Reuters, citând cotidianul Suddeutsche Zeitung, scrie că totul a pornit de la faptul că inginerii de la divizia de motoare nu au avut curajul să raporteze că nu au fost în stare să găsească o soluţie tehnică pentru un diesel curat aşa cum era acceptat pe piaţa din SUA.
Pentru că cei din conducerea VW nu acceptau să li se spună nu, grupul responsabil pentru motoare a implementat softul modificat pentru dieseluri. De soluţia mincinoasă ar fi aflat şi un director regional în 2011, dar nici acesta nu a raportat mai sus, din aceeaşi cauză, să nu supere conducerea companiei. Varianta susţintă oficial de VW cum că doar un grup restrâns ar fi ştiut de softul măsluit este astfel o nouă minciună.
Softul măsluit a înşelat direct 11 milioane de clienţi, fără a mai pune la socoteală sutele de milioane de oameni care sunt afectaţi de poluarea excesivă. Cu toate acestea, VW nu i-a în calcul să acorde cumpărătorilor din UE nici măcar compensaţia de 1.000 de dolari pe care sunt grupul este dispus să o plătească fiecărui client din SUA. O astfel de măsură ar costa VW circa 8,5 miliarde de dolari.
Anchetele declanşate după scandalul VW afectează şi alte mărci. După ce Renault a suferit o cădere la bursă de 20% în urma unor descinderi ale anchetatorilor la sediile firmei, este rândul altor producători să răspundă în faţa suspiciunilor privind modificarea noxelor.
Mercedes şi Opel vor intra şi ele sub incidenţa unor anchetate de autorităţile franceze cu privire la depăşirea normelor de emisii în urma rezultatelor privind emisia de noxe efectuate recent.