Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie CFR prinde viteză numai pe numiri politice

CFR prinde viteză numai pe numiri politice

de Gabi Golea    |   

Avem cele mai proaste căi ferate din Europa, întârzierile trenurile ne duc deja înapoi în timp, facem eforturi deosebite să atingem vitezele de acum un secol, datoriile companiilor însumează sute de milioane de euro, dar guvernanţii nu deraiază de la credinţa că doar şefii numiţi politic vor salva CFR de la pieire. Aşa au ajuns fiul vânător al unui senator, un dealer auto şi un angajat al fostului ministru al Transporturilor să conducă doi coloşi precum CFR SA şi CFR Marfă.

CFR SA este condusă de un Consiliu de Administraţie (CA) alcătuit din Niculae Viorel Creţu, Şerban Raicu, Marius Mihuţ Piţigoi, Marian Octavian Şerbănescu şi Niculae Teodorescu. Fost diriginte de şantier înainte de 1989, Niculae Viorel Creţu este din 2001 director în Ministerul Transporturilor, unde a ocupat zeci de posturi în CA-urile companiilor din subordine, în timp ce Şerban Raicu este profesor emerit şi şeful şcolii doctorale în Transporturi.

25.000 de angajaţi are CFR SA, care deţine infrastructura feroviară a României

Marius Mihuţ Piţigoi vine, în schimb, la şefia CFR din postura de dealer auto în holdingul patronat de Ion Ţiriac, fiind asociat cu cel mai bogat român, dar şi cu fostul ministru PSD de Interne Ioan Rus în mai multe firme. Interesant este şi profilul lui Niculae Teodorescu, care lucrează în Secretariatul General al Guvernului încă din 1991, după ce, înainte de 1989, a fost funcţionar în Ministerul Comerţului.   

De la apă, la fier

Surpriza din CA-ul CFR SA este constănţeanul Marian Octavian Şerbănescu, adus în această funcţie de fostul ministru al Transporturilor Felix Stroe. Şerbănescu administrează o companie feroviară vitală având ca unică experienţă profesională statutul de angajat al RAJA SA, regia dobrogeană de apă condusă de Felix Stroe.

„Funcţionarii sunt în slujba cetăţenilor şi nu invers, acesta este un crez la care nu voi renunţa. CFR era considerată, pe vremuri, a doua armată a ţării şi aş vrea să îi readuc faima de odinioară”, ministrul Felix Stroe, în octombrie 2017

Soţia sa, Ana Maria Şerbănescu, este inspector în cadrul Consiliului Judeţean Constanţa, instituţie aflată, de asemenea, în conducerea liderului PSD Felix Stroe. Şerbănescu a fost adus în noiembrie 2017 director de cabinet al şefului său de la RAJA devenit ministru şi a rămas la CFR, chiar dacă Stroe a rămas deja de câteva luni fără mandat. Singurul raţionament posibil în această situaţie ar fi că, până la urmă, atât apa de la RAJA, cât şi fierul de la CFR, sunt elemente primordiale pentru administrarea cărora e necesară aceeaşi dedicaţie.      

Urbanism şi imobiliare. Marfă!

Şi CFR Marfă, alt colos erodat de spectrul falimentului, are o soartă asemănătoare, tot pe filiera lui Felix Stroe. Cei care au noroc, întrucât site-ul companiei este nefuncţional atunci când vine vorba de văzut conducerea sa, pot afla că CFR Marfă este condusă de un CA alcătuit din Ionel Minea, Răzvan Adrian Moga, Ştefăniţă Munteanu, Vlad Andrei Alexandru, Daniel Marian Căprărin, Anişoara Cornilă şi Gheorghe Daniel Saviuc. Ionel Minea a venit la CFR Marfă din funcţia de secretar de stat la Transporturi, obţinută în mandatul fostului premier Mihai Tudose, în timp ce Ştefăniţă Munteanu, care este şi consilier al premierului Viorica Dăncilă, coordonează un mamut precum CFR Marfă prin prisma experienţei dobândite ca inspector asistent în Compartimentul de Urbanism al Primăriei Racoviţeni, din judeţul Buzău.

104 milioane de euro au fost pierderile înregistrate de CFR Marfă SA în ultimii trei ani

La rândul său, Daniel Marian Căprărin este din 2002 în Ministerul Transporturilor şi din 1992 în administraţia publică, deşi a terminat facultatea în 2004. Singura doamnă din CA-ul CFR Marfă, Anişoara Cornilă, lucrează în Ministerul Transporturilor de când a fost adusă aici de USL, prin fostul ministru liberal Daniel Chiţoiu, iar Gheorghe Daniel Saviuc descinde direct din imobiliare şi comerţ, pe filiera de consilier al deputatului PSD de Bacău Petru Gabriel Vlase.

Vânătorul lu’ tata a împuşcat CFR Marfă

Un no name fără nicio experienţă în transporturi este şi Andrei Alexandru Vlad, instalat în CA-ul CFR Marfă tot în scurtul, dar rodnicul mandat al lui Felix Stroe. Originar tot din Constanţa, tânărul este din 2012 expert parlamentar în Senat, unde a adăstat direct de pe băncile facultăţii. În fine, Răzvan Adrian Moga este şi cea mai exotică figură din board-ul companiei de stat feroviare. Răzvan Moga este fiul milionarului Nicolae Moga, senator PSD la al treilea mandat, din aceeaşi Constanţă a fostului ministru Felix Stroe. Tânărul nu are niciun fel de experienţă profesională, singurele sale recomandări, din propriul CV, fiind acelea de vicepreşedinte al Asociaţiei Generale a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi Constanţa, dar şi manager a două mici firme de imobiliare, Ring Star SRL şi Dacos Company SRL. A urmat însă cursurile Colegiului Naţional de Apărare, ale Centrului de Strategii Aplicate şi ale Institutului Diplomatic Român. Ring Star SRL este unul din acţionarii Neptun TV, televiziunea de casă a PSD Constanţa, controlată de tripleta Radu Mazăre- Nicuşor Constantinescu- Sorin Strutinsky. 

Subiecte în articol: cfr numiri politice
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri