Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Mașinile chinezești găsesc drum deschis pe șoselele din România: Creștere explozivă a vânzărilor, dar provocări la piese de schimb

Mașinile chinezești găsesc drum deschis pe șoselele din România: Creștere explozivă a vânzărilor, dar provocări la piese de schimb

de Redacția Jurnalul    |   

Piața auto din România este tot mai dominată de mașinile produse în China, înregistrând o creștere de 18 ori a numărului de vehicule importate comparativ cu anul trecut, conform datelor APIA. În primele opt luni ale acestui an, au fost înmatriculate peste 1.400 de autoturisme chinezești. Cele mai vândute modele rămân cele pe benzină, însă vehiculele electrice câștigă teren, datorită prețurilor mai mici cu până la 20% față de cele europene.

Prețuri competitive, dar livrări întârziate la piese de schimb

Chiar dacă mașinile chinezești atrag prin prețurile accesibile – modelele pe benzină pornesc de la 16.900 de euro, iar cele electrice de la 31.000 de euro – proprietarii se confruntă cu întârzieri majore în aprovizionarea cu piese de schimb. Livrarea pieselor poate dura până la o lună, o problemă semnalată tot mai des de atelierele auto, potrivit Antena 3 CNN.

Expansiunea chinezească în Europa și provocările reglementărilor UE

La nivel european, producătorii chinezi dețin deja 11% din cota de piață a mașinilor electrice. Sprijinul guvernului chinez, care subvenționează până la jumătate din producția auto, a permis prețuri competitive. Totuși, Uniunea Europeană a început să impună taxe suplimentare pentru a limita influența acestor vehicule pe piața europeană. Taxele provizorii impuse pe importurile de mașini electrice din China ajung până la 38%, iar deciziile finale privind taxele suplimentare urmează să fie votate în curând.

Această expansiune agresivă pe piața auto europeană, inclusiv în România, este așteptată să continue, dar noile reglementări ar putea încetini ritmul, în special în sectorul vehiculelor electrice.

Dan Barbu - proprietar service auto: Într-adevăr există o problemă în aprovizionarea de piese acum, piesele se livrează în termene lungi, undeva spre o lună. Diferențele pleacă de la costul pieselor, la manoperă sunt similare.

Chinezii au ajuns să dețină 11% din cota de piață a mașinilor electrice în Europa. Dacă în 2020 au importat doar puțin peste 21 de mii de mașini electrice în țările europene, în 2023, aproape un sfert din mașinile importate în Europa erau fabricate în China. Avantajul lor a fost că statul chinez subvenționează jumătate din producție, lucru care a făcut posibile preţurile mai mici.

Adrian Mitrea - jurnalist auto: Mărcile chinezești au această ambiție de a intra în Europa, implicit și în România. Și de aici încolo, cifrele vor fi doar în creștere o bună perioadă de timp până când se epuizează clienteala pe astfel de mașini.

Însă Comisia vrea acum să oprească trendul şi să majoreze taxele de import pentru mașinile electrice.

Dan Chitar - importator de mașini: Evident că asta a frânat și frânează în continuare afacerea pe mașini chinezești electrice, dar electricele nu reprezintă volumul de vânzări, ci cele pe benzină sau hibride.

Uniunea Europeană a impus taxe provizorii suplimentare de până la 38% la importurile de mașini electrice din China, iar săptămâna viitoare vor fi votate taxele finale aplicate.

Subiecte în articol: piese de schimb Mașini chinezești
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri