Scene teribile s-au petrecut luni seară, la stația de metrou Nicolae Teclu din București. Un bărbat de 30 de ani a fost decapitat de garnitura de tren în faţa căreia s-a aruncat. Acest incident vine la şapte luni după crima de la Dristor 1, când o femeie a împins o tânără în faţa metroului. Autorităţile române apelează la jandarmerie pentru paza și protecția stațiilor de metrou și a trenurilor, precum și a tunelurilor dintre stații, plan care ar trebui să ajute la evitarea unor posibile tragedii. În acelaşi timp, alte ţări din Europa iau măsuri mai radicale, pentru că unele fapte depăşesc limita oricărei imaginaţie.
La Bruxelles a fost schimbată arhitectura multor staţii, după ce în noaptea de anul Nou dintre 2015-2016, niște bețivi au împins un automobil pe scări. Mașina a coborât în trombă fără să provoace victime, dar călătorii au tras o sperietură sănătoasă.
În Franța există panouri de siguranță instalate în mai multe stații ale metroului din Paris, Toulouse, Rennes și Lille. Dar, din păcate, gardurile culisante de-a lungul șinelor reduc cu totul riscurile. De asemenea, linia D a metroului din Lyon este dotată cu senzori cu infraroșu care detectează din timp dacă pe șine există obstacole, putând opri la timp trenurile.
Brigăzi antiteroriste
Mari orașe cum sunt New York, Washington, Paris sau Londra dispun de brigăzi antiteroriste, gata să intervină într-un termen foarte scurt. În Japonia doar 539 de stații de metrou din totalul de 9.500 sunt dotate cu panouri de protecție sau cu bariere, iar în Tokyo 78 din cele 179 de stații de metrou au panouri de protecție. De asemenea, ele sunt instalate în toate stațiile de pe linile 11, 9 și 10 din Barcelona - pe ultimele două circulând garnituri de tren fără conductori. Metroul din Sevillia are un astfel de sistem de protecție încă de când s-a deschis, din anul 2009. În Marea Britanie, toate stațiile metroului din Glasgow vor fi dotate cu panouri de protecție până în anul 2020. În Londra sunt numeroase stații de metrou cu panouri de protecție. În multe cazuri, acestea au fost instalate pentru a reduce curenții puternici din tuneluri.
Astfel de sisteme de siguranță (Platform Screen Doors) există în stațiile de metrou din 25 de țări: Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Elveția, Emiratele Arabe, Finlanda, Franța, Germania, Hong Kong, India, Italia, Japonia, Malaezia, Marea Britanie, Pakistan, Rusia, Singapore, Coreea de Sud, Spania, Statele Unite, Suedia, Taiwan, Thailanda.
Deși costă destul de mult să implementezi un astfel de sistem în stațiile de metrou, panourile de siguranță nu doar că previn suicidul, crima (prin împingere) sau căderile accidentale în fața metroului. După crima ordioasă din luna decembrie a anului trecut, autorităţile anunţau că se vor lua măsuri de securitate sporite, asemenea celor din Franţa sau Statele Unite ale Americii, dar acestea se lasă aşteptate.
Alte beneficii ale panourilor de siguranţă
- Reduc curentul pe care-l resimt călătorii care așteaptă pe peron și care-i poate dezechilibra sau, în unele cazuri, îmbolnăvi
- îmbunătățesc confortul din stațiile de metrou, pentru că, atunci când peronul este izolat de tunel, în stație se păstrează o temperatură mai bună, constantă, și o calitate a aerului mai bună
- previn aglomerarea șinelor cu gunoaie, care se pot aprinde, generând incendii, sau care pot cauza defecțiuni garniturilor de tren
- reduc poluarea fonică, în unele cazuri extrem de deranjantă pentru călători
5 oamenii au murit în ultimii doi ani, în urma unor tentative de sinucidere în incinta metroului bucureştean.