Cei de la Fanpage au întrebat ChatGPT "Cum ar fi fost lumea astăzi dacă nu s-ar fi inventat Facebook?".
Răspunsul ChatGPT a fost destul de vag și s-a concentrat pe ceea ce inteligența artificială a OpenAI a considerat că ar fi cele mai afectate domenii de "non-invenția" Facebook: comunicarea, relațiile umane și informațiile.
În ceea ce privește primul punct, ChatGPT emite ipoteza unei lumi în care social media ar fi existat în continuare, dar cu o mai mare diversificare a modurilor de comunicare digitală: "Peisajul social media ar fi fost modelat de alte platforme, cu consecințe asupra formei și naturii interacțiunilor online. Alte platforme ar fi putut căpăta mai multă importanță, ceea ce ar fi dus la o diversificare a modurilor de comunicare digitală".
În ceea ce privește cel de-al doilea domeniu identificat de ChatGPT, cel al relațiilor umane, până și cuvântul "prieten" a căpătat noi semnificații de la introducerea rețelei sociale: "Este posibil ca noțiunea de "prieteni" virtuali să fi păstrat o conotație mai personală și mai puțin legată de expunerea publică. Este posibil ca lipsa unei platforme globale de socializare să fi contribuit la menținerea unei dinamici sociale mai locale și mai puțin influențate de presiunile vizibilității online".
Întrebat, mai departe, "Cum ar fi fost relațiile umane fără Facebook?", ChatGPT consideră că "relațiile umane ar fi luat o altă formă, deoarece platforma a jucat un rol central în transformarea dinamicii sociale și relaționale".
ChatGPT a încercat, de asemenea, să prezică aspectele inerente relațiilor umane care, cel mai probabil, ar fi fost diferite fără Facebook.
Acesta a identificat șase aspecte:
Mai multe interacțiuni locale: relațiile ar fi favorizat legăturile fizice cu comunitatea locală, promovând legături mai tangibile.
Mai puțină presiune socială: lipsa unei platforme de comparație constantă ar fi redus presiunea socială și ar fi încurajat relațiile autentice, fără influența imaginilor perfecte prezentate pe rețelele de socializare.
Comunicare mai directă: fără Facebook, s-ar fi acordat mai multă importanță comunicării directe prin apeluri telefonice sau întâlniri față în față, încurajând conversații mai profunde.
O mai mare confidențialitate: absența unei platforme omniprezente ar fi dus la o mai mare protecție a vieții private, cu o selecție a informațiilor personale partajate, reducând riscul de încălcare a confidențialității.
Conectarea prin interese specifice: într-o lume fără Facebook, oamenii ar fi căutat conexiuni online pe platforme specializate, bazate pe interese specifice, încurajând comunități online mai concentrate și mai coezive.
O mai mare participare la activități offline: absența Facebook ar fi încurajat oamenii să caute în mod activ conexiuni și implicare în lumea reală, sporind participarea la viața socială și culturală.
Informațiile ar fi fost, de asemenea, diferite. În primul răspuns al lui ChatGPT, pare să apară o evaluare parțial negativă a rolului Facebook în influențarea informațiilor. Potrivit chatbotului, "Este posibil ca lipsa unei platforme atât de larg adoptate să fi atenuat fenomenele de dezinformare și polarizare. Este posibil ca oamenii să fi căutat informații pe platforme mai specializate, promovând o mai mare diversitate de opinii și o evaluare mai critică a surselor".
(sursa: Mediafax)