România se numără printre țările europene unde comerțul își revine rapid după șocul provocat de pandemie.
La noi, volumul vânzărilor din retail a urcat cu 2,1% în iunie și cu 4,8% în iulie, față de lunile similare ale anului trecut. Între aceleași perioade comparate, Uniunea Europeană a înregistrat creșteri mai modeste, de 1,3% și 0,7%, potrivit datelor Eurostat. Dintre țările membre, cel mai prost stă Bulgaria, cu scăderi de 18,1% și 17,5%.
În cele două luni afectate de criza Covid-19, am avut rezultate mai slabe decât media UE. Vânzările din retailul românesc au coborât cu 19,4% în aprilie și cu 4,2% în mai, față de aceleași luni din 2019. Spațiul comunitar a consemnat diminuări de 17,9% și 2,4%. Bulgaria a avut în aprilie și mai căderi puternice, de 19,9% și 20,4%.
Martie 2020 a fost prima lună de criză pentru comerțul din UE, care a scăzut cu 7% în raport cu aceeași lună a anului trecut. Nu și pentru România, care în a treia lună a acestui an a avut o creștere de 3,3% comparativ cu perioada similară din 2019.
34,5% este cel mai sever declin lunar înregistrat anul acesta de un stat UE, Luxemburg, în aprilie 2020 față de aprilie 2019
România, lidera Europei în iulie
România și Portugalia ocupă primele locuri în UE la evoluția vânzărilor de retail în iulie 2020, comparativ cu luna anterioară, ambele țări raportând o majorare de 3,9%. Pe a treia poziție se situează Malta, cu 3,2%. Spațiul comunitar a suferit o reducere a volumului de 0,8% în iulie față de iunie. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate de Belgia (5,1%), Finlanda (2%) și Estonia (1,5%). Vecina de la sud de Dănăre, Bulgaria, are o creștere firavă, de 0,1%. Comerțul din zona euro a consemnat o diminuare de 1,3%.