Jurnalul.ro Special Anchete Toți milițienii, securiștii și polițiștii, scanați pentru arhiva Internelor

Toți milițienii, securiștii și polițiștii, scanați pentru arhiva Internelor

de Ion Alexandru    |   

Ministerul Afacerilor Interne a contractat, luna aceasta, servicii de digitalizare a documentelor de resurse umane. Operațiunea constă în scanarea tuturor fișelor angajaților și foștilor angajați, începând cu perioada interbelică, dar și cu foștii lucrători din perioada anilor ’50 până după revoluție.

Pe lista dosarelor se regăsesc și fișele de personal ale foștilor lucrători ai Departamentului Securității Statului, care, pe vremea lui Ceaușescu, făceau parte din MAI. Serviciile de digitalizare costă 492.660 de lei și sunt furnizate de o firmă din Cluj-Napoca, firmă care a fost deținută de o companie maghiară și una românească. Aceasta din urmă a fost controlată de fostul vicepreședinte UDMR Kerekes Gabor, condamnat, în 2015, la 4 ani de închisoare, într-un dosar instrumentat de DIICOT.

În 28 octombrie 2022, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin care își făcea cunoscută intenția de a contracta servicii de digitalizare a documentelor de resurse umane. Este vorba despre intenția de a încheia un acord-cadru în acest sens, cu  durată de un an. 

Potrivit acestui anunț, Ministerul Afacerilor Interne preciza că dorește să fie scanate aproximativ 600.000 de pagini, la o valoare estimată de 1,40 de lei fiecare pagină, fără TVA, valoarea totală estimată a afacerii fiind de 840.000 de lei fără TVA. Mai mult, fiind vorba despre un acord-cadru, anunțul mai cuprindea și organizarea, ulterioară, a unei proceduri de achiziție în vederea încheierii unor contracte subsecvente, cantitatea maximă aferentă a unui astfel de contract subsecvent fiind de 450.000 de pagini scanate, la o valoare estimată de 630.000 de lei fără TVA.

În vederea contractării acestor servicii, MAI a organizat o licitație deschisă, impunând ca și criteriu de atribuire a contractului cel mai bun raport calitate-preț, din care prețul contractului a cântărit 30% din evaluare, metadatele suplimentare 30%, iar garanția 30 la sută, cu mențiunea că finanțarea achiziției este asigurată din fonduri europene, prin proiectul „Sistem performant de management al resurselor umane din cadrul MAI”.

La licitația deschisă organizată în aceste condiții, autoritatea contractantă anunță că a primit două oferte, pe care le-a catalogat ca fiind admisibile, iar, la data de 10 mai 2023, Ministerul Afacerilor Interne a și atribuit contractul, având numărul 771646/2023, la o valoare finală negociată de 414.000 de lei fără TVA, respectiv de 482.660 de lei cu TVA inclusă (100.542,9 euro).

 

Informatizare la MAI, din ultimii ani ai epocii „Ceaușescu”

 

În caietul de sarcini care a stat la baza acestei achiziții se precizează că proiectul va contribui în mod direct la implementarea unui sistem informatic care să servească evidenței și gestiunii personalului, dezvoltării proceselor de resurse umane și fundamentării politicilor de personal ale MAI. La nivelul Ministerului Afacerilor Interne s-a constituit, de-a lungul timpului, un dosar pe suport de hârtie cu datele de personal ale tuturor angajaților, respectiv date referitoare la foștii salariați. Este vorba despre dosare de personal ale acestora care sunt accesate pentru acordarea unor drepturi, cum ar fi pensia militară, actualizarea calculului pensiei potrivit legislației incidente, pensia de urmaș, acordarea gradelor militare în rezervă și retragere sau avansarea în gradul militar următor.

„Sinteza datelor cu privire la cariera personalului MAI, din dosarul de personal, a fost cuprinsă în fișa de personal și, ulterior, în fișa matricolă, documente întocmite inițial pe suport de hârtie sau carton. Acestea au fost introduse, parțial, în baza de date a aplicației informatice de resurse umane, constituită în MAI începând cu anul 1986”, se arată în documentul citat.

În prezent, nu sunt incluse în această bază de date a aplicației informatice datele de personal, în sinteză, ale tuturor foștilor angajați, în principal ale unor angajați ai Ministerului Afacerilor Interne din perioada interbelică și din anii 1950 – 1960, deși unele dosare de personal sunt scoase din arhivă și prelucrate, pentru acordarea unor drepturi, inclusiv pentru foștii angajați născuți la începutul anilor 1900, respectiv pentru urmașii acestora.

 

Ce nu este, încă, fișat electronic

 

De asemenea, în baza de date nu sunt, în prezent, înscrise informațiile complete din fișele de evaluare și de apreciere ale personalului MAI. Același lucru este valabil și pentru actele administrative, în baza de date fiind operată doar o sinteză a acestora, nefiind disponibilă imaginea scanată a acestor documente. Baza de date de personal, actualizată prin aceste servicii de scanare, va fi migrată, ulterior, în noul sistem informatic de resurse umane, care va cuprinde datele-cheie necesare pentru evidența și gestiunea personalului.

Fișele de personal, în prezent, sunt documente catronate, pretipărite, completate olograf sau la mașina de scris și conțin date sintetice extrase din dosarele de personal ale angajaților MAI. Acestea au fost utilizate în perioada 1940-2004. Datele cuprinse în fișele de personal, întocmite în perioada 1990 – 2004, au fost, în mare parte, introduse în actualul sistem informatic. 

 

Compania care prestează serviciile are un trecut al acționariatului mai mult decât interesant

 

Compania care a fost desemnată de MAI să furnizeze aceste servicii de scanare a arhivei personalului MAI este SC Zipper Services SRL, din Cluj-Napoca. Potrivit unei încheieri de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) din 31 ianuarie 2022, societatea este deținută de către firma ungară Any Biztonsági Nyomda NYRT, cu 60 la sută, și de cetățeanul român Doru Ioan Vîjîianu, cu 40 la sută. 

Acesta din urmă a intrat în acționariatul companiei în 27 decembrie 2021, când acționarul maghiar a decis să majoreze capitalul social. Anterior, asociatul Any Biztonsagi Nyomda NYRT în această firmă a fost compania SC Tipo Offset SRL, care a preluat jumătate din capitalul social de la compania Tipoholding SRL, cu care a fuzionat.

SC Tipoholding SRL a fost controlată, în trecut, de Kerekes Gabor, fost secretar de stat în Ministerul Comunicațiilor și ex-vicepreședinte al UDMR. Kerekes Gabor și-a cesionat acțiunile, în anul 2010, către firma maghiară Dijbeszedo Holding Zartkoruen Mukodo Reszvenytarsasag, după ce, în anul 2009, a fost trimis în judecată de către DIICOT în dosarul foștilor miniștri Codruț Șereș și Zsolt Nagy, alături de Vadim Benyatov și Stamen Stancev. În 2015, Kerekes Gabor a fost condamnat definitiv la 4 ani de închisoare.

Revenind la Zipper Services SRL, compania în cauză a primit de la statul român toate contractele privind tipărirea rovinietelor, începând cu anul 2003. În aprilie 2022, Agenția Națională de Integritate (ANI) a contractat această societate pentru servicii de legătorie, arhivare computerizată și implementarea unui sistem informatic al documentelor, pentru a-și putea gestiona fondul arhivistic de documente. Valoarea afacerii s-a ridicat la 2.314.300,3 lei cu TVA (474.347 de euro).

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri