Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Noi creșteri de prețuri la pompă din anul 2025. Noua directivă UE afectează întreaga industrie

Noi creșteri de prețuri la pompă din anul 2025. Noua directivă UE afectează întreaga industrie

de Redacția Jurnalul    |   

Obligațiile UE privind creșterea cantității de biocombustibili folosiți în combustibilul pentru transporturi, va determina creșterea prețului benzinei cu cca 2,5% în anul 2025 și cca 3,8% în anul 2030, în condițiile menținerii constante a prețului petrolului (puțin probabil).

Transportul, un sector vital al economiei, se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește impactul său socioeconomic. Responsabil pentru aproximativ 17% din emisiile globale de dioxid de carbon, acesta este în centrul eforturilor de combatere a schimbărilor climatice. Cu toate acestea, soluțiile durabile rămân încă în stadii incipiente, iar tehnologiile curente pentru biocombustibili nu sunt încă capabile să înlocuiască complet combustibilii fosili.

Industria globală a biocombustibililor a cunoscut o creștere constantă și o adaptare la creșterea continuă. Producția de biocombustibili la nivel mondial a fost de aproximativ 175 de miliarde de litri în 2022. Și există o indicație puternică din partea Consiliului Mondial al Energiei că biocombustibilii vor satisface 30% din cererea de energie a întregii lumi până în 2050. În prezent, Brazilia are cel mai avansat program de biocombustibil din lume, unde aproximativ 40% din consumul de benzină a fost înlocuit cu etanol din trestie de zahăr și din alte surse. 9,1% din energia primară totală mondială în a fost furnizată de biocombustibili și deșeuri. Cu toate acestea, încă folosim foarte puțini biocombustibili, mai ales când o comparăm cu consumul nostru general de energie.

Pe lângă reducerea emisiilor de GES și a poluării aerului, industriile biocombustibililor pot contribui la creșterea securității energetice la scară locală și națională, deoarece nu se bazează pe rezervele locale de petrol fosil. În plus, crearea de noi locuri de muncă și creșterea economică, în special în zonele rurale, ar trebui să aibă un impact pozitiv și asupra mediului social.

Cu toate acestea, pentru a exploata pe deplin toate trăsăturile pozitive ale biocombustibililor, sunt necesare cercetări și investiții suplimentare, deoarece producția de biocombustibili necesită mai multe etape de procesare în comparație cu metodele convenționale de forare în pământ pentru a obține țiței, urmate de rafinare.

Prin urmare, în prezent, biocombustibilii depășesc de obicei costurile de producție a combustibililor fosili. În plus, materiile prime pentru producția de biocombustibili nu se compară cu țițeiul în densitate energetică, necesitând cantități mult mai mari de biomasă pentru aceeași producție de energie în comparație cu sursele fosile. Infrastructura necesară pentru sectorul producției de biocombustibili trebuie, de asemenea, dezvoltată pe scară largă. Un exemplu este energia primară necesară pentru derularea procesului, care ar trebui să fie obținută prin operațiuni durabile. Candidații pentru asta includ energia solară și eoliană, printre altele. Astfel, prin reducerea costului total de producție și creșterea eficienței procesului, biocombustibilii ar putea deveni mai competitivi față de combustibilii fosili. În plus, produsele secundare ale producției de biocombustibili ar trebui să fie utilizate eficient într-o economie circulară, ceea ce ar putea crește eficiența costurilor acestor procese.

Transportul este unul dintre sectoarele cele mai sensibile din punct de vedere socioeconomic pentru utilizarea biocombustibililor lichizi. Contribuie cu aproximativ 17% la emisiile globale de CO2, iar până acum, soluțiile durabile nu sunt pe deplin dezvoltate. Datorită limitărilor lor, tehnologiile actuale pentru biocombustibili nu sunt susceptibile să înlocuiască complet combustibilii fosili în întregime, dar pot oferi noi rute pentru valorificarea fluxului de deșeuri într-o economie circulară și pot contribui în mod semnificativ la minimizarea dependenței noastre de combustibilii fosili pas cu pas.

Comparație între proprietățile fizico-chimice și prețurile medii UE (2022/2023) ale biocarburanților.

 

Biogaz

Bioetanol

Biobutanol

Biodiesel

Gasoline

Putere calorifica (kWh/l)

         7.78*

         5.85

         8.06

         9.07

         9.02

Combustibil inlocuitor echivalent (l)

 

0,65

 

0,91

1

Pretul (euro/l)

107.99**

1.47

1.74

1.63

1.62

Pretul gazelor naturale TTF (euro/kWh)

26

 

 

 

 

Pretul Motorinei (Rafinarie)

 

 

 

0.31

 

Pretul Benzinei (Rafinarie)

 

 

 

 

0.28

*) kWh/ mc

**) euro/kWh

Prețul biocombustibililor este de cca 3 ori mai mare decât al produselor înlocuitoare, ce îi face astăzi neatractivi, dar aceștia reprezintă parte a mixului combustibilior viitori.

Impactul obligatiilor de adăugare a biocombustibililor in combustibilul pentru autorvehicule conform Fit for 55

 

2025

2030

Obligatii adaugare Biocombustibili in combustibilul pt Autorvehicule conform Fit for 55

10%

14%

Cresterea prețului pentru un litru de benzina

2,5%

3,8%

Cresterea prețului pentru un litru de motorina

2,2%

3,1%

 

„O abordare complementară a acestui obiectiv o reprezintă mașinile electrice, care au emisii zero la țeavă de eșapament, deși emisiile de CO2 sunt asociate cu producția mașinii și sursa de electricitate. Esențiale în bateriile vehiculelor electrice sunt metalele precum litiu, cobalt, nichel și mangan. Cererea pentru aceste metale este în creștere, în timp ce, în același timp, deșeurile electronice toxice se acumulează în întreaga lume. Metodele tradiționale de reciclare/extracție necesită temperaturi ridicate și acizi puternici. Acesta este un proces de mare energie care implică substanțe chimice toxice. O alternativă este biolexivarea sau biominarea, care utilizează microbi precum care pot lega și recupera metalele, ocolind nevoia de temperaturi ridicate și substanțe chimice toxice. Această tehnologie în curs de dezvoltare oferă o abordare ecologică a reciclării, dar necesită totuși cercetare și dezvoltare extinsă. În plus, trebuie pusă în aplicare o nouă infrastructură, care să sprijine milioane de mașini electrice în același timp. Până în acest punct, o combinație de combustibili sintetici și biocombustibili în sinergie cu mașinile electrice ar putea fi o soluție optimă pentru anii următori, înlocuind parțial combustibilii fosili, reducând astfel drastic producția de CO2 din transport”, a explicat Dumitru Chisăliță, Președinte Asociația Energia Inteligentă.

Subiecte în articol: pret benzina directiva ue
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri