Preşedintele francez Emmanuel Macron a fixat marţi ca obiectiv, într-un discurs privind francofonia, dublarea numărului elevilor din liceele franceze din străinătate, care primesc în prezent aproape 350.000 de tineri în 500 de instituţii de învăţământ din întreaga lume, potrivit AFP.
Liceele franceze din străinătate sunt "coloana vertebrală" a învăţământului francez, a declarat şeful statului într-un discurs susţinut la Academia Franceză.
"Această reţea va fi consolidată şi dinamizată", a spus el, pentru a răspunde cererii în creştere de învăţare a limbii franceze în străinătate. Pentru acest lucru, trebuie dezvoltate, în opinia sa, instituţiile de învăţământ "partenere" şi creaţi poli regionali de formare, ca în Mexic, pentru pregătirea de noi profesori.
În discursul său, Emmanuel Macron e enumerat circa 30 de măsuri pentru a întări "locul şi rolul" limbii franceze şi al multilingvismului, în special prin îmbunătăţirea predării sale în Africa.
El şi-a anunţat intenţia de a dubla numărul studenţilor străini care vin din ţări emergente în Franţa şi care ar trebui primiţi în cele mai bune condiţii. Un plan va fi prezentat la începutul lui 2019.
Macron a insistat de asemenea asupra necesităţii de a îmbunătăţi accesul la limba franceză pentru refugiaţii din Franţa, care în prezent au dreptul la 250 de ore de învăţare. Însă "vă provoc să învăţaţi franceza în 250 de ore", a spus el, anunţând că volumul cursurilor gratuite va fi mărit la 400 de ore şi chiar la 600 de ore pentru cei care nu stăpânesc nici scrisul, nici cititul.
Datorită dinamismului demografic din Africa, francofonia este spaţiul lingvistic în cea mai mare dezvoltare: o creştere de 143% prevăzută între 2015 şi 2065 (+62% în cazul englezei), conform ONU.
Până în 2065, un miliard de persoane ar urma să vorbească franceză, adică de cinci ori mai multe decât în 1960, urmând ca franceza să se situeze pe poziţia a doua în rândul limbilor internaţionale, după engleză, şi pe locul al treilea în rândul celor mai vorbite limbi (internaţionale sau nu).
Franceza este în prezent pe poziţia a cincea, după chineză, engleză, spaniolă şi, în funcţie de diferite estimări, arabă sau hindi, conform Organizaţiei Internaţionale a Francofoniei (OIF).