Un milion de euro, atât ar costa reparaţia şi retehnologizarea lifturilor din Camera Deputaţilor. Bani pe care administratorii Palatului Parlamentului nu-i au prevăzuţi în buget, dar ar putea să-i ceară Guvernului la rectificarea din august. Problema ascensoarelor vechi trenează de câţiva ani buni, dar niciunul dintre preşedinţii Camerei Deputaţilor nu a rezolvat-o. Deputaţii aruncă însă 22.000 de euro pe o expertiză care să le mai spună o dată că lifturile au probleme.
Toate cele 22 de lifturi din Palatul Parlamentului au rămas fără autorizaţii de funcţionare. Acestea au expirat la începutul lunii iulie, iar specialiştii de la CNCIR nu au prelungit autorizaţiile. În aceste condiţii, fără autorizaţii de funcţionare, toate ascensoarele din Parlament ar fi trebuit oprite. Secretariatul General al Camerei Deputaţilor nu a făcut acest lucru. Un singur lift din Camera Deputaţilor a fost închis, după ce reprezentanţii ISCIR au cerut acest lucru. De atunci, însă, administratorii din Parlament n-au mai chemat ISCIR-UL, ci au lucrat doar cu cei de la CNCIR care nu i-au obligat să oprească lifturile, dar nu le-au prelungit autorizaţiile.
Bani aruncaţi pe fereastră
Deşi problema lifturilor este una veche, singura licitaţie publică pornită de Camera Deputaţilor este cea pentru o expertiză tehnică. Licitaţia este în valoare de peste 100.000 de lei, adică în jur de 22.000 de euro şi ar urma să stabilească exact ce paşi trebuie urmaţi pentru creşterea gradului de siguranţă a lifturilor, scăderea timpilor de aşteptare şi eficientizarea energetică. Secretariatul general ar putea decide în urma expertizei înlocuirea sau repararea lifturilor, pe care, oricum, le-au mai tot reparat, pe bucăţi, aşa încât să prelungească autorizaţiile de funcţionare. În caietul de sarcini pentru această expertiză, reprezentanţii Camerei Deputaţilor scriu negru pe alb că ”datorită uzurii fizice şi morale a echipamentelor, funcţionarea ascensoarelor din cadrul imobilului nu mai prezintă siguranţă deplină în funcţionare, având de asemenea o fiabilitate scăzută şi un consum de energie foarte mare”. Până la finalizarea expertizei, ascensoarele nu au fost oprite, nici măcar pe timpul vacanţei parlamentare, deşi lifturile pot fi periculoase. Mai ales că săptămâna trecută, la ministerul Muncii, un ascensor cu cinci persoane, a căzut în gol. Din fericire nicio persoană nu a fost rănită.
Tehnologie din 1900
Cele mai multe dintre lifturi sunt vechi de treizeci de ani şi funcţionează pe baza unor motoare inventate în 1900. Înainte de Revoluţie, atunci când au fost proiectate, pe uşi şi pe sistemul de frânare s-a folosit azbest - considerat acum cancerigen. În Uniunea Europeană, azbestul a fost interzis demult, iar sistemele de siguranţă sunt depăşite tehnologic. În plus, la unele dintre ascensoare, cele mai vechi, uşile nu au perdele de senzori, ceea ce contravine normelor europene. Lifturile din Camera Deputaţilor sunt folosite de cei 400 de parlamentari, cei 2000 de funcţionari publici şi angajaţi ai aleşilor, dar şi de turiştii care vizitează Casa Poporului.
Cum etajele din Casa Poporului sunt despărţite de un număr foarte mare de trepte, iar birourile sunt răspândite peste tot, este practic imposibil ca activitatea să se desfăşoare normal dacă lifturile ar fi în totalitate oprite. Nici sportivii de performanţă n-ar putea să urce miile de trepte, darămite unii dintre parlamentari.