Conform dosarului, Almagià este acuzat de conspirație, înșelăciune și posesie de bunuri furate aparținând Italiei, relatează The New York Times.
Matthew Bogdanos, șeful unității de combatere a traficului de antichități din cadrul biroului procurorului din Manhattan, a obținut mandatul de arestare, iar următorul pas este solicitarea unui aviz internațional de reținere prin Interpol, pentru a iniția procedurile de extrădare.
Mandatul detaliază activitățile ilegale ale lui Almagià, descris ca un dealer elegant care, de-a lungul anilor, a vândut și donat artefacte valoroase către muzee importante, însă autoritățile italiene suspectează de decenii că acesta colabora cu jefuitori de morminte.
Conform anchetatorilor, Almagià ar fi păstrat un jurnal al activităților sale, cunoscut ca „Green Book”, în care erau listate aproape 1.700 de artefacte furate, vândute din apartamentul său din Manhattan.
În 2006, după o percheziție a agenților de securitate națională ai SUA și a poliției italiene, Almagià a părăsit Statele Unite, ascunzând artefacte și documente în depozite și transportând alte obiecte către Napoli.
Ancheta, începută în 2018, a dus la recuperarea a 221 de antichități legate de Almagià, evaluate la aproape 6 milioane de dolari. Printre obiectele recuperate se numără piese din colecțiile Muzeului de Artă din Cleveland, Muzeului J. Paul Getty, Muzeului de Artă Greacă, Romană și Etruscană de la Fordham și Muzeului de Arte Frumoase din Boston.
Ancheta sugerează că activitățile lui Almagià au fost facilitate de sprijinul complice al lui Michael Padgett, fost curator la Muzeul de Artă al Universității Princeton, care ar fi folosit reputația și contactele sale pentru a facilita accesul dealerului la o rețea de clienți și instituții prestigioase. Padgett a negat implicarea, precizând că o acuzație similară a fost respinsă de justiția italiană în 2012.
Într-un interviu din 2021, Almagià a descris eforturile de combatere a traficului de antichități ca fiind o „persecuție” a dealerilor și a sugerat că anumite artefacte, deși furate, ar trebui să rămână în muzee pentru a fi apreciate de vizitatorii americani.
Autoritățile italiene și americane continuă ancheta, urmărind să aducă înapoi în Italia artefactele furate și să clarifice legăturile rețelei de trafic de antichități în cadrul pieței internaționale de artă.
(sursa: Mediafax)