Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Japonia: Industria kimonoului nu se lasa doborata!

Japonia: Industria kimonoului nu se lasa doborata!

La lumina unei lampi de birou, Yuichi Hirose aplica delicat o tenta de bleu pe o matase fina, desenand un motiv subtil ca ornament pentru un kimono, aceste costume traditionale japoneze care, pentru a supravietui, incearca sa se reinventeze.

 

Intr-un atelier centenar ascuns intr-un cartier linistit din Tokyo, acest artizan de 39 de ani repete iar si iar, cu o rabdare desavarsita, gesturile transmise din tata in fiu. De altfel, Yuichi Hirose reprezinta a patra generatie din familie sa care duce mai departe aceasta meserie, din pacate, in declin.

Potrivit unui studiu realizat de centrul Yano, piata kimonourilor a scazut in 2016 la 2,1 miliarde de euro, dupa ce a culminat, in 1975, cu 14 miliarde de euro. Kimonoul, care se traduce prin "ceva de imbracat", "a devenit un obicei mult prea indepartat de viata noastra cotidiana", spune Hirose.

"Trebuie sa gandim noi desene, sa cream noi ocazii, mai putin formale pentru a purta kimnoul la concert sau la teatru", spre exemplu, a continuat el. In zilele noastre, kimonoul este rezervat evenimentelor importante din viata, precum casatoriile sau rituarurile traditionale precum Ziua trecerii la varsta adulta, celebrata in ianuarie de tinerii si tinerele de 20 de ani.

Dar chiar si atunci, putine persoane isi pot permite un kimono, al caarui pret poate atinge chiar si cateva mii de euro. Mai in conditiile in care se poate imprumuta de la membri familiei sau inchiria de la firme specializaate. Takatoshi Yajima, vicepresedinte al asociatiei japoneze de promovare a kimonourilor, industria trebuie adaptata la noile realitati, pentru a evita prabusirea.

De altfel, Yajima a inceput deja un proces de reasezare a afacerii sale, dezvoltand in cadrul intreprinderii pe care o conduce, kimonouri la preturi accesibile, adica in jur de 770 euro. Dincolo de aspectul financiar al problemei, o alta proocare viseaza reinventarea kimonoului, conferindu-i o alura mai tinereasca. "Nu este vorba ca aceste obiecte de vestimentatie sunt depasite. Nicidecum. Pur si simplu, purtarea lor trebuie sa fie cool si amuzanta", crede creatorul de moda Jotaro Saito.

Kahori Ochi, o japoneza in varsta de 42 de ani, a gasit insa alta solutie: servicii pentru turisti, o nisa in plina dezvoltare pentru vizitorii, tot mai numerosi, care incearca sa patrunda tainele culturii arhipelagului. Initial, nu si-a dorit sa intre in bransa in care lucra deja mama ei. Dar dupa o calatorie in Norvegia, unde iesirile ei in kimono au facut furori, si-a schimbat punctul de vedere.

Da, spune ea, tehnica aranjarii diferitelor straturi de material si de a lega centura foarte larga numita obi este dificila, iar portul este inconfortabil pentru cei care nu sunt obisnuiti cu astfel de vestminte, la care se mai adauga si traditionalele sandale, zori. Dar riscul a meritat. Astazi, micul ei magazin din cartierul Harajuku atrage in jur de 500 de clienti pe an, care probeaza kimonouri timp de cateva ore pentru numai 68 de euro.

Subiecte în articol: japonia kimono traditie imbracaminte haina
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri