Una dintre armele de subminare a concurenței pe piețe e legislația așa-numitului „drept de proprietate intelectuală”: copyright, patente, brevete, licențe, francize. Care permite companiilor consacrate să trăiască ani în șir de pe urma unei inovații sau a unui produs de succes, vânzând nimic. Dacă legile nu le-ar proteja, mărcile și brandurile nu s-ar putea nici cumpăra, nici vinde. Dreptul de copiere/preluare/imitare ar fi neîngrădit, iar publicul, consumatorii, ar decide liber dacă preferă originalul sau copia.
E ceea ce a descoperit târziu George Lucas, creatorul seriei Star Wars, după ce, în 2012, Disney a cumpărat Lucasfilm pentru 4 miliarde de dolari. „Ce am încercat să fac a fost să-mi păstrez independența, pentru a face filmele pe care îmi doream să le fac. Dar, în același timp, am încercat într-un fel să mă lupt cu sistemul corporatist, care mi-a displăcut, și, de asemenea, găsesc supărător faptul că corporațiile conduc industria cinematografică. Dar, până la urmă, în mod ironic, se pare că eu însumi mă aflu în fruntea unei corporații”, spunea Lucas. Iar în alt loc: „Filmele Star Wars erau copiii mei. Le-am creat, le-am iubit, am o relație apropiată cu ele. Și le-am vândut negustorilor de sclavi”.
Zău, Lucas, zău? Le-ai vândut pentru că ai avut ce, şi ai avut ce fiindcă există dreptul de proprietate intelectuală. Altfel, nu vindeai decât difuzarea filmelor în cinematografe. Și nu obțineai 4 miliarde.