Una dintre companiile agreate de fosta grupare PDL-istă ce a condus destinele Primăriei Capitalei, în perioada în care Traian Băsescu îşi prelua cel de-al doilea mandat la Cotroceni, a primit, zilele trecute, de la Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, un contract privind consultanţa tehnică a suprafeţelor de rulare. Compania în cauză, deţinută oficial de o altă societate din SUA şi administrată de românul naturalizat Michael Stanciu, va încasa, cu acest prilej, aproape 400.000 de lei.
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a achiziţionat, la sfârşitul săptămânii trecute, servicii de consultanţă privind determinarea şi reactualizarea capacităţii portante a suprafeţelor de mişcare. Pentru aceasta, autoritatea contractantă nu a organizat nicio licitaţie, preferând prcedura simplificată a cererii de ofertă, având criteriul de atribuire preţul cel mai scăzut.
Analizarea căilor de rulare a aeronavelor
Potrivit anunţului de atribuire, contractul a fost încheiat în data de 7 iulie 2016, ofertantul câştigător fiind SC Search Corporation SRL Bucureşti, care a venit cu o ofertă de 395.595,89 lei fără TVA, adică 87.532,83 euro. Banii pentru finanţarea acestui contract sunt asiguraţi din fondurile proprii ale Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.
Nu este pentru prima dată când această firmă operează astfel de servicii pe aeroporturile din Bucureşti. În 14 ianuarie 2009, pe vremea când existau două companii aeroportuare – Compania Naţională Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi Compania Naţională Aeroportul Bucureşti-Băneasa “Aurel Vlaicu”, cele două fuzionând, ulterior, prima a atribuit firmei SC Search Corporation SRL un alt contract, în valoare de 100.000 de euro fără TVA, pentru efectuarea unei expertize tehnice şi elaborarea unei documentaţii de avizare a unor lucrări de intervenii pentru reabilitarea căii de rulare a aeronavelor.
Ce prevede caietul de sarcini
Search Corporation SR este o societate care a luat fiinţă în 2009, având ca asociat unic compania Search AVG Inc, cu sediul în Oklahoma, SUA. Firma a fost administrată de către o altă companie americană, Search AVG International Inc, cu sediul în Werlmingtin Country New Castle, al cărei reprezentant este Michael Stanciu. Potrivit unor surse, compania Search Corporation ar fi furnizat inclusiv betonul pentru autostrada nefinalizată niciodată Bechtel Trasilvania. Search Corporation SRL deţine o cotă de 10% din acţiuni în cadrul firmei Astrada Development SRL, societate care se ocupă cu lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor, în cadrul căreia mai deţin acţiuni Strabag AG, cu sediul în Austria (70%), şi Egis Projects SA, cu sediul în Franţa (20%). Search Corporation mai deţine 92% din acţiuni în cadrul firmei Search Invest SRL, care se ocupă cu lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale. În această companie mai deţine 8% din acţiuni firma Ecoterra SRL Bucureşti.
Revenind la contractul parafat de Search Corporation SRL, săptămâna trecută, potrivit caietului de sarcini care a însoţit anunţul de invitaţie la negociere, pentru a se putea califica la faza următoare a procedurii, ofertanţii interesaţi trebuiau să îndeplinească unele criterii stricte. Mai exact, compania trebuia să prezinte documente din care să rezulte faptul că deţine minimum două echipamente pentru prelevarea de probe pe teren, minimum un echipament pentru măsurători dedistructive şi minimum două laboratoare pentru încercări specifice.
Conform aceluiaşi document, scopul contractului este investigarea vizuală a suprafeţelor de rulare, atât la Aeroportul Internaţional Henri Coandă, cât şi la Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa, pentru identificarea diferenţelor tip aferente fiecărui element de infrastructură şi elaborarea releveului defectelor. Un alt obiectiv este acela al determinării indicelui de degradare pentru îmbrăcăminţile confecţionate din mixturi asfaltice sau din beton, precum şi identificarea şi reprezentarea alcătuirii structurilor rutiere pentru fiecare element de infrastructură în parte.
Contractele dintre Administraţia Străzilor şi Search Corporation, investigate de procurori
În anul 2010, DNA a deschis mai multe dosare de anchetă cu ţintă directă Primăria Generală Bucureşti, mai exact Administraţia Străzilor Bucureşti, condusă la acea dată de Alina Roman, cunoscută şi sub porecla de “Blonda de la Străzi”, omul PDL. Anchetatorii vizau modul în care au fost organizate mai multe licitaţii privind încheierea unor contracte de proiectare şi de consultanţă. Search Corporation SRL a derulat, în acea perioadă, contracte pe bandă rulantă cu Administraţia Străzilor, atribuite fie prin licitaţie, fie prin negociere directă. Una dintre suspiciuni era aceea că reprezentantul Search Corporation SRL în raport cu instituţia Primăriei Capitalei era un inginer pe nume Mircea Popa, care este nimeni altul decât tatăl preşedintelui de atunci al Comisiei de Transporturi din Primăria Municipiului Bucureşti, Ion Grigore Popa.
Numai în 2009, Administraţia Străzilor Bucureşti a încheiat cu SC Search Corporation SRL nu mai puţin de 12 contracte, în valoare totală de 1,3 milioane de euro. Unul dintre acestea a vizat prestarea de servicii de consultanţă pentru realizarea proiectelor de reparaţii a podurilor Ciurel, Soşeaua Virtuţii, Lac IOR, Tei-Toboc sau Timpuri Noi, pentru care a încasat 117.600 de euro.
Interesant este faptul că, deşi la nivelul conducerii Primăriei Capitalei se cunoştea faptul că DNA investiga aceste achiziţii, Administraţia Străzilor a atribuit, în 21 aprilie 2010, aceleiaşi societăţi, un alt contract, în valoare de 350.000 de euro, pentru servicii de consultanţă pentru supravegherea proiectării şi execuţiei lucrărilor de semaforizare a unui număr de 26 de intersecţii din Capitală. Afacerea a fost pusă la cale de Administraţia Străzilor încă din data de 30 decembrie 2009, imediat după alegerile prezidenţiale.
Proiectant de drumuri şi expert pentru reabilitarea blocurilor
O altă companie de stat care a agreat această societate este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Numai valoarea contractelor, în aceeaşi perioadă în care PDL se afla la guvernare, s-a ridicat la 2.125.493,0247 euro cu TVA. În perioada 16 martie 2009 – 15 februarie 2010, compania administrată de Michael Stanciu a fost contractată pentru a furniza CNADNR servicii de proiectare şi reparaţii poduri, pentru proiectare a lucrărilor de modernizare a Centurii Bucureşti, inclusiv pentru actualizarea şi revizuirea studiilor de fezabilitate aferente acestor lucrări, sau pentru proiectarea pasajului denivelat de pe raza localităţii Mălureni.
Pe lângă contractele CNADNR, Search Corporation a derulat afaceri şi cu Primăria Sectorului 1, condusă atunci de Andrei Chiliman. Pentru o sumă totală de 1,2 milioane de euro, compania în cauză s-a ocupat de expertizarea proiectării în cazul lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor din Sectorul 1, fiind singura societate care s-a prezentat în faţa Comisiei de achiziţii pentru încheierea acestor contracte.
Implicaţi şi în haosul semaforizării “inteligente” de la Iaşi
La sfârşitul anului trecut, presa ieşeană dezvăluia faptul că SC Search Corporation a câştigat o licitaţie organizată de Primăria Iaşi, pentru efectuarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic aferent sistemului de management al traficului rutier. Valoarea, 172.357 lei fără TVA. UTI Grup, compania lui Tiberiu Urdăreanu, acuzat că l-a mituit pe edilul Gheorghe Nichita pentru contractul de execuţie a lucrărilor, a acuzat firma Search Corporation ca fiind responsabilă pentru dezastrul situaţiei rutiere din Iaşi, deoarece “nu a proiectat bine acest sistem de management al traficului”. Acelaşi gen de acuze au fost aduse firmei în cauză şi de fostul primar interimar, Mihai Chirică.
Unele dintre contractele derulate în perioada 2009-2010 au fost verificate de procurorii de la DNA. Reprezentantul Search Corporation în raport cu Primăria Capitalei era, la vremea respectivă, tatăl preşedintelui Comisiei de Transporturi din Primăria Generală.