În luna septembrie 2024, ANRE a elaborat un Proiect de Ordin pentru stabilirea unor măsuri de informare a clienţilor finali de energie electrică/gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2024 - 31 martie 2025. Dezinteresul față de clienți a mers până la ignorarea realizării până și a acestui Ordin, care, deși era departe de ceea ce ar fi trebuie să fie campania ANRE de pregătire a liberalizării pieței, era totuși o mică acțiune, susține o analiză realizată de Asociația Energia Inteligentă (AEI).
Ce ar urma să plătim
Astfel, cu doar 4 luni înainte de liberalizarea pieței de energie și gaze, nu există decât un furnizor care să fi plasat oferte de energie electrică la nivel național, pentru perioada de după 1 aprilie 2025, oferte care sunt cuprinse între 1,3 și 1,43 de lei/kWh. Dacă aceste oferte se vor materializa în contracte, extrăgând consumatorii vulnerabili, așa cum sunt ei definiți de legislația în vigoare, circa 40% din consumatori vor achita cu până la 110% mai mult pentru energia electrică, circa 35% din consumatori vor achita cu până la 80% mai mult pentru energia electrică și aproximativ 9% din consumatori vor achita cu până la 10% mai mult pentru energia electrică.
De asemenea, cu doar 4 luni înainte de liberalizarea pieței de energie și gaze, există doar 4 furnizori care au plasat oferte de gaze naturale pentru perioada de după 1 aprilie 2025, oferte care sunt toate egale la a patra zecimală - 0,2605 lei/kWh fără TVA (0,31 de lei kWh cu TVA, la fel ca prețul plafonat actual pentru consumatorii casnici - n.red.). Dacă aceste oferte se vor materializa în contracte, consumatorii vulnerabili, așa cum sunt ei definiți de legislație, deși vor beneficia de preț plafonat, vor achita același preț ca și consumatorii nevulnerabili, dar fără să existe o creștere de preț față de prețurile actuale.
„Situația astăzi defavorabilă pentru români, riscă să se transforme, pe măsură ce se va apropia termenul de 1 aprilie 2025, într-un dezastru pentru consumatori, datorită lipsei pregătirii de către ANRE a liberalizării pieței. Furnizorii, în lipsa obligării punerii de oferte pe piață, vor trage de timp, astfel încât consumatorii să fie puși în situația în care să nu mai aibă timp să aleagă și să accepte necondiționat ofertele acestora.
Această situație nu s-ar fi întâmplat dacă Scrisoarea Deschisă, adresată de Asociația Energia Inteligentă Guvernului României în 29 ianuarie 2024, ar fi determinat punerea în aplicare a unui Plan de acțiuni de pregătire a liberalizării pieței așa cum s-a propus în scrisoare”, arată Dumitru Chisăliță, președintele AEI în analiza citată.
ANRE pasează informarea consumatorilor la furnizori
Un ordin al ANRE arată că furnizorii sunt obligați, începând cu 1 noiembrie, să-și informeze clienții că nu vor mai exista prețuri plafonate de la 1 aprilie 2025. Totodată, companiile trebuie să îi învețe pe oameni cum își pot schimba furnizorii. Dumitru Chisăliță, președintele AEI, spunea recent că prin acest ordin Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) se spală pe mâini, deși este instituția care trebuie să informeze consumatorii. ANRE este obligată să întreprindă acțiuni de informare a consumatorilor cu privire la ceea ce se întâmplă în piață. În plus, toate costurile pe care le au furnizorii, inclusiv cele cu informarea consumatorilor (imprimarea a milioane de foi) se vor regăsi tot în facturile consumatorilor, atrăgea atenția Dumitru Chisăliță. „Să pui furnizorii să informeze consumatorii este ca și când ai pune lupii să păzească oile”, mai spunea acesta.
Propunerile planului de acțiune al AEI
- Demararea urgentă a unei campanii masive de informare și pregătire a consumatorilor în vederea reliberalizării pieței la gaze;
- Înființarea unei entități de Soluționare alternativă a litigiilor de pe piața energiei, dezvoltată ca un Parteneriat Public cu o asociație nonprofit de specialitate;
- Suspendarea pe un termen de 3 ani a prevederilor din Codul Civil privind piața de energie prin care furnizorii pot să prelungească un contract de furnizare fără semnătura efectivă a clientului pe un contract/act adițional;
- Organizarea de către ANRE (direct și indirect) a unor sesiuni/acțiuni de ofertare concurențială a gazelor naturale începând cu data de 1 aprilie 2024, pentru refacerea concurenței;
- Introducerea abonamentului la gaze - Aplicarea modelului pentru aplatizarea vârfurilor de cost din perioadele de iarnă cu transferul costurilor în perioada cu minim de cost (perioada caldă);
- Publicarea marjei comerciale pe facturile de gaze;
- Separarea activităților de trading de cea de furnizare en details, astfel încât să se reducă activitatea de specula din piață;
- Reducerea TVA de la 19% la 5% pentru următorul an pentru toate contractele nou încheiate (nu se aplică pentru contractele care sunt prelungite prin act adițional);
- Măsuri pentru cazuri de nefuncționare a pieței și cazuri de urgență energetică - Planul de Urgență Energetică;