blocat încă din faza studiilor de fezabilitate, iar pe segmentul Târgu Mureș-Ditrău unde se reuşise atribuirea, contractul a fost suspendat.
Principalele investiţii în infrastructură propuse de PSD
-Coridorul IV Constanţa-Nădlac: 3,4 mld. euro;
(Lugoj-Deva; Sibiu-Piteşti: Inel 0-Bucuresti)
-Autostrada Moldovei: în curs de evaluare:
(Bucureşti-Iaşi)
-Autostrada Transilvaniei:5 mld. euro
(Ploieşti-Braşov-Tg. Mureş; Gilău-Borş)
-Autostrada Piteşti-Craiova: 0,8 mld. euro;
-Drum Expres Bucureşti-Craiova-Timişoara: 1,8 mld. euro;
Pentru întârzierea lucrărilor, actualul ministru al Transporturilor dă vina pe Guvernul Ponta care a lăsat o moştenire grea: proiecte fără avize de mediu, cu studii de fezabilitate expirate etc