Multe dintre aceste controale sunt acoperite prin existența unor certificări ISO credibile în diverse discipline (managementul calității, management de mediu, protecția muncii, securitatea informației sau managementul energiei).
Certificările ISO atestă că o anumită organizație respectă cerințele unui standard internațional. Aceste certificări ajută o companie să demonstreze că este competentă și de încredere (și știm deja că, în zilele noastre, a fi demn de încredere este una dintre bazele succesului în lumea afacerilor). În plus, existența unei certificări oferă un avantaj competitiv pe piață.
Unele standarde de management (precum ISO 9001) sunt foarte orientate către client solicitând organizației să se concentreze pe înțelegerea și acoperirea nevoilor și așteptărilor acestuia.
Alte standarde sunt concentrate pe angajamentul asumat de a proteja mediul înconjurător (ISO 14001) , de a oferi condiții de muncă sigure (ISO 45001) sau de a proteja datele și informațiile pe care o companie le deține și le procesează (ISO/IEC 27001).
Standardele pot fi văzute precum colecții de bune practici reunite într-un singur document și pe care o organizație le poate utiliza pentru a se îmbunătăți și în același timp pentru a demonstra stakeholderilor (părților interesate) angajamentele sale puse în practică.
În secolul 21, încrederea este ceea ce definește relația pe termen lung dintre o companie și clienții săi. Organizațiile de astăzi nu lucrează neapărat pentru a realiza o vânzare, ci mai degrabă pentru a stabili o relație de calitate și încredere cu clienții lor, relație care să dureze în timp. În acest context, certificatul de conformitate cu un standard internațional este o piesă esențială.
Pentru obținerea unei certificări, o companie trece printr-o verificare a îndeplinirii cerințelor formulate în standarde. Această verificare, denumită audit, are rolul de a da încredere că certificatul obținut este acoperit de fapte.