Câțiva lideri sindicali foarte vocali și determinați, considera trecerea contributiilor de la angajator la angajat o manevră pentru a micșora salariile. Reprezentantii ai patronatelor nu se arată alarmați de schimbări. Instituții de audit alimentează ,,frontal” sindicatele cu cifre contradictorii. Intrăm și noi în ,,joc” cu o serie de date si aprecieri primate din mediul de afaceri. L-am rugat pe Ion Antonescu, patronul companiei de turism Marshal, să ne ofere propriile calcule privind ,,rocada contribuțiilor”.
CALCULUL SALARIULUI IN PREZENT
TABEL 1
Salariul |
Contributii angajat |
Contributii societate |
Rest |
Total |
||||||||
brut |
CAS |
CASS |
Somaj |
Impozit |
CAS |
CASS |
Somaj |
Fd |
FNUASS |
Fd |
de plata |
contrib, |
|
10.50% |
5.50% |
0.50% |
16% |
15.80% |
5.20% |
0.50 |
0.20% |
0.85% |
garant |
|
salariu |
2,841 |
298 |
156 |
14 |
372 |
449 |
148 |
14 |
6 |
24 |
7 |
2,000 |
3,489 |
3,564 |
374 |
196 |
18 |
476 |
563 |
185 |
18 |
7 |
30 |
9 |
2,500 |
4,377 |
4,276 |
449 |
235 |
21 |
570 |
676 |
222 |
21 |
9 |
36 |
11 |
3,000 |
5,251 |
4,991 |
524 |
275 |
25 |
667 |
789 |
260 |
25 |
10 |
42 |
12 |
3,500 |
6,129 |
5,705 |
599 |
314 |
29 |
764 |
901 |
297 |
29 |
11 |
48 |
14 |
4,000 |
7,006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CALCULUL SALARIULUI DUPA MUTAREA CAS SI CASS DE LA ANGAJATOR LA ANGAJAT
TABEL 2
Salariul |
Contributii angajat |
Contributii societate |
Rest |
Total |
||||||||
brut |
CAS |
CASS |
Somaj |
Impozit |
CAS |
CASS |
Somaj |
Fd |
FNUASS |
Fd |
de plata |
contrib, |
|
35.00% |
|
0.50% |
10% |
|
|
0.50 |
0.20% |
0.85% |
garant |
|
salariu |
3,446 |
1,206 |
|
17 |
222 |
|
|
17 |
7 |
29 |
9 |
2,000 |
3,508 |
4,307 |
1,507 |
|
22 |
278 |
|
|
22 |
9 |
37 |
11 |
2,500 |
4,385 |
5,168 |
1,809 |
|
26 |
333 |
|
|
26 |
10 |
44 |
13 |
3,000 |
5,261 |
6,030 |
2,111 |
|
30 |
389 |
|
|
30 |
12 |
51 |
15 |
3,500 |
6,139 |
6,890 |
2,412 |
|
34 |
444 |
|
|
34 |
14 |
59 |
17 |
4,000 |
7,014 |
Sumele din tabele sunt corecte numai in cazul in care Ministerul Finantelor reduce cu 4.5% CAS si scade impozitul de la 16% la 10% (vezi tabelul 2 de mai sus)
Toate taxele actuale
CONTRIBUTIE ANGAJAT |
CONTRIBUTIE SOCIETATE |
CAS - 10.5 |
CAS - 15.8 |
CASS - 5.5 |
CASS - 5.20 |
SOMAJ - 0.5 |
SOMAJ - 0.5 |
IMPOZIT - 16 |
FD - 0.2 |
|
FNUASS - 0.85 |
32.5 |
22.5 |
Toate taxele angajat + angajator
32.5% + 22.5% = 55%
Manevra Ministerului Finantelor consta in faptul ca taxele de 55% se aplica la brut nu la net si atunci taxele sunt mai mari adica:
NET TAXE TOTAL SALARIU
2000 1489 3489
(vezi table nr. 1)
1489 lei taxe in realitate reprezinta 1489 : 2000 = 74.5% nu 55%
Daca taxele de 55% s-ar aplica la net atunci cheltuiala cu salariul ar fi de:
Salariu net + taxe 55% ar fi
(2000 x 55%) = 1100 lei
2000 + 1100 = 3100 lei
Or cheltuiala totala la 2000 lei net vezi tabel este de 3489 lei
Practic CAS nu este de:
10.5% angajat + 15.8% angajator = 26.3%
La un salariu net de 2000 lei (vezi table nr. 1)
298 lei + 449 lei = 747 lei
CAS CAS
ANGAJAT ANGAJATOR
Daca am aplica la 2000 lei net CAS de 26.3% = 526 lei
Dar aplicat la brut 26.3% suma este de 747 lei
747 – 526 = 221 lei in plus
Asta inseamna ca 26.3% CAS in realitate este 37.35%
Regula de trei simpla
526 – 26.3%
747 – x
747 x 26.3% : 526 = 37.35%
In concluzie
1. Daca Ministerul Finantelor muta CAS si CASS de la angajator la angajat, angajatorul pierde:
(suma finala din table 1 – suma finala din table 2)
- la 2000 lei net - 3508 – 3489 = 19 lei pierdere
- la 3000 lei net - 5261 – 5251 = 10 lei pierdere
Ca atare, discuția este o furtună într-un pahar cu apă, stimulată în afara cifrelor reale, cu consecințe economice minime.
Totuși DE CE SE SCHIMBĂ SISTEMUL?
Ion Antonescu are următoarea explicație:
,,Până în 1989 salariatul semna ștatul de plată pe care lua salariul net.Contribuțiile erau plătite automat de angajator, printr-un mecanism care nu implica angajatul.Fiscul alimenta conturile CAS,CASS, etc.Neplata contribuțiiilor era considerată fraudă și sancționată aspru de codul penal.
In perioada guvernării Roman SE SCHIMBĂ SISTEMUL ȘI ÎNCEPE UN PROCES DE SLĂBIRE A COLECTĂRII.
Foarte multe societăți, în special cele de stat, au datorii imense la sanatate ,pensii,șomaj, pentru că directorii au dat alte destinații sumelor reținute la sursă sau, pur și simplu nu le-au reținut, din lipsă de resurse financiare, achitând doar salariile nete angajaților.
Adăugăm la acestea considerațiile noastre.
Deși regimul sancționatoriu este în vigoare, sunt circa 200 000 de sesizări ale Fiscului care primesc NUP pentru nevărsarea sumelor reținute la sursă.Angajatul este de multe ori pus în situația să nu poată beneficia de drepturile de pensie sau de asigurarea de sanatate pentru ca patronul, firma nu a vărsat contribuțiile.
Angajatul nu are cum sa reactioneze la această situație. Prin trecerea contribuției la angajat fiecare poate da în judecată pe cel responsabil de neplata contribuției, reținute din venitul propriu, și netransmise de angajator. Nu mai este o faptă care nu poate fi individualizată.
In plus Ministerul Finanțelor colectează sume mai mari, asa cum rezultă și din calculele oferite de Ion Antonescu.
Problema Finanțelor este o comunicare precară, confuză și care pare neconvingătoare.