Jurnalul.ro Special În Constanța se refac licitațiile pentru transport până câștigă cine trebuie

În Constanța se refac licitațiile pentru transport până câștigă cine trebuie

de Diana Scarlat    |   

Scandalul dintre firmele de transport de persoane din județul Constanța și conducerea Consiliului Județean a început în 2021 și continuă.

CJ a anulat contractele firmelor care operau pe rutele județene și a organizat noi licitații, chiar dacă transportatorii ar fi trebuit să-și păstreze licențele pentru rutele câștigate inițial la licitație, până în 2023. Până acum au fost atribuite prin licitații rutele de transport rutier pentru 7 din cele 8 loturi ale județului, dar un lot a rămas cu licitații anulate la infinit, pentru că... nu a câștigat cine trebuia – spun transportatorii care au contestat licitațiile. Pentru ultimul lot, în acest moment se pune problema atribuirii unor contracte pentru 6 luni, ca apoi să se revină la licitații pentru o perioadă de 7 ani. Transportatorii care au rămas fără contracte, din 2021, au depus plângeri și au declarat că au fost eliminați pentru a se facilita intrarea pe piață a unor apropiați ai conducerii CJ, iar acum ar fi ultima șansă a conducerii încă în funcție să-și sprijine firmele de casă. 

Situația transporturilor pare a nu se putea rezolva prea curând, în județul Constanța, iar investițiile pe care trebuie să le facă firmele de transporturi pentru a participa la licitații sunt enorme, nefiind profitabile pentru contracte pe termen scurt. Un autocar nou costă cât o vilă cu piscină, iar o flotă de 20 de autocare presupune ca transportatorul să investească circa un milion de euro, astfel încât nimeni nu și-ar permite să facă o astfel de achiziție pentru a opera pe rute județene, pe o perioadă de câteva luni.

Din octombrie 2021, transportatorii de persoane din județul Constanța au fost pur și simplu eliminați de pe piață, cu ajutorul legislației modificate sub pretextul alinierii la directivele europene. Dar s-au folosit și câteva proceduri administrative, uneori ilegalități sesizate chiar de transportatori. 

În octombrie 2021 a început scandalul dintre firmele de transport și administrație. Una dintre ilegalitățile constatate atunci când s-au confruntat unele documente a fost că membrii Consiliului Județean au observat că au votat un proiect care era afișat pe site-ul CJ, dar Hotărârea de Consiliu Județean a ieșit pentru alt proiect. De fapt, documentul a fost pur și simplu înlocuit, în sistemul electronic, astfel încât să nu mai existe nicio șansă a operatorilor din acel moment ai rutelor din județ de a mai avea câștig de cauză. 

Unii eliminați, alții favorizați

Firmele eliminate nu au avut pârghii legale pentru a cere măcar o contraexpertiză la proiectul plătit de CJ, constatând că a fost făcut în așa fel încât să scoată de pe piață transportatorii care aveau contracte în acel moment, în timp ce o anumită firmă era favorizată – pe principiul patentat în România, al caietelor de sarcini „cu dedicație”. Transportatorii spuneau că ar fi fost vorba despre firma fratelui consilierului personal al președintelui CJ Constanța din acel moment. 

Situația s-a creat imediat după ce transportatorii rutieri de persoane au fost grav afectați de criza provocată în timpul pandemiei, ei fiind printre puținii care nu au primit sprijin din partea statului. În 2021 abia reușiseră să-și revină, după anul 2020, marcat de restricții drastice. Nu doar în județul Constanța, ci în toată țara, se ajunsese la o oarecare normalitate, după ce transportatorii câștigaseră atribuirile de trasee, având licențe valabile până în 2023.

Directiva UE, transpusă pe dos

Dar a urmat o modificare legislativă care i-a eliminat, lăsând consiliile județene să-i înlocuiască, fără a se mai ține cont de prelungirea licențelor. Parlamentul a votat, în timpul pandemiei, o modificare a legii în baza căreia le-au fost date licențele, dar modificarea făcută în 2020, care ar fi trebuit să fie o aliniere la legislația europeană, prin transpunerea unei directive UE, a fost „adaptată” la nevoile locale, prin interpretarea eronată a textului directivei. Astfel, legea românească a ieșit, practic, pe dos față de ceea ce prevede directiva.

Autocarele, microbuzele și autobuzele care fac transportul între localități, în fiecare județ din România, sunt ale unor operatori privați care au câștigat respectivele trasee la licitație, conform legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care aveau, în 2021, licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată, în 2020, astfel încât să se introducă directiva europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive.

Mai exact, Regulamentul CE 1370 din 2007, care s-a transpus în legislația românească prin modificarea OUG 51, nu se referă la traseele comerciale (care au profit), ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. Directiva europeană s-a interpretat „pe dos”: în loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, s-a modificat legea în așa fel încât să-i elimine pe cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operau în 2021, urmând să aibă licența încă doi ani. Și s-au lansat licitații.

Licitațiile s-au anulat de fiecare dată

Astăzi, județul Constanța este în situația în care licitația pentru atribuirea contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport de persoane Lot 3/Grupa 03 a fost anulată pentru a treia oară (pe 22 august 2024). În total, în județ sunt 57 de trasee structurate pe 8 grupe (loturi), iar în urma licitațiilor, în 2022 au fost atribuite 7 loturi din cele 8 (51 de trasee din totalul de 57) pentru 7 ani.

A rămas neatribuit Lotul 3 (grupa 03 de trasee), în urma contestațiilor care au anulat licitațiile.

CJ Constanța a demarat și o procedură negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare al cărei termen limită pentru depunerea ofertelor a fost 5 august. Motivul pentru care licitația pentru acest lot a fost anulată a treia oară este că toate ofertele, cererile de participare sau proiectele au fost retrase sau au fost considerate inadmisibile. Valoarea estimată a achiziției era de 84.759.505,81 lei fără TVA, respectiv 16.961.901 euro fără TVA. 

Obiectul contractului scos la licitație pe SEAP este delegarea sarcinilor și responsabilităților către operator cu privire la prestarea propriu-zisă a serviciului public de transport public județean de persoane prin curse regulate pe raza administrativ-teritorială a Județului Constanța pe grupa 03 de trasee (6 trasee: Traseu 012 Constanța-Murfatlar-Poarta Albă; Traseu 013 Constanța-Cobadin-Fântâna Mare; Traseu 014 Constanța-Deleni-Dunăreni; Traseu 015 Constanța-Adamclisi-Viile; Traseu 016 Constanța-Dobromir-Oltina; Traseu 017 Constanța-Adamclisi-Ostrov Vamă).

Pentru această procedură, președintele CJC Mihai Lupu ar fi modificat Dispoziția nr.529/31.07.2024 privind constituirea comisiei de evaluare pentru atribuirea „Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport persoane prin curse regulate în aria teritorială de competență a județului Constanța-LOT3: Grupa 03”.

În cadrul acestei proceduri au fost depuse mai multe oferte care se află în atenția comisiei de evaluare, dar contractul pe care l-ar putea atribui CJ Constanța s-ar putea derula doar pe 6 luni.

În această perioadă ar trebui să se reia procedura de licitație pe SEAP, pentru atribuirea contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport de persoane în aria teritorială de competență a județului Constanța pentru Lotul 3/Grupa 03. De această dată, transportatorii spun că este avantajată firma deținută de apropiați ai directorului Registrului Auto Român, filiala Constanța.

Urmează a doua lovitură: liberalizarea pieței

Firmele de transport vor mai fi lovite, în curând, și de liberalizarea pieței. Mulți dintre cei care operează acum pe rute foarte puțin profitabile, din toată țara, spun că prin modificarea legislativă care urmează să intre în vigoare, după ce va veni răspunsul de la CCR, se va crea haos în toată țara, iar falimentul lor și al celor care vor putea intra simultan pe aceleași rute ar urma să ducă la eliminarea transportului rutier de persoane. După liberalizare, singurele firme „puse la adăpost” vor fi cele de pe rutele județene, care pot primi și subvenții de la CJ. Astfel s-ar explica lupta CJ Constanța, din ultimii ani, pentru atribuirea rutelor și anularea licitațiilor, dacă nu a câștigat cine trebuia.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: constanta licitaţii transport
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri