Jurnalul.ro Special Anchete Muzica bună de la radio cu sprijin tehnocrat se ascultă

Muzica bună de la radio cu sprijin tehnocrat se ascultă

de Ion Alexandru    |   

La doar câteva luni de la cesionarea oficială a acţiunilor pe care vicepremierul Vasile Dîncu le deţinea la Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (I.R.E.S.), casa respectivă de sondaje a şi pus mâna pe două contracte din partea unei instituţii a statului.

Este vorba despre Societatea Română de Radiodifuziune (S.R.R.) care, la începutul acestei luni, a finalizat procedurile de atribuire a două loturi pentru sondarea opiniei publice cu privire la două cercetări sociologice referitoare la preferinşele muzicale ale ascultătorilor Radio România Actualităţi şi ale celor opt posturi regionale de radio.

Proiectul a fost adus la cunoştinţa caselor de sondare a opiniei publice de către S.R.R., la o lună de când Vasile Dîncu a ieşit din acţionariatul I.R.E.S., institutul reuşind să devanseze, în această competiţie, alte opt case de sondare de pe piaţă extrem de puternice, oferind preţul cel mai scăzut.

La începutul lunii aprilie, Societatea Română de Radiodifuziune a anunţat că intenţionează să achiziţioneze, prin SEAP, servicii de testare a pieţei pentru Radio România Actualităţi şi Radio România Regional. Gândit pe două loturi, contractul vizează, pe de o parte, o cercetare cantitativă denumită „Auditorium Music Test”, pentru Radio România Actualităţi, şi, pe de altă parte, realizarea unui Focus Grup pentru cele opt studiouri regionale ale S.R.R.

Cea mai ieftină ofertă

Deschiderea procedurilor pentru ambele loturi a avut loc în data de 31 mai 2016, iar atribuirea lor a avut loc în data de 2 august 2016. Ambele contracte au fost câştigate de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (I.R.E.S.), care a aparţinut, până în luna martie a acestui an, vicepremierului şi ministrului tehnocrat al Dezvoltării Regionale, Vasile Dîncu.

Astfel, pentru lotul referitor la Radio România Actualităţi, Societatea Română de Radiodifuziune a pus la bătaie nu mai puţin de 45.000 de lei fără TVA pentru a afla cum să îşi adapteze „permanent oferta muzicală, respectiv lista de piese pe care urmează să le difuzeze, pentru a răspunde dorinţelor consumatorilor de radio”. Mai exact, în funcţie de rezultatele cercetării sociologice comandate, S.R.R. urmează să-şi adapteze grila muzicală prin evaluarea unui pachet de piese muzicale, în vederea stabilirii playlistului Radio România Actualităţi. Cercetarea se va desfăşura în Bucureşi, pe maximum 150 de participanţi, unde vor fi luate în discuţie 800 de piese, cu o durată de 8 secunde fiecare. Respondenţii vizaţi sunt atât femei, cât şi bărbaţi, cu vârsta cuprinsă între 35 şi 54 de ani, cu o distribuţie egală pe sexe, care au ascultat radioul de cel puţin 3-5 ori pe săptămână în ultima lună.

I.R.E.S. a oferit, pentru această testare, un preţ de 22.800 de lei fără TVA, devenind astfel câştigătorul selecţiei. Aşadar, casa de sondare fondată de Vasile Dîncu a reuşit să devanseze alte institute de sondare a opiniei publice consacrate la nivel naţional: AB Research Grup SRL a oferit un preţ de 26.000 de lei, în timp ce IMAS Marketing şi Songaje SA a cerut 27.000 de lei, urmate fiind de Insense Solutions SRL, cu 34.000 de lei, şi Mercury Research, cu 36.005 lei.

I.R.E.S a bătut la preţ alte opt case de sondare

A doua parte a contractului atribuit de Societatea Română de Radiodifuziune se referă la cercetarea calitativă (Focus Grup), pentru studiourile regionale ale S.R.R. de la Cluj, Constanţa, Craiova, Iaşi, Reşiţa, Târgu Mureş, Timişoara, dar şi Bucureşti FM. S.R.R. vizează, prin această cercetare, să identifice percepţiile, aşteptările şi dorinţele ascultătorilor privind, pe de o parte, imaginea, conţinutul emisiunilor, vocile prezentatorilor, muzica, ştirile, divertismentul, sloganul, brandul, grila de programe, promovarea; pe de altă parte – concursurile, inclusiv prezenţa posturilor în mediul online, dar şi evaluarea semnificaţiei şi identificarea comportamentului de consum radio din România.

Pentru această chestiune, Societatea Română de Radiodifuziune a anunţat iniţial că doreşte să cheltuiască până la 204.000 de lei fără TVA. În urma prezentării ofertelor, câştigător a fost desemnat acelaşi Institut Român Pentru Evaluare şi Strategie (I.R.E.S.), care a venit cu oferta cea mai scăzută, adică 70.999 de lei fără TVA.

De remarcat este că, pentru acest al doilea lot, au depus oferte nu mai puţin de nouă institute de sondare a opiniei publice. Este vorba despre Cult Market Research SRL (cu 84.900 de lei), IMAS Marketing şi Sondaje SA (cu 90.000 de lei), Metro Media Transilvania Studii Sociale Sondaje Marketing şi Publicitate SRL (cu 92.000 de lei), AB Research Grup SRL (cu 94.000 de lei), CC SAS (cu 102.999 lei), Insense Solutions (cu 107.899 lei), Grupul de Studii Socio-Comportamentale Avangarde SRL (cu 139.990 de lei) şi Mercury Research (cu o ofertă de 163.230 de lei).

Un alt contract cu statul primit la o lună de la învestirea lui Dîncu în Guvern

Este extrem de interesant modul în care compania din care a făcut parte până de curând vicepremierul Guvernului României reuşeşte să-şi adjudece în totalitate contractele unei instituţii publice. Jurnalul Naţional şi emisiunea „Exces de Putere” au dezvăluit în urmă cu două luni, în exclusivitate, faptul că, la nici o lună de zile de la preluarea celei de-a doua funcţii ca importanţă în Guvernul tehnocrat, vicepremierul Vasile Dîncu a primit un contract gras cu statul pentru o operaţiune de monitorizare finanţată de Compania Naţională „Poşta Română”, instituţie aflată în subordinea Ministerului Comunicaţiilor, unde ministru era, la vremea respectivă, un alt apropiat al grupului de la Cluj, Raul Bostan. Astfel, în 21 decembrie 2015, CN Poşta Română SA a organizat o licitaţie deschisă pentru achiziţia unor „servicii de monitorizare a timpului de circulaţie a corespondenţei interne”, pe care le-a contractat începând din 1 ianuarie, până în 21 decembrie 2016. Mai concret, autoritatea contractantă avea nevoie acută de un serviciu prin care să fie efectuate măsurătorile necesare evaluării obiectivelor de calitate prioritare, respective a calităţii serviciilor poştale, a monitorizării timpului de circulaţie de la intrarea în sistemul de colectare până la destinaţia finală pentru trimiterea poştală individuală din serviciul prioritar. Pentru această nevoie, Poşta a pus la bătaie nu mai puţin de 467.301 lei fără TVA.

La licitaţia deschisă, organizată cu acest scop, s-au înscris trei ofertanţi, însă preţul cel mai scăzut a fost oferit de Institutul Român pentru Evaluare Sociologică (I.R.E.S.) SRL, deţinut de către Vasile Dîncu la mometul parafării contractului, în calitate de asociat unic. Valoarea contractului se ridică la 321.500 de lei fără TVA, adică 73.000 de euro.

Înstrăinarea „cu cântec” a acţiunilor I.R.E.S.

În luna iunie, ziarul nostru dezvăluia faptul că Vasile Dîncu a menţionat în declaraţia de avere, pe care a întocmit-o în data de 17 decembrie 2015, că a cesionat, încă din 9 noiembrie 2015, toate părţile sociale pe care le deţinea la I.R.E.S. Numai că firma a ajuns în posesia cumpărătorilor abia la sfârşitul lunii martie 2016, la mai bine de patru luni de la încheierea contractului cu Poşta Română. Unul dintre cei doi investitori cărora vicepremierul tehnocrat Vasile Dîncu le-a vândut casa de sondaje nu este decât mâna dreaptă a acestuia, fost administrator al casei de sondare la momentul înfiinţării acesteia. Acesta se numeşte Cornel Ioan Hirian, iar potentul om de afaceri clujean Iacob Ovidiu Turcu este al doilea investitor. Împreună au decis să cumpere de la Vasile Dîncu tot pachetul de acţiuni.

I.R.E.S. s-a înfiinţat la Cluj-Napoca, la 13 octombrie 2009, cu o structură a acţionariatului compusă din Vasile Dîncu – 85% şi Elena Mădălina Chirilă (fostă Grigore) – 15%. Încă de la înfiinţarea institutului, administrator a fost desemnat Cornel Ioan Hirian. În data de 6 iulie 2015, Elena Mădălina Chirilă decide să-i cesioneze lui Vasile Dîncu toate cele 15 procente pe care femeia le deţinea la I.R.E.S. Potrivit hotărârii de cesiune, publicată în Monitorul Oficial al României, Dîncu a primit, astfel, cele 3 părţi sociale, pentru care a plătit „fabuloasa” sumă de 30 de lei. În acest sens, Vasile Dîncu devenea, în vara anului trecut, asociatul unic al institutului de sondare I.R.E.S. Potrivit unei notificări la Registrul Comerţului din data de 9 noiembrie 2015, Vasile Dîncu se autoconvoacă în cadrul unei AGA, prilej cu care decide să vândă toate părţile sociale ale I.R.E.S.

Tranzacţia, înregistrată în martie 2016

Potrivit documentelor oficiale de anul trecut, „Vasile Dîncu, asociat unic, cedează cele 20 de părţi sociale, a câte 10 lei fiecare, către Turcu Iacob Ovidiu şi Hirian Cornel Ioan, prin contract de cesiune semnat la o dată ulterioară celei la care se adoptă prezenta, la o valoare şi în condiţiile specificate în contractul de cesiune”. La momentul în care a devenit ministru, Vasile Dîncu preciza în prima sa declaraţie de avere faptul că a acordat împrumuturi de 552.000 de lei către I.R.E.S. Tot din acest document, întocmit şi semnat în data de 17 decembrie 2015, Dîncu susţine că, la 9 noiembrie 2015, a încasat de la Iacob Ovidiu Turcu şi de la Cornel Ioan Hirian suma de 975.000 de euro prin contract de vânzare-cumpărare acţiuni la SC Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie. La o paritate de 4,4 lei pentru un euro, rezultă că Dîncu a vândut I.R.E.S. la un preţ de 21.450 de lei pentru fiecare din cele 200 de părţi sociale. Cu alte cuvinte, vicepremierul tehnocrat a făcut afacerea vieţii lui, având în vedere că a reuşit să vândă acţiunile la o valoare de 2.145 de ori mai mare/ bucată decât cea cu care o achiziţionase, patru luni mai devreme, de la fosta sa asociată, Elena Chirilă.

Aşadar, din declaraţia de avere depusă pe 17 decembrie 2015, rezultă că I.R.E.S. nu mai era deja în proprietatea lui Dîncu. Însă din documentele publicate la Registrul Comerţului şi în Monitorul Oficial al României rezultă faptul că Vasile Dîncu a pierdut calitatea de asociat unic al I.R.E.S. abia în data de 25 martie 2016.

 

La patru luni şi patru zile de la încheierea contractului cu „Poşta Română”, Vasile Dîncu se autoconvoacă pentru ultima oară ca asociat unic al firmei, prilej cu care adoptă hotărârea conform căreia structura capitalului social al I.R.E.S. se modifică, în sensul că, din totalul celor 20 de părţi sociale, a 10 lei/ bucata, 19 trec în proprietatea lui Iacob Ovidiu Turcu, în timp ce o parte socială ajunge în posesia colaboratorului lui Dîncu, Cornel Ioan Hirian.

 

La trei luni de la înstrăinarea oficială a acţiunilor de către vicepremierul Vasile Dîncu, I.R.E.S. a pus mâna pe două contracte privind realizarea unor cercetări socilologice comandate de Societatea Română de Radiodifuziune.

 

Radio România Actualităţi va afla de la casa de sondare fondată de al doilea om din Guvernul României ce fel de muzică doresc românii să asculte la acest post de radio. De asemenea, tot I.R.E.S. va afla şi care sunt preferinţele ascultătorilor celor opt studiouri teritoriale ale Radioului Public.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri