Practic, ceilalți participanţii la trafic vor trebui să le acorde prioritate de trecere, atunci când acești doctori trebuie să ajungă la o urgență medicală, cum sunt infarctul și AVC-ul, potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere, zilele trecute, la Senat. O altă propunere legislativă, susținută de parlamentari din mai multe formațiuni politice, vizează reducerea cu un an a vârstei de la care tinerii pot conduce o mașină mică.
Prima propunere legislativă de modificare a art. 32 din Codul Rutier, pentru care cei patru inițiatori au solicitat dezbatere în procedură de urgență, a fost pusă pe masa senatorilor la începutul acestei săptămâni și urmărește ca medicii specialiști intervenționiști să beneficieze de același regim de prioritate ca ambulanțele, care sunt dotate cu girofar cu lumini albastre, în momentul în care trebuie să ajute un pacient cu infarct sau cu accident vascular cerebral.
Timpul este vital, în caz de AVC sau infarct
Inițiatorii amintesc că, potrivit celor mai recente date statistice, țara noastră e fruntașă în UE la mortalitatea prin cele două afecțiuni, iar unul dintre motive este că se acordă asistență medicală specifică în timp util.
„România se situează pe primul loc la nivelul Uniunii Europene în ceea ce priveşte mortalitatea generată de bolile cardiovasculare, cu o rată de 109 decese la 100.000 de locuitori, mai mult de dublul mediei înregistrate în UE (44 decese la 100.000 de locuitori). De asemenea, la nivel naţional, bolile cardiovasculare reprezintă prima cauză de deces, cu 57% din totalul deceselor înregistrate la nivel naţional. La fiecare 30 de minute, un român moare de infarct.
Mai mult decât atât, România se află pe primele locuri în topul ţărilor europene cu cele mai multe noi cazuri de accidente vasculare cerebrale (AVC) şi pe locul al doilea în topul deceselor şi al infirmităţilor cauzate de această afecţiune”, se arată în expunerea de motive.
Atât infarctul miocardic acut, cât şi accidentul vascular cerebral reprezintă urgenţe medicale de cel mai înalt nivel, unde timpul de intervenţie poate să facă diferența dintre viață și moarte.
Lumina albastră, doar în urgențe
Prin urmare, spun autorii proiectului de lege, „se impune ca medicii cardiologi intervenţionişti sau medicii neuroradiologi intervenţionişti să poată să dispună de facilitatea deplasării cu prioritate (lumină albastră) exclusiv atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie pentru tratamentul de urgenţă al infarctului miocardic acut sau al accidentului vascular cerebral”.
Acești medici vor intra pe lista scurtă a celor care au dreptul să pună pe mașină girofar cu lumină albastră, la fel ca autovehiculele aparţinând poliţiei, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Autorităţii Vamale Române, ANAF, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, serviciilor publice Salvamont şi Salvaspeo, vehiculele MApN care însoţesc coloane militare, mașinile unităţilor speciale ale SRI și SPP, ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor și autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenție sau misiuni urgente.
Codul Rutier stipulează ca șoferii să acorde prioritate de trecere când sesizează prezența în trafic a vehiculelor care sunt prevăzute cu semnale speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră.
Modalităţile prin care cardiologii intervenţionişti și neuroradiologii intervenţionişti vor putea beneficia de prioritate în circulaţia pe drumurile publice se vor stabili prin normele de aplicare, se mai precizează în document.
Permisul de conducere ar putea fi obținut de la 17 ani
Cea de-a doua propunere legislativă, pusă săptămâna trecută în dezbatere la Senat de 35 de parlamentari atât ai Puterii, cât și ai Opoziției, vizează modificarea actualelor reglementări pentru a permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru autoturisme din categoriile B și BE încă de la vârsta de 17 ani, cu un an mai devreme decât prevede actualul Cod Rutier.
Totuși, minorii vor putea conduce de la această vârstă doar dacă sunt însoțiți de un adult care are cel puțin 10 ani de experiență în aceeași categorie de permis.
Cu toate că în expunerea de motive a proiectului se menționează că există un nivel scăzut ale siguranței rutiere din România și faptul că o mare parte din accidentele soldate cu victime sunt provocate de șoferi tineri, inițiatorii susțin că reducerea vârstei de la care o persoană poate conduce va duce la reducerea numărului de accidente. De asemenea, parlamentarii amintesc faptul că, la nivelul UE, a fost elaborată o nouă strategie de educație și instruire privind siguranța rutieră, strategie care urmează să fie prezentată Parlamentului European pentru aprobare în cursul acestui an, iar una dintre propuneri este tocmai posibilitatea ca adolescenții să se înscrie la școala de șoferi ca să obțină permisul de conducere de categoria B încă de la vârsta de 17.